-

Vijf vragen over adverteren in iOS 9

Gebruikers kijken uit naar de volgende versie van iOS, maar adverteerders vrezen de komst van iOS 9. De beveiliging wordt strenger en het OS biedt ondersteuning voor zogenoemde content blockers. Vijf vragen over adverteren in iOS 9.

Wat verandert er precies in iOS 9?

Apple is begaan met de privacy van zijn gebruikers en wil die in het algemeen meer bescherming bieden. Daarom biedt de systeemsoftware ondersteuning voor content blockers, die cookies, popups en advertenties kunnen blokkeren. Tijdens de ontwikkelaarsconferentie van Apple in juni is er nauwelijks over gesproken. De omschrijving verscheen min of meer stilzwijgend in de ontwikkelaarshandleiding. Nou ja, niet helemaal, Apple programmeur Benjamin Poulain schreef er een blog over.

Wat heeft Apple tegen adverteerders?

Niets, ze verkopen immers zelf ook app-advertenties via iAd. Het idee is dat ontwikkelaars extensies kunnen maken waarmee ze bijvoorbeeld kwalijke of dubieuze content kunnen blokkeren. Dat kan aan de hand van een zwarte lijst. Wil je echter iedere advertentie blokkeren, dan wordt die lijst al gauw enorm lang en dat zou de laadtijden juist weer negatief kunnen beïnvloeden. En bovendien werkt het ook niet met telkens veranderende domeinnamen.

Moeten we nu wel of niet de komst van veel adblockers vrezen?

Er zijn inderdaad partijen die iOS adblockers aan het ontwikkelen zijn. Marktleider AdBlock Plus is er een van, maar nu al is er een bètaversie van een app genaamd Crystal. Maker Dean Murphy claimt dat de laadtijden van webpagina’s door het blokkeren van advertenties met zeventig procent korter worden. Hij omzeilt het hier bovengenoemde probleem door de zwarte lijst op te nemen in iCloud en deze vanuit de cloud te syncen met de app. Het is een bestand van oorspronkelijk zeven megabyte, met behulp van slimme algoritmen gecomprimeerd tot enkele kilobytes. Murphy gebruikt dezelfde lijst (EasyList) als AdBlock Plus.

Maar dat werkt toch alleen in Safari?

Nee, alle browsers die op iOS draaien krijgen ermee te maken, omdat alle webbrowsers onder iOS gebruik moeten maken van Apples Webkit engine. Het is trouwens nog niet duidelijk of Apple toestaat dat ook zijn eigen iAd dienst kan worden geblokkeerd. Volgens Harvards Nieman Lab kan iAd niet worden geblokkeerd.

Welke gevolgen heeft in het algemeen de verbeterde beveiliging in iOS 9?

Apple heeft iOS 9 zo ingericht dat je informatie alleen nog maar via een HTTPS-verbinding kunt verzenden. De gegevens zijn hierdoor veiliger, maar adverteerders komen hierdoor in de problemen. Sommige advertenties gebruiken geen HTTPS, waardoor ze ook niet in iOS 9-apps verschijnen. Inmiddels heeft Google adverteerders een tip meegegeven: Door vijf regels aan code toe te voegen , verschijnen onbeveiligde reclames alsnog in iOS 9-apps.

Foto boven: Alexey Boldin / Shutterstock.com

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond