-

Dit is de rol van copywriting in User Experience

Hoewel de term UX copywriting nog relatief nieuw is, bestaat het concept al sinds de allereerste menu- en navigatieknoppen. Van ruw en ongepolijst in zijn oertijd, is UX copywriting geëvolueerd tot een dynamisch en genuanceerd creatief hulpmiddel. Een hulpmiddel dat bovendien een essentieel onderdeel vormt van en een drijvende kracht kan zijn in het succes of falen van een website, app of product.

Bij UX copywriting gaat het om het schrijven van copy voor gebruikersinterfaces. Teksten om gebruikers binnen een site, app of product te begeleiden en hen te helpen ermee te werken en doorheen te navigeren. U kunt UX copywriting zien als de genuanceerde kunst om de communicatie tussen een gebruiker en uw digitale product te vergemakkelijken. Deze zogenaamde microcopy helpt gebruikers te werken met de site, het product of de app door middel van één of meer korte tips en hints. Hierbij moet u denken aan buttons, menuteksten, algemene voorwaarden, foutmeldingen, beveiligingsmeldingen of waarschuwingen en natuurlijk instructies. De belangrijkste reden voor UX copywriting is om de gebruikerservaring van een website of app te verbeteren door zorgvuldige en intuïtieve microcopy.

Waarom goed doordachte copy op een site zo belangrijk is

Zelfs in de mooiste kleuren en met perfect ontworpen randen, zijn trendy lettertypen waardeloos als een gebruiker het lastig vindt om met uw website te werken. En zoals zelfs de succesvolste ontwerpers met tegenzin erkennen, draagt ​​’mooie’ content maar voor een klein deel bij aan het succes van een pagina of product. Gebruikers verwachten eenvoudig en effectief met uw pagina kunnen werken, ze verwachten een intuïtieve flow en navigatie. Als je site er mooi uitziet maar omslachtig is om te navigeren, zijn ze het snel beu. Ze gaan weg en komen meestal niet meer terug. En die prachtige buttons in die zeldzame tint van verbrande sienna op je site doen ze echt niet van gedachten veranderen.

Natuurlijk kan een bepaalde kleur bezoekers er echt wel toe brengen om te converteren, maar wel maar tot op zekere hoogte. Het probleem is dat kleuren verschillende betekenissen voor mensen hebben. De één ziet rood als liefde, de ander als woede. Het zijn uiteindelijk woorden die de basis vormen voor de succesvolle gebruikerservaring. Navigatieteksten zijn direct en ondubbelzinnig. Klik hier betekent Klik hier, en niets anders.

Klein maar fijn

Microcopy is met name handig als een gebruiker leert werken met nieuwe software of een nieuwe dienst. Onboarding gaat gestroomlijnder met behulp van slimme microcopy. Sitenavigatie wordt stukken intuïtiever en gebruikers vinden wat ze nodig hebben binnen maximaal twee à drie klikken. Ontwerpers en UX-schrijvers bereiken dit door het aantal paden waarop gebruikers kunnen verdwalen te verkleinen, hierbij anticiperend op hun stappen en de gewenste resultaten.

Doordachte tips helpen de gebruiker bij het maken van een keuze, zorgen voor verbinding met het merk en laten gebruikers langer op de site blijven. Eenvoudige en duidelijke copy helpt de gebruiker om een app of website efficiënt te gebruiken en dat is beslist geen eenvoudige taak. Short copy schrijven is namelijk minstens zo moeilijk als het schrijven van een lange paragraaf. Gebruikers hebben helemaal geen tijd om langdradige teksten te lezen die eigenlijk alleen waarde hebben voor degene die ze schreef. Het doel is om gehoord te worden zonder te schreeuwen. Geweldige microcopy helpt gebruikers zonder dat ze zich beseffen dat ze zijn bijgestaan bij het gebruik van de website, app of dienst.

Tips om copywriting op te nemen in jeproductplan

Net als bij alle marketingteksten, gebruik je ook voor microcopy en UX copywriting de tone of voice die bij het merk past. Microcopy en UX copy moeten ‘voelen’ als je merk. Vergeet niet dat het doel van de meeste buttons en pictogrammen commercieel is. Copywriters moeten harde en zachte verkoop op een creatieve manier integreren zonder dat het de gebruiker irriteert. Met dat in het achterhoofd, zijn dit een aantal handige tips om je ervan te verzekeren dat uw webteksten en met name de microcopy hun doel bereiken:

1. Betrek copywriters zo vroeg mogelijk bij het design

De beste manier om geweldige resultaten te behalen, is om de copywriters vanaf het allereerste begin bij het project te betrekken. Terwijl je begint met het plannen van een nieuwe website, app of product, betrek je de copywriters daar direct bij, zodat ze een duidelijk beeld hebben van de doelen. Communicatie is de basis van hun vak. Ze helpen niet alleen te zorgen dat gebruikers begrijpen hoe ze door je product moeten navigeren, maar zullen ook dingen oppikken die misschien niet helemaal logisch zijn voor de doelgroep. Zoals het gezegde luidt: twee weten meer dan één. Met de juiste expertise bedenk je automatisch een meer holistisch bruikbaar product.

2. Onderschat de kracht van microcopy niet

Het verhaal van de button van 300 miljoen dollar was misschien wel de allereerste anekdote waaruit het belang van microcopy echt duidelijk bleek. Een heel bekend e-commerceplatform merkte een enorme omzetdaling tijdens een specifieke stap in het koopproces. In deze stap werd gebruikers gevraagd een account aan te maken om hun aankoop te voltooien. Om verschillende redenen haakten talloze gebruikers af, hoewel een account aanmaken eigenlijk helemaal niet nodig was om het aankoopproces te voltooien. Het bedrijf veranderde de tekst op de button van ‘registreren’ in ‘doorgaan’ en dat leverde een omzetstijging van 300 miljoen dollar op. Het perfecte voorbeeld van hoe handig tekstgebruik en slimme UX zorgen voor meer omzet en conversie.

3. Duidelijk hoeft niet saai te zijn

Het eerste doel van copy voor elk product is duidelijkheid scheppen. De betekenis moet duidelijk zijn en mag geen ruimte voor interpretatie laten. Dat betekent echter niet dat je niet creatief kunt zijn. Als je goede ondersteunende copy hebt, kun je bijvoorbeeld buttons gebruiken die net wat aanlokkelijker zijn dan ‘inloggen’ en ‘aanmelden’. Hier volgen een paar geweldige voorbeelden van leuke en slimme microcopy:

De zoekbalk van Airbnb

Een bestemming invoeren voelt inspirerend en opwindend, alsof de wereld letterlijk binnen handbereik is.

Mailchimp’s aanmeldknop

Door “gratis” in de buttontekst op te nemen, is het een stuk aantrekkelijker voor potentiële klanten die geïnteresseerd zijn maar zich niet willen vastleggen aan iets dat geld kost. De knop maakt direct duidelijk dat wat ze krijgen gratis is. Hiermee creëert u een gevoel van gemak en vertrouwen bij gebruikers.

WeAreBrain’s 404 tekst

Het is voor gebruikers altijd frustrerend om op een website niet uit te komen op de verwachte pagina. WeAreBrain heeft een beetje humor toegevoegd en verwijst haar gebruikers door naar andere content. Zo voelen ze zich niet in de steek gelaten, terwijl WeAreBrain een eventueel technisch probleem kan oplossen.

4. Denk aan gebruikersinterfaces als een conversatie

Een goede schrijver schept begrip, een grote schrijver begint een gesprek, of dat nu direct met je merk is (denk aan AI en chatbots) of met andere gebruikers en potentiële klanten. We hebben het vooral over het belang van tekst als hulpmiddel om functionaliteit te bevorderen, maar copy is net zo’n belangrijk onderdeel van prachtige plannen. Vermaak je fans elke keer dat ze iets lezen. Gebruikers raken steeds meer gewend aan conversatie met merken,  doordat chatbots en andere spraakinterfaces de markt overspoelen. Blijf niet achter en houdt het gesprek gaande op de manier die het beste bij je past.

Bij goede UX gaat geweldig intuïtief ontwerp hand in hand met duidelijke copy. Vind de perfecte balans door dit in uw achterhoofd te houden de volgende keer dat je iets nieuws bouwt. Ben je niet zeker? Testen, testen, testen. Zet mensen zonder instructies voor je nieuwe product en kijk of ze uitkomen waar het zou moeten. Zo ontdek je waar gebruikers tegenaan lopen en kun je die problemen oplossen voordat het product live gaat. Er zijn al genoeg geweldige ideeën en producten mislukt omdat gebruikers niet begrepen hoe ze ze moesten gebruiken.

Deel dit bericht

1 Reactie

Edward Hendriks - Doyoucopy

De meest onderschatte vorm van copywriting! Gelukkig komen steeds meer bedrijven erachter dat ze flink meer resultaat kunnen boeken door juist die microcopy onder handen te nemen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond