-

Real Time Bidding: vijf trends voor 2014

2013 was zonder meer het jaar voor geprogrammeerde marketing. Real Time Bidding was alleen al goed voor 20 procent van alle digitale advertentiebestedingen. In 2017 gaat het om 30 procent, omgerekend zo’n 9 miljard dollar. RTB Insider ziet een aantal belangrijke trends.

1. Explosieve groei van mobiel
Mobiele advertenties worden steeds belangrijker. De totale mobiele RTB-uitgaven, inclusief Facebook en Twitter, worden geraamd op 14,5 miljard dollar in 2017.

Met name tablets vliegen als warme broodjes over de toonbank, en volgens eMarketer zal in 2015 de helft van de internetgebruikers er een bezitten. Marketeers moeten derhalve een beleid ontwikkelen voor het tweede scherm.

Smartphones zullen in toenemende mate worden gekocht om te winkelen. Mobiel had afgelopen maand reeds een aandeel van 40 procent in de onlineverkopen van Black Friday in de VS. Door het gebrek aan cookies zal de groei voorlopig wel worden getemperd.

2. De opkomst van flow advertising
Flow advertising wil zeggen dat beter wordt ingespeeld op factoren die bijdragen aan de conversie van klanten door advertenties over alle kanalen beter op elkaar af te stemmen. Flow advertising wordt reeds actief onder de aandacht gebracht door Demand Side Platforms. Deze inkoopplatformen hebben het afgelopen jaar steeds beter in kaart gebracht hoe advertenties die via een kanaal worden bekeken, invloed hebben op advertenties die via andere kanalen worden aangeboden. Op basis hiervan zullen slimmere tactieken ontwikkeld kunnen worden.

3. Native advertising schaalt niet al te goed
Het doel van native advertising is om reguliere content te vervangen of aan te vullen, maar hier speelt geautomatiseerde inkoop nog nauwelijks een rol. Wel wordt er gewerkt aan sjablonen en standaarden, die deze advertentievorm uiteindelijk ook geschikt zal maken voor geautomatiseerde inkoop.

4. Mobiel adverteren wordt nog groter
Mobiel heeft de toekomst, maar moet voor geautomatiseerde marketing eerst nog worden verbeterd. De RTB marktplaatsen hielden tot dusverre weinig rekening met mobiele campagnes, maar dat gaat in 2014 zeker veranderen. De verwachting is dat er meer rich media-advertenties zullen worden verkocht.

5. Marketingsilo’s gaan verdwijnen
Teams die zich bezighouden met sociale media en marketing zullen nauwer moeten samenwerken. Zij dragen straks allemaal bij aan de conversie. Conflicten hierover houden uitgaven aan RTB nog wel tegen. Langzaam maar zeker zullen de silo’s worden afgebroken.

Deel dit bericht

4 Reacties

Remi van Beekum

Ik lees hierboven geen 5 maar 2 real time bidding trends.

Zowel punt 1 als punt 4 zegt dat mobiel groeit in 2014. Dus dat is 1 trend. En dat is ook geen voorspelling, maar was in 2012 en zeker in 2013 ook al druk aan de gang.

En flow advertising (2) kan alleen als de silo’s (5) worden doorbroken. Dus dat is eigenlijk ook maar 1 trend.

Tot slot is native advertising (3) niet te automatiseren, juist omdat de boodschap daar op maat wordt aangepast aan de context (terwijl RTB de boodschap juist aanpast aan de bezoeker). En dus is dat geen RTB trend.

Dus “Real Time Bidding: vijf trends voor 2014” had wellicht beter “mobiele groei 2013 zet in 2014 door, en silo’s verdwijnen” kunnen heten?

Arno Peperkoorn

Interessant….
Native advertising is volgens mij wel te automatiseren…
http://adage.com/article/digital/native-ads-scale-rtb/244958/
Of t ideaal is? Weet ik nog niet. Makkelijk? weet ik ook niet..
Maar kan wel..

Jan Libbenga (Redactie Emerce)

‘Tot slot is native advertising (3) niet te automatiseren’

Daar wordt in de markt toch anders over gedacht en er zijn al aardig wat artikelen aan gewijd. Ik sluit niet dat dat we dit onderwerp nog eens apart bij de kop nemen.

Egbert van Keulen

Inzake native advertising: Onderstaand artikel borduurt daar op voort:

http://www.emerce.nl/achtergrond/hoe-schaalbaar-is-native-advertising

Ben benieuwd wat jullie daar van vinden.

Egbert

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond