-

Verdienen aan content: aantal betalende lezers Medium groeit flink

Het aantal mensen dat bereid is te betalen voor Medium groeit hard. Dat stelt de oprichter van het blogplatform. Het bedrijf zoekt hard naar dé oplossing voor het verdienen aan online content. Aan advertenties wil Medium niet denken.

Een klein jaar nadat Medium een getrapte betaalmuur introduceerde, stelt oprichter Ev Williams vast dat gebruikers inderdaad bereid zijn te betalen voor online content. Zonder de concrete cijfers te delen, laat hij met een recent gepubliceerde grafiek zien dat het aantal afgesloten abonnementen groeit. Zowel in het totaal aantal leden als de dagelijkse nieuwe aanmeldingen is een sterke opwaartse trend zichtbaar.

Een resultaat waar hij zelf over te spreken is, ongetwijfeld ook omdat niet iedereen even enthousiast reageerde toen het bedrijf de betaalmuur aankondigde.

Gebruikers die een vast bedrag betalen – op dit moment vijf dollar per maand – krijgen sinds vorig jaar toegang tot artikelen die auteurs exclusief voor hun betalende lezers schrijven. Behalve dat zijn onder meer een voorleesservice en een sectie inbegrepen waarop content met een cureerdienst wordt gebundeld.

Verklaring succes

Net als veel online media maakt Medium gebruik van een zogenoemde ‘metered paywall’, een getrapte betaalmuur. Daarbij worden een aantal artikelen gratis aangeboden, wil iemand meer dan drie stukken lezen dan wordt diegene aangemoedigd een betaald abonnement te nemen. Auteurs die publiceren op Medium delen sinds de invoering van de betaalmuur direct mee in de inkomsten. De lezers oefenen directe invloed uit of hoe goed de auteurs worden beloond. De populariteit van de stukken, gemeten in leestijd en ‘claps’, bepaalt namelijk in belangrijke mate hoeveel auteurs verdienen.

Wat verklaart, zeker gezien de wisselende ervaringen bij anderen, het succes van Mediums aanpak? Oprichter Williams geeft daarvoor een aantal verklaringen. Zo zegt hij te geloven in de kracht van bundeling. Het platform heeft zich het doel gesteld om ‘geluiden’ uit allerlei hoeken te verzamelen op één plek. Met andere uitgevers en platformen zijn samenwerkingen gesloten zodat die hun content ook op Medium publiceren.

Daarnaast houdt het platform zelf een vinger in de pap met een eigen redactie van journalisten en auteurs. Dit team publiceert niets, maar selecteert wel de verhalen die er toe doen en aandacht zouden verdienen. Zo denkt het bedrijf de kwaliteit van de content te kunnen waarborgen.

‘Mens vindt kwaliteit beter dan algoritme’

Hoewel Williams tevreden is over het effect van het nieuwe verdienmodel, denkt hij wel nog een volgende slag te kunnen maken in de kwaliteit en relevantie. ‘Eén van de grote lessen van afgelopen jaar is dat het meten van en algoritmisch optimaliseren voor engagement mogelijk is. Precies zoals alle door reclamegedreven platformen ook doen. Maar dat is niet hetzelfde als lezerswaarde. Dat is heel lastig te meten en algoritmisch voor te optimaliseren.’

Met andere woorden: een uitgever of platform kan prima voorspellen welke artikelen populair zullen worden. Maar mensen blijven nodig om vast te stellen of die stukken ook kwalitatief zijn. De oprichter van Medium kondigt daarom aan de menselijke curatie te verdubbelen. Daarmee hoopt hij de relevantie van het aanbod verder te vergroten en nog meer betalende lezers aan het platform te binden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond