-

Tien jaar Airbnb: hoe nu verder?

Met een beursgang in 2019 of 2020 in het vooruitzicht lijkt het kostje van Airbnb gekocht. Maar het bedrijf, dat deze maand tien jaar bestaat, heeft te maken met behoorlijk wat uitdagingen, zowel maatschappelijk als qua businessmodel.

Toen Airbnb in 2008 officieel gelanceerd werd (met een startkapitaal van 20.000 dollar) als AirBed and Breakfast bestond het marktonderzoek eruit te kijken hoeveel luchtbedden er per jaar werden verkocht. Dat was volgens medeoprichter Brian Chesky de grootte van de markt van Airbnb. Dat alles liep uit op in totaal 4 miljard aan investeringen (tot nu toe). Vorig jaar maakte Airbnb naar schatting een winst van 100 miljoen dollar bij een omzet van 3,5 miljard dollar, een stijging van 150 procent vergeleken met 2016. De inkomsten zijn zowel afkomstig van de gast, die 6 tot 12 procent commissie per boeking betaalt aan Airbnb, als de host, die 3 procent per transactie afdraagt voor het afhandelen van de boeking en de betaling.

Verwatering businessmodel (1)

‘AirBed And Breakfast Takes Pad Crashing To A Whole New Level‘ was de kop van een artikel van TechCrunch in 2008 over het boekingsplatform. “AirBed and Breakfast zal zeker jongere reizigers aanspreken en congresgangers die geen hotelkamer kunnen vinden. […] De prijzen zijn over het algemeen veel lager (de tarieven in San Francisco bijvoorbeeld, lopen uiteen van 10 dollar tot 175 dollar per nacht, met een gemiddelde van 85 dollar). En je verblijft bij een vriendelijke local die je op restaurants en winkels kan wijzen die je zelf waarschijnlijk nooit had gevonden.”

Dit is precies wat boekers zoeken bij Airbnb, blijkt uit onderzoek van de Canadese Ryerson University uit 2015. Naast prijs en locatie, worden de volgende redenen genoemd om voor Airbnb te kiezen: de voordelen van een verblijf in een ‘echt’ huis, nieuwigheid, lokale authenticiteit, pro-deeleconomie en interactie met de host genoemd. Inmiddels blijft echter alleen het eerste voordeel overeind staan, het verblijf in een echt huis. De nieuwigheid is eraf en Airbnb heeft behoorlijk wat marketingbudget vrijgemaakt om het imago op te vijzelen. De cool-factor lijkt snel te verdwijnen. De lokale authenticiteit is vervangen door vijandigheid wegens overtoerisme, met als dieptepunt het recente protest in Barcelona.

Van een deelconcept is veelal ook geen sprake: een op de drie locaties in Nederland die via Airbnb worden aangeboden is in handen van een professional. In Amsterdam heeft 39 procent van de aanbieders meer dan één woning in de verhuur op het platform, in Rotterdam 38 procent, in Den Haag 37 procent en in Utrecht 33 procent. Een op de vijf van de aanbieders heeft meer dan drie woningen in de verhuur. En met de professionalisering zijn ook de Airbnb-servicebedrijven ontstaan, dus het is maar zeer de vraag in hoeverre de gast interactie heeft met de echte host.

Maatschappelijk draagvlak verdwijnt

Zelf stelt Airbnb dat toeristen die via het platform boeken langer blijven en meer geld uitgeven in diverse buurten in de stad. Airbnb zou dus bijdragen aan het spreiden van toerisme in plaats van het creëren van overtoerisme. Daarnaast spekt het bedrijf de gemeentekas door toeristenbelasting af te dragen en de lokale economie krijgt niet alleen een impuls door de bestedingen van bezoekers, maar ook doordat de gemiddelde host 3800 euro per jaar verdient met het verhuren van zijn huis (gemiddeld 28 nachten per jaar, aldus Airbnb).

Het negatieve effect dat Airbnb op de woningmarkt zou hebben doordat huizen alleen voor korte perioden worden verhuurd aan de lucratieve toeristen, zou opgelost moeten zijn door het besluit van de gemeente Amsterdam om het toegestane aantal verhuurnachten per jaar te halveren naar dertig met ingang van 2019. Dat maakt het natuurlijk minder aantrekkelijk om een woning te kopen met de bedoeling er een Airbnb-accommodatie van te maken. De vraag is wel hoe goed de handhaving is. Inside Airbnb schat dat de huizen in Amsterdam gemiddeld 80 nachten per jaar worden verhuurd.

Blijft over: de klachten van buurtbewoners over de ‘terreur van de rolkoffers’. Dat heeft geleid tot het eerdergenoemde charmeoffensief van Airbnb, waar hosts in een brief laten weten waarom ze hun woning verhuren via het platform en reizigers in de stad via posters worden opgeroepen zich netjes te gedragen. Relatief veel woningen worden aangeboden in buurten met veel koopwoningen en een hoge WOZ-waarde, waar ook meer klachten zijn over overlast van buren, groepen op straat en horeca. De gemeente lijkt vooral in te zetten op marketingcampagnes om spreiding te stimuleren, door attracties buiten Amsterdam te linken aan de hoofdstad. Zo heet Zandvoort Amsterdam Beach in de communicatie en is het Muiderslot ‘Amsterdam Castle’.

Verwatering businessmodel (2)

Steeds meer steden leggen Airbnb aan banden. Hoteladviesbureau Colliers verwacht dan ook dat de groei van het platform en vergelijkbare aanbieders van vakantiewoningen zal afvlakken. De komende drie jaar houdt Colliers het op een stabilisering op 12 tot 14 procent van de totale verblijfsmarkt.

Dit betekent dat Airbnb zijn groei elders zal moeten zoeken. Het begin van verbreding van de activiteiten werd in 2016 zichtbaar toen Airbnb Trips werd geïntroduceerd: locals bieden tours aan die zijn geselecteerd op de belevingswaarde. Zo kun je in Amsterdam een rondvaart maken door de grachten waarbij je plastic uit het water vist.

Daar zijn inmiddels een label voor zakenreizigers en luxe maatwerkreizen bijgekomen onder de naam Beyond by Airbnb. Verder zijn er tegenwoordig ook hotels boekbaar op Airbnb.

Het is een voorproefje van de evolutie van Airbnb tot een compleet reisbedrijf. “Op het gebied van inspiratie, planning en het boeken van vluchten kunnen nog grote stappen worden gezet,” aldus CEO Brian Chesky op Code 2018. Heel snel gaan de ontwikkelingen niet: al in 2016 was sprake van de ontwikkeling van een booking tool voor vliegtickets waarmee Airbnb de concurrentie aan zou willen gaan met online reisagenten (OTA’s) als Expedia.

De grote vraag is of de reiziger zit te wachten op zo’n one-stop-shop. De customer journey van reisboekers is notoir ingewikkeld. Gemiddeld worden er 37 websites geraadpleegd voordat er een boeking uitrolt. Niet voor niets geven de grote OTA’s miljarden uit aan marketing: de reiziger is totaal niet merkentrouw.

Als Airbnb echt hét reisplatform wil worden dan zullen ze ofwel stevig op prijs moeten concurreren (en de reiziger ervan overtuigen dat ze de goedkoopste zijn) ofwel een revolutionaire boekingservaring bieden. Gezien de concurrentie van Expedia, Booking Holdings, Ctrip en TripAdvisor op het gebied van prijs, lijkt het logisch dat Airbnb zich op een andere manier gaat proberen te onderscheiden. Vooral ook omdat Airbnb zich profileert op beleving en niet zo transactiegericht is als bijvoorbeeld Booking.com, dat bezoekers op tientallen manieren probeert te verleiden zo snel mogelijk een hotel (en tegenwoordig ook ‘Airbnb-achtige’ privéaccommodaties) te boeken.

Deel dit bericht

1 Reactie

Roy - TafelzeilOnline.com

Ik geloof niet dat de inwoners van de grote steden zo blij worden van AirBNB.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond