-

Skyscanner over distributie: meer focus op personalisatie in plaats van prijs

Skyscanner vindt dat de reisbranche af moet van de focus op prijs. In plaats daarvan moet het zoeken en boeken van reizen zo gemakkelijk en persoonlijk mogelijk worden gemaakt, zegt de metazoekmachine in de whitepaper The Value-driven Proposition in Travel.

De metazoekmachine mag dan begonnen zijn als prijsvergelijkingssite, het is hoog tijd dat de distributie van reizen ‘intuïtief en waarde-gedreven’ wordt, stelt Skyscanner. Dat betekent een gestroomlijnd zoek- en boekproces met resultaten en aanbiedingen die overeenkomen met de wensen van de klant, zonder dat hij daar eerst pagina’s informatie voor moet doorworstelen. Effectieve merchandising noemt Skyscanner dat, een nog ongebruikelijk verschijnsel in de reisbranche omdat er wordt gewerkt met verouderde reserveringssystemen. Bovendien kopen consumenten niet dagelijks een reis, waardoor het verzamelen van voldoende data – die nodig zijn voor personalisatie - niet gemakkelijk is. Bijkomend probleem is dat luchtvaartmaatschappijen van oudsher gefocust waren op transactionele relaties met reizigers, wat de kwaliteit en kwantiteit van de data ook niet ten goede kwam. Inmiddels heeft elke airline wel een my-account en de mogelijkheid om betalingsinformatie op te slaan, dus dat data-gat wordt wel gedicht.

Dit artikel is voor premium abonnees . Log in of meld je aan!