-

Twaalf spotgoedkope of gratis marketing automation oplossingen

Marketing automation wordt nog altijd geassocieerd met dure clouddiensten of softwarepakketten, maar er zijn wel degelijk budgetvriendelijke alternatieven. CMS Critic zette onlangs twaalf alternatieven voor Marketo en HubSpot op een rij. 

SimplyCast

Zoals de naam al aangeeft een pakket voor marketeers zonder al te veel technische know-how, met mogelijkheden voor lead nurturing (het pemperen van potentiële klanten), A/B-testing en API integratie. Kan veertien dagen gratis worden uitgeprobeerd.

Mautic

Open source-project, waarbij gebruikers kunnen kiezen uit een gratis ‘hosted’ versie, softwaredownload of integratie met een bestaande website. Belooft resultaten in drie stappen en nauwelijks vijf minuten.

Customer.io

Customer.io, met klanten als Shutterstock, Shopify en The Economist, stuurt ‘menselijke berichten’ naar klanten op basis van hun gedrag op websites en in apps. Uiteraard met mogelijkheden voor A/B-testing. Er is een gratis versie en een betaalde versie vanaf 50 dollar per maand.

InTouch

Bedoeld voor midden- en kleinbedrijf, en geen relatie met het gelijknamige (Amerikaanse) roddelblad. Draait vooral rond e-mailmarketing automation. Wordt gebruikt door trainers van LinkedIn. Gratis, en wie meer mogelijkheden wilt betaalt 20 dollar per maand.

Sales Autopilot

Sales Autopilot richt zich met een gratis instapabonnement op kleine bedrijven met vijf modules, waaronder e-mailmarketing, e-commerce, multichannel communicatie en verkoop. Met niet de minste klanten als Rackspace, Amazon Web Services en PayPal.

Spokal

Verkrijgbaar vanaf 49 dollar per maand, met een proefperiode van 14 dagen. Geschikt voor midden- en kleinbedrijf: van startups tot mam-en-pap-ondernemingen. Omvat meer dan je zou vermoeden, inclusief social media analytics en lead notificaties.

Nurture

Biedt van alles en nog wat: A/B-testing, segmentatie, enquêtes, gepersonaliseerde conversaties en de menselijke toon wordt niet vergeten. Vanaf 95 dollar per maand.

Genoo

Ietsje duurder dan de meeste van de hier genoemde diensten, want vanaf 199 dollar per maand. Omvat WordPress integratie, tools voor landingspagina’s, e-mailmarketing en lead tracking.

Leadsius

Mooie naam voor een Always Free-dienst, die ook een betaalde optie kent, voor 295 dollar per maand. Omvat contact databases, lead beheer, analytics en tools van landingspagina’s. Goed om mee te oefenen voor het grote werk.

Azuqua

Dun & Bradstreet en Hewlett Packard gebruiken Azuqua al langer voor hun marketing automation activiteiten. Het is cloudgebaseerd, met aparte schaalbare tarieven voor professionals en grote bedrijven.

Jumplead

Een omvangrijke dienst met opties voor lead tracking, e-mailmarketing, landingspagina’s en analytics. Er is een gratis versie onder de noemer Explore, en de betaalde versie vanaf 49 dollar per maand. Onderschat het niet: Texoil is een van hun klanten.

Infusionsoft

Een grote speler in de sector van Marketing Automation Systemen (MAS), maar hun Essentials Package kost 199 dollar per maand. Daarvoor krijg je klantrelatiebeheer, verkoop- en marketingoplossingen. Bedrijf heeft ruim 30.000 klanten.

Deel dit bericht

3 Reacties

Aldo Wink

Ik ben bang dat dit soort pakketten alleen maar teleurstelling zal opleveren. Wij hebben met enkele namen gewerkt en er ook een aantal getest.

Mautic is open source en dus gratis. Klinkt aanlokkelijk maar van een open source project zou je verwachten dat er een community is die verder ontwikkelt aan het platform, en die is er niet. Meer dan een tracker van websitebezoek met een email-tool is het eigenlijk niet. Echt iets voor nerds misschien, niet voor een serieuze marketeer.

Sales Autopilot ken ik niet maar de website ziet er niet echt veelbelovend uit. Wel gewerkt onlangs met Autopilot https://autopilothq.com/ en dat ziet er een stuk beter uit. Heel erg scherp geprijsd en heeft een prachtige grafische interface om campagnes mee te mappen. Hebben nog niet veel gebruikers, wat wel wat risico voor de lange termijn meebrengt. Maar iemand in Nederland moet de 1e zijn. TIP voor kleine MKB’ers!

Spokal was, toen we met Stan & Stacy begonnen en geen geld hadden maar wel een WordPress site, onze eerste stap met MA. Het is eigenlijk een mini Hubspot met dus ook veel aandacht voor SEO en content tooling. Maar er zit slechts 1 drijvende kracht achter waardoor er amper support of bugfixing mogelijk was. Was een leuk leertraject en voor mensen die handig zijn met WP en een basic Inbound marketing tool zoeken prima om mee te starten. Maar een echt marketing automation platform is het niet.

Leadsius hebben we ook geprobeerd. De gratis versie klonk aantrekkelijk maar dat bleek tegen te vallen. Je zult echt met de betaalde versie moeten werken, gratis is gewoon veel te basis. Hun support was destijds overigens echt een drama, hopelijk is dat nu beter. Email + webform templates zijn responsive, geen overzichtelijk profiel van je leads. Persoonlijk overigens vond ik ook de interface niet echt mooi, wat ik gek genoeg wel belangrijk vindt als je er dagelijks mee werkt -:)

Wat marketing automation betreft is denk ik Infusionsoft de enige echt serieuze marketing automation aanbieder in deze lijst. Maar daar zitten weer dingen in die je als B2B marketeer helemaal niet nodig hebt zoals de e-commerce omgeving. Maar wel een hele brede community gebruikers, een app marktplaats en veel trainingsmateriaal.

Al met al klinken tooltjes erg interessant, maar uiteindelijk kan je beter je tijd en energie eerst in superieure content investeren. En als je al geen budget hebt voor goede content dan hoef je eigenlijk ook niet te investeren in een dergelijke tool, hoe goedkoop zo ook zijn.

‘My two cents’

Egbert van Keulen

Hoi Aldo,

Dank voor je aanvulling. Daar hebben we wat aan. Ben benieuwd naar de ervaringen van andere lezers.

Egbert

Jan

Als specialist en cursusleider van marketing automation in combinatie met Mautic, kan ik voor een deel de opmerking van Aldo ondersteunen.

Echter, na het doorlopen van de juiste stappen is Mautic een heel mooi, functioneel en bruikbaar programma.

De interface en is niet geheel duidelijk. Stoeien wordt het de eerste keer zeker met Mautic. Maar, als het een keer werkt kan de ondernemer met een klein budget niet meer zonder omdat het precies doet wat het belooft:
– lead generatie,
– lead tracking,
– lead scoring,

Groet,
Jan de Wit – Exalo Media
cursusmarketingautomation.nl

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond