-

Voice voor e-commerce – een SEO kanttekening

Menig overzicht dat de SEO trends voor 2019 belichtte, wist te vertellen dat dit het jaar gaat zijn waarin voice search een belangrijke rol gaat spelen. Vanuit SEO-perspectief zijn er nog voldoende vragen om een kritische kanttekening mee te vormen.

Eind 2018 is de Nederlandstalige Google home slimme speaker op de markt gekomen, wat het aantal Nederlandse spraakgestuurde zoekopdrachten ongetwijfeld ook zal verhogen. Dat voice search in de toekomst (in Nederland) belangrijk zal zijn is hierdoor aannemelijk, maar is het ook écht zo urgent? 

Online winkelen met voice search

Zal voice search ook een belangrijke rol gaan spelen bij het online winkelen? Veel mensen binnen de e-commerce branche zullen het zich de afgelopen tijd hebben afgevraagd. Als het zo gaat zijn dan wil je er natuurlijk op tijd bij zijn; op de concurrentie achterlopen doe je liever niet.

Er zijn nu al verschillende manieren waarop een webwinkel geoptimaliseerd kan worden voor voice search. Veel komt echter neer op überhaupt een goede SEO basis hebben: veiligheid, snelheid, content, autoriteit en mobile-first bijvoorbeeld. Gevonden worden via voice search begint eigenlijk met een sterke aanwezigheid in de standaard zoekresultaten.

Content speelt hierin een belangrijke rol: kort en krachtige antwoorden op veelgestelde vragen (in de standaard zoekresultaten weergegeven als “featured snippets”) worden graag gebruikt om algemene vragen te beantwoorden. Nu zal het voor een webwinkel niet interessant zijn om de vraag “Wat is de hoofdstad van Frankrijk?” te beantwoorden, maar vragen die betrekking hebben tot je product of dienst kunnen veel aandacht vestigen op jouw merk.

Voor webwinkels met fysieke locaties biedt voice search nog meer mogelijkheden. Naar schatting is 16% van alle spraakgestuurde zoekopdrachten op zoek naar lokale producten, diensten of bedrijven. Bovendien zal een koopgerichte zoekopdracht vaak ook een lokaal bedrijf als resultaat krijgen. Optimaliseren voor lokale zoekopdrachten kan middels content, microdata en het inrichten van een Google Mijn Bedrijf pagina.

Nog een interessante mogelijkheid voor winkelen met voice search zijn “Google Actions” en “Alexa Skills”. Deze programma’s maken het mogelijk om via Google of Alexa een spraakassistent aan te roepen van een bedrijf of merk. De assistent is zelf in te richten om vragen te beantwoorden en de gebruiker te helpen bij het winkelen.

Concrete data

Er is echter weinig concrete data beschikbaar over hoeveel er gewinkeld wordt via voice search. Zo heeft Google voor het laatst in 2016 een concrete statistiek naar buiten gebracht over het gebruik van voice search, waarbij twintig procent van alle zoekopdrachten in de Google app spraakgestuurd waren.

De meeste data die online staat is bovendien gebaseerd op de Amerikaanse of Britse markt, waar Amazon Alexa een veel grotere speler is dan hier in Nederland. In een dergelijk artikel van The Information geeft slechts twee procent van de Alexa eigenaren in het Verenigd koninkrijk aan deze te hebben gebruikt om een online aankoop te doen, ondanks dat het apparaat direct aan Amazon is gekoppeld.

Als het dus op voice search data in Nederland aankomt dan zal veel op aannames en vergelijkingen met andere landen berusten.

Spraakgestuurde zoekopdrachten

Een statistiek die zijn eigen leven is gaan leiden op het internet is dat vijftig procent van alle zoekopdrachten spraakgestuurd zullen zijn in 2020. Het illustreert de enorme invloed van voice search en, aangezien we inmiddels in 2019 leven, de urgentie waarmee ook e-commerce de stap richting voice moet maken.

De valkuil zit hem echter in waar spraakgestuurde zoekopdrachten voor worden gebruikt. Een concreet overzicht met data van de verschillende zoekmachines is er niet, wel is er een Amerikaans onderzoek van comScore dat de meest voorkomende gebruiken van smart speakers in kaart heeft gebracht:

In de grafiek zijn de zoekopdrachten die aankoop gericht zijn al aangegeven, waarbij er een duidelijk onderscheid wordt gemaakt tussen online en lokaal. Daarnaast lijken smart speakers vooral gebruikt te worden voor algemene vragen, automatische handelingen en om verschillende media te streamen. Op met name de laatste twee zal SEO weinig effect kunnen hebben (met enkele uitzonderingen), maar dit lijkt wel het gros van de zoekopdrachten te zijn.

Een kritische noot

Dit geeft een ander beeld van de urgentie van voice search voor e-commerce. Slechts een klein deel van de “zoekopdrachten” zijn opdrachten waar je met SEO invloed op kunt hebben en die ook commercieel interessant zijn. Als je geen fysieke locatie hebt, en dus local search niet relevant is, wordt dit nog minder.

Voice search als toekomstig medium is hierdoor niet per se minder interessant. Steeds meer Nederlandse huizen bevatten een slimme speaker, onze mobieltjes zijn de belangrijkste apparaten om zoekopdrachten mee uit te voeren. De urgentie om je SEO strategie aan te passen naar voice search valt echter wel weg. Voorlopig is het wellicht beter om op de andere aspecten van SEO gericht te zijn; te zijner tijd zal ook je voice vindbaarheid hier baat bij hebben.

Deel dit bericht

1 Reactie

Kees

Als ze nou gewoon die webshops afschaffen, dan kun je in een winkel weer gewoon ‘voicen’ met het winkelpersoneel. Heb je niet eens een mobieltje voor nodig.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond