-

Zijn je campagnes al ‘Sinterkerst- en nieuw’ proof? – De December Checklist

Zijn je campagnes voor Sinterklaas, kerst en oud- en nieuw al klaar om van start te gaan? Bij Evoworks zet men met meer dan twintig marketeers iedere november en december veel Black Friday, kerst- en sinterklaas campagnes op. Ze hebben hun tips verzameld en omgezet in een checklist. Profiteer ervan en leg je marketingcampagnes langs deze December Checklist. 

1. Er is verder gedacht dan de P van Prijs

De periode rond de feestdagen biedt niet alleen mooie kansen om omzet binnen te harken, je kunt ook werken aan klanttevredenheid, nieuwe klanten of aan je naamsbekendheid. Een aantal voorbeelden op een rij:

Nieuwe klanten trekken?
Actiemechanisme: “Koop één paar damesschoenen en ontvang een kortingscode voor dertig procent korting op herenschoenen naar keuze.”

Wie goed doet, goed ontmoet
De feestdagen gaan natuurlijk om het samen zijn en het geven aan en om elkaar. Actiemechanisme: Geef je klanten (en goede doelen) een goed gevoel door per transactie een % te doneren aan een goed doel.

Verras klanten met een kleinigheidje bij een bestelling
Toon een label met “nu met gratis goodie t.w.v. €50”. Of verras klanten met een onverwachts extraatje (misschien in samenwerking met een andere partij). Vervolgens kun je hier via social media weer een leuke winactie aan koppelen.

Denk samen eens verder dan korting op productprijzen en daarmee directe omzet.

2. De december campagne heeft een doel

Zonder SMART doel voor de decembermaand is er ook geen stip aan de horizon om er met het hele bedrijf aan te werken. Behalen jullie deze doelstellingen voor de december campagne, dan is er een extra reden om de successen aan het begin van het nieuwe jaar (met champagne) te vieren. Daarnaast is het ook altijd nuttig om per campagnetype een doel vast te stellen.

Let op: Het doel van een campagne hoeft dus niet altijd omzetgroei te zijn. Je kunt je ook eens richten op het behalen van een x-aantal likes op social media of een x-aantal nieuwe klanten of nieuwsbriefinschrijvingen.

3. De resultaten van eerdere campagnes zijn opgenomen in de aanpak

Het beste van online is dat je (bijna) alle resultaten meetbaar kunt maken en er dus vervolgens van kunt leren. Trek je lessen uit de resultaten van de december campagnes- en acties van vorig jaar of soortgelijke campagnes met bijvoorbeeld Black Friday.

  • Werden de doelstellingen behaald? Waarom wel? Waarom niet?
  • Was de actie sterk en onderscheidend genoeg?
  • Welke campagnes werkten wel, welke campagnes werkten ondersteunend en welke droegen niet bij aan het resultaat? Waarom?
  • Welke productcategorieën zorgden voor een omzetstijging in december?
  • Waren klanten enthousiast over de campagne?
  • Wat gaan jullie nu beter aanpakken?
4. De actie is in één zin te communiceren

Misschien klinkt dit voor de hand liggend, maar dat is het niet want we zien dit meer dan eens terug. Vanuit het management of de inkoop wordt bepaald dat de decemberactie wordt: ‘We moeten van de huidige outlet items af. Tijdens de feestdagen doen we er nog eens 10% korting bovenop!’. De marketingafdeling kan wel huilen.

Dit betekent dat producten uit verschillende productcategorieën (en voor verschillende doelgroepen) allemaal verschillende kortingspercentages bevatten. Hoe ga je hier goede campagnes voor opzetten? Welke doelgroep zet je in? Welke communicatieboodschap gebruik je? De boodschap is dan in principe “16% 21% en 28% korting op van alles en nog wat.”

Tips:

  • Met korting op populaire producten (waar ook zoekvraag naar is) trek je de massa. 
  • Kies actieproducten die aansluiten bij een specifieke doelgroep of productcategorie en gebruik liever niet te veel verschillende kortingspercentages, dat zal de boodschap binnen campagnes duidelijker maken. 
  • Heb je veel voorwaarden en tekst nodig om een actie te kunnen uitleggen, dan betekent dit dat klanten hier ook tegenaan lopen op de landingspagina en zullen eerder afhaken. Keep it simple!
5. De december campagne benadrukt het onderscheidend vermogen 

De feestdagen bieden kans om het onderscheidend vermogen nog eens extra in het zonnetje te zetten. Kopen klanten bij je omdat je de beste klantenservice kunt bieden? Trek dit dan door in je aanpak tijdens de decembermaand.   

Is het onderscheidend vermogen van je organisatie een goede service? Benadruk dit door: 

  • Klanten de mogelijkheid te geven om verlanglijstjes te maken en door te sturen
  • Top tien lijsten met cadeauideeën te maken
  • Te zorgen dat jullie sinterklaas- en kerstcadeaus voor klanten kunnen inpakken
  • Klanten tips te geven om de feestdagen nóg beter te laten slagen
  • Een gift guide op te nemen die makkelijk te delen is
6. De december campagne is niet te missen!

Hup! Een banner op de homepage knallen en klaar? Helaas is dat niet voldoende. Kijk maar eens in Google Analytics. Hoeveel websitebezoekers komen daadwerkelijk binnen op de homepage? Zorg dat je campagne websitebreed de aandacht van je bezoekers trekt.

  • Zorg op categorieniveau dat de campagne zichtbaar is. Misschien op alle categorieën of enkel op specifieke categoriepagina’s die goed aansluiten op de campagne.

Tip: Voor veel klanten zetten we pop ups vaak zelf in middels Google Tag Manager. Het voordeel is dat we zo snel kunnen schakelen en banners en pop ups zonder tussenkomst van een technische partij kunnen aanpassen. Je kunt er ook voor kiezen om na een x-aantal seconden of alleen na het zien van pagina X een banner te laten zien. Kortom, er zijn tal van mogelijkheden om je december campagne te promoten. 

  • Zorg op productniveau dat acties en afprijzingen duidelijk zichtbaar zijn (bijvoorbeeld ook met een sticker op de productafbeelding)
  • Pas de aanbiedingenpagina aan op de campagne
  • Heb je een chat? Je kunt je klant ook hier (geautomatiseerd) informeren over de lopende campagne
  • Diverse interne zoekmachines (zoals Sooqr) bieden kansen om een campagne te promoten door het vertonen van een banner in de zoekresultaten 
  • Laat je campagne ook terugkomen op alle social media kanalen

    SinterklaasBannermateriaal uit de wintercampagne die momenteel draait bij Welkoop.
7. De remarketinglijsten worden alvast gevuld met data

Slechts een klein deel van de bezoekers op je website koopt bij een eerste websitebezoek. Daarnaast worden je klanten natuurlijk aan alle kanten verleid met advertenties van je concurrent. Zorg dat je je websitebezoekers niet kwijtraakt en zet fors in op remarketing. Dit betekent dat je het beste vóór de start van je campagnes alvast je doelgroepen gaat opbouwen. 

Tip: Kopers van je Singles Day of Black Friday acties zijn mogelijk ook gevoeliger voor je volgende kerst- of sinterklaas campagne. Maak van deze nieuwe klanten trouwe klanten door ze met sinterklaas of kerst een volgende aankoop te laten doen. Heb je al remarketing doelgroepen aangemaakt voor kopers of geïnteresseerden via de Black Friday actie?

8. Campagnes worden volledig doorgemeten

Zoals check 2 laat zien is het zeer nuttig om campagnes achteraf nog eens goed te analyseren. Zijn de campagnes die opgezet zijn volledig meetbaar? Meet bijvoorbeeld niet alleen directe conversies (zoals een aankoop), maar maak ook inschrijvingen, toevoegingen aan een verlanglijstje of hoe vaak een (lead) formulier is ingevuld. 

Tip: Zet je marketingkanalen in die niet automatisch data doorschieten naar Google Analytics? Zorg dan dat je UTM – codes goed zijn gekoppeld.

9. De gehele organisatie is erbij betrokken (én enthousiast)

Zorg dat niet alleen de marketingafdeling zich bezig houdt met de december campagne, maar de volledige organisatie. Wil je slagen? Dan moet je dit samen doen. Denk aan de inkoop van de juiste actieproducten, de orderverwerking, het schrijven van extra content, de adviezen in de winkels en via de klantenservice.

Presenteer de december campagne en campagnedoelen om de campagne door de hele organisatie te laten leven. Betrokkenheid en enthousiasme van alle medewerkers zullen de resultaten ten goede komen.

Kunnen jullie nog wel wat inspiratie gebruiken? Trek allemaal een kersttrui aan, pepernoten/kerstkransjes erbij, sinterklaas- en kerstmuziek op de speakers en brainstormen maar!

Kerst

10. Aangepaste levertijden en openingstijden worden gecommuniceerd

Voorkom teleurgestelde klanten en negatieve klantbeoordelingen omdat de bestelde cadeaus niet op tijd binnen waren. Rond de piekmomenten voor postbezorgers (vlak voor sinterklaas en kerst) kan het zijn dat bestelde cadeaus later geleverd worden. Zorg dat je klanten voldoende  informeert wanneer ze uiterlijk moeten bestellen om cadeaus voor sinterklaas (en daarna bij kerst) op tijd binnen te krijgen.

Voorkom ook teleurstelling bij je bezoekers in de fysieke winkels. Communiceer gewijzigde openingstijden:

  • Op je website
  • Via Google Mijn Bedrijf
  • Via social media
  • En Google op ‘naam bedrijf’ + openingstijden om te zien of je nog ergens anders de openingstijden moet updaten

Succes en fijne december- en feestdagen gewenst!

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond