-

Column: Exodus 3.0

Het fenomeen van de grote golf van techwerkers die ontslag (zeggen te gaan) nemen heeft in ieder geval een pakkende naam: ‘the great resignation’. Zou het echt zo’n vaart lopen, of waait de trend weer snel over?

The great resignation heeft de techindustrie de afgelopen maanden bijzonder hard geraakt, zo laten Amerikaanse berichten lezen. Recente onderzoeken tonen aan dat bijna driekwart van de technische werknemers van plan is zijn baan binnen het jaar op te zeggen. De voornaamste redenen: beperkte doorgroeimogelijkheden, gebrek aan flexibiliteit te midden van de postpandemische terugkeer naar het kantoor en een giftige werkplekcultuur.

Het verbaast dan ook niet dat steeds meer bedrijven – van Reddit en Lyft tot Dropbox en Hubspot – vergaande thuiswerkmogelijkheden bieden. Hoewel die veelal nog wel aan specifieke functies gekoppeld worden.

Er is echter een nieuwe concurrent: Web3. Het bouwen van het nieuwe internet wordt door vele jonge bedrijven gedaan die zich anders organiseren – remote lijkt de norm. En nog belangrijker: het zijn bedrijven die de mogelijkheid bieden om invloed te hebben hoe het internet van de toekomst eruit gaat zien. De FAANGs – de noemer die big tech-bedrijven op basis van de voorletters van Facebook, Amazon, Apple, Netflix en Alphabet heeft gekregen – zijn inmiddels zo groot geworden dat je er als individu lastig een verschil kan maken. Bij Web3 kun je nog ‘op de begane grond’ instappen en meegaan omhoog.

En dat wijst op een heel praktische insteek achter de verschuiving: kandidaten beginnen het gevoel te krijgen dat ze met een Web3-bedrijf op hun cv in de loop van de tijd aantrekkelijker zullen zijn voor andere werkgevers. Zoals dat in het verleden ook voor de FAANGs gold.

Het doet denken aan berichten van zo’n vier jaar geleden, toen computer science-studenten lieten doorschemeren niet langer open te staan voor een baan bij onder andere Facebook. Je wordt er weliswaar volledig in de watten gelegd, maar uiteindelijk draait alles wat je doet om het verkopen van extra advertenties. Een signaal uit Californië dat weerklank kreeg in onder andere Frankrijk en Zweden. Veel effect lijkt het niet te hebben gesorteerd, maar wie om zich heen kijkt, weet dat de pandemie waarmee we sindsdien te dealen hebben gehad de kijk op carrièrepaden flink heeft opgeschud.

Het doet afvragen of de door Amerikaanse techwerkers voorgenomen shift daadwerkelijk doorgang zal vinden, of dat deze trend ook over zal komen waaien naar ons continent, en of het aanbieden van flexibele ureninvulling en thuiswerkmogelijkheden al niet meer voldoende zullen zijn om talent aan je te binden.

* Dit artikel verscheen eerder in het meinummer van Emerce magazine (#189).

Over de auteur: Niels Achtereekte is Chef redactie magazine van Emerce.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond