-

Tien jaar Airbnb: hoe nu verder?

Met een beursgang in 2019 of 2020 in het vooruitzicht lijkt het kostje van Airbnb gekocht. Maar het bedrijf, dat deze maand tien jaar bestaat, heeft te maken met behoorlijk wat uitdagingen, zowel maatschappelijk als qua businessmodel.

Toen Airbnb in 2008 officieel gelanceerd werd (met een startkapitaal van 20.000 dollar) als AirBed and Breakfast bestond het marktonderzoek eruit te kijken hoeveel luchtbedden er per jaar werden verkocht. Dat was volgens medeoprichter Brian Chesky de grootte van de markt van Airbnb. Dat alles liep uit op in totaal 4 miljard aan investeringen (tot nu toe). Vorig jaar maakte Airbnb naar schatting een winst van 100 miljoen dollar bij een omzet van 3,5 miljard dollar, een stijging van 150 procent vergeleken met 2016. De inkomsten zijn zowel afkomstig van de gast, die 6 tot 12 procent commissie per boeking betaalt aan Airbnb, als de host, die 3 procent per transactie afdraagt voor het afhandelen van de boeking en de betaling.

Dit artikel is voor premium abonnees . Log in of meld je aan!