-

Vier redenen waarom de tablet nog lang niet dood is

Het is misschien een raar moment om erover te beginnen, maar tablets zijn nog lang niet dood. Integendeel: de verkoop van pc’s keldert in hoog tempo en de traditionele desktop wordt ingeruild voor een tablet. De mondiale markt voor pc’s is in 2013 met het hoogste percentage ooit geslonken. Inmiddels zijn er 361 miljoen tablets verkocht. Raakt die markt niet verzadigd? Kevin C. Tofel van GigaOm denkt nog lange niet. Hij geeft vier redenen.

Tofel reageerde een dezer dagen op een artikel van Zal Bilimoria, partner van een van de belangrijkste venture capital-verschaffers uit Silicon Valley, Andreessen Horowitz. Als hoofd mobiel van Netflix geloofde hij heilig in de tablet. Maar daar is hij op teruggekomen.

Bij Netflix was de tablet aanvankelijk het medium om video’s te kijken, maar al gauw werd de tablet door gebruikers ingeruild voor de smartphone. Reden: grotere en scherpere smartphone schermen die evengoed als minitablet kunnen fungeren. Daar komt bij dat de meeste gebruikers geen tweede mobiel abonnement willen nemen voor hun tablet, die dan ook grotendeels ongebruikt op tafel blijft liggen. Bilimoria denkt dat de tablet zal eindigen als presse papier. Maar Tofel ziet dat anders:

1. We zitten nog maar aan het begin
De tablet is nog geen vier jaar oud. Inmiddels hebben we ze zelfs in allerlei soorten en maten: van groot tot klein. Van Android tot iOS. Toegegeven: het is voor velen nog een luxe gadget. Leuk voor het lezen van e-books en tv kijken in bed, aardig om te surfen en te shoppen terwijl je televisie kijkt, misschien handig op een zakenreis, maar zeker niet zo onmisbaar als de smartphone. Dat komt omdat de tablet de laptop nog niet echt kan vervangen, zelfs niet als je er een toetsenbord aan koppelt. Tekstinvoer blijft lastig. En sommige content management systemen kunnen niet met tablets overweg. Dat gaat natuurlijk veranderen.

2. Mobiel breedband wordt goedkoper
De meeste verkochte tablets hebben alleen WiFi aan boord. Ideaal voor thuisgebruik, maar voor onderweg al wat lastiger. Er worden ook 3G en 4G tablets verkocht, maar met de huidige mobiele datatarieven is het gebruik helemaal niet aantrekkelijk. Je gaat geen YouTube kijken, of zware bestanden downloaden, gelet op het beperkte datategoed. De mobiele abonnementen die telecomaanbieders verkopen hebben betrekking op smartphones, voor laptops en tablets worden aparte simkaarten verkocht met onaantrekkelijke databundels. Ook dat gaat ongetwijfeld veranderen. Data wordt goedkoper. Onbeperkte abonnementen tegen betaalbare tarieven laten niet lang meer op zich wachten. Dan ook krijgt de laptop pas echt concurrentie.

3. De tabletmarkt staat in de kinderschoenen
Er zijn al bijna een half miljoen apps voor de iPad alleen, maar de software biedt nog lang niet de mogelijkheden van software op een laptop. Het merendeel van de apps biedt een zeer beperkte functionaliteit. Zo was het met de pc in de begintijd niet anders. Apps worden veelzijdiger en beter.

4. De phabletrage waait weer over
De tekortkomingen van de tablet en van de smartphone zijn onderkend door de fabrikanten: het compromis heet phablet. Eigenlijk een smartphone met een groter scherm. De Lumia 1520 en de Sony Z1 Ultra hebben al 6 inch-schermen. Dat is maar 1 inch verschil met de kleinere tablets. Maar wees eerlijk: phablets zijn te groot voor het servet en te klein voor het tafellaken. De tablet moet gewoon een smartphone worden. Met passende simkaartjes en abonnementen.

infografik_uk_richtig1

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond