-

Hi Siri, wat betekent voice search voor de (lokale) vindbaarheid van mijn website?

Heb je nog wel feedback nodig op je beeldscherm? Vanaf 2020 zal ongeveer 25 procent van de websessies zonder scherm uitgevoerd worden. Wat betekent dit voor SEO?

“Okay Google, hoe hoog is de Eiffeltoren?” “De Eiffeltoren is 300 meter hoog,” zal de assistent antwoorden, maar hoe weet hij dit? Waar haalt Google dit antwoord op? Het komt uit de positie 0 van Google, de positie bovenaan de zoekresultatenpagina die antwoord geeft zonder een website te hoeven bezoeken.

Hoe zat het nou?

First things first: In 1938 kreeg het woord computer betekenis met de komst van, jawel de eerste computer. 35 jaar later kwam de eerste mobiele telefoon op de markt, waarna de smartphone 23 jaar later volgde. Met de komst van de smartphone werd later ook je persoonlijke assistent geboren, hey Siri.

Dit hele proces is een constante zoektocht naar het zo snel mogelijk antwoord krijgen op je vraag of behoefte. De eerste computer is tenslotte uitgevonden om complexe rekensommen sneller uit te kunnen rekenen dan de mens.

Nu dit fenomeen ook verwerkt is in smart speakers zoals Google Home, kun je jezelf afvragen: “Kan ik voicesearch gebruiken om beter vindbaar te worden met mijn website?”

Dit moment zoekt 75 procent van de wereldbevolking nog op de klassieke manier. Dat betekent het volgende: Je zoekt nu op: “Hoe hoog is de Eiffeltoren?” in Google. Op nagenoeg alle schermen staan minimaal drie zichtbare zoekresultaten. Dus mocht de bezoeker meer informatie willen over de Eiffeltoren, dan zal hij waarschijnlijk op één van deze resultaten klikken.

Met voice search vanuit Google Home krijg je antwoord zonder feedback hiervan te zien op een beeldscherm. Hierdoor kun je dus niet meer op het tweede zoekresultaat klikken. Je krijgt immers geen muis bij je speaker meegeleverd. Dit betekent dat het ten koste zou kunnen gaan van bezoekersaantallen. Hoe zorg jij dat de zoeker volgend jaar nog bij jou terecht gaat komen?

Zorg dat je antwoord het beste is

SEO voor Google’s spraakgestuurde assistent werkt in principe hetzelfde als hoe we nu met onze vindbaarheid bezig zijn. Sta je op positie 1 (of natuurlijk positie 0), dan krijgt honderd procent van de zoekopdrachten jouw antwoord te horen. Google home leest namelijk altijd jouw antwoord voor, zolang deze het beste aansluit op de vraag.

Ik neem als voorbeeld: “Hoe maak ik spaghetti klaar?” Google geeft antwoord: “Breng water aan de kook en houd de spaghetti bij de hand. Kookt het water? Doe de spaghetti in de pan…” enzovoorts, enzovoorts.

Komt deze informatie van jouw website af? Dan betekent dit vaak dat jij het beste antwoord geeft. Zodoende vertelt Google aan de hand van de informatie op jouw website, hoe je het beste spaghetti kunt klaarmaken.

Wat heb je eraan?

Je antwoord was blijkbaar interessant genoeg om voorgelezen te worden. Tot nu toe wordt spaghetti-kokend Nederland blij van jouw informatie. De volgende keer als ik spaghetti ga klaarmaken, kom ik het liefst terug bij jou. Jij wist namelijk perfect uit te leggen hoe je spaghetti bereidt.

Een ander voorbeeld: je staat met een lekke fietsband aan de kant van de weg. Je bent niet blij en geeft dit te kennen bij je assistent. “Hi Siri, ik heb een lekke fietsband!” Siri reageert en zegt: oke Paul, de fietsenmaker bevindt zich op 600 meter afstand, zal ik de routebeschrijving starten?”

In dit geval is de fietsenmaker, die op dat moment bij mij in de buurt is, degene die mijn band heeft geplakt. Deze fietsenmaker had zijn bedrijfspagina (Google mijn bedrijf) volledig en op de juiste manier ingericht. De assistent kon namelijk de link leggen tussen de lekke band en de fietsenmaker.

Laat ze met je praten

Klaarmaken van spaghetti en het zoeken naar een fietsenmaker zijn korte en concrete vragen. Maar net zoals Google zichzelf ontwikkelt, ontwikkelen wij ook met Google mee. Onze vragen worden steeds natuurlijker gesteld, net zoals Google steeds natuurlijker terug gaat praten. 

Met je Google Home kun je nu bijvoorbeeld ook een reis boeken. Hulp krijgen met inpakken van je bagage en een reisverzekering afsluiten. KLM communiceert naadloos met de Google Assistant en zorgt zo voor de beste spraakgestuurde antwoorden. In tegenstelling tot de vorige spraakgestuurde zoekvragen is BB (en Google Assistant) een maatje. Hij begeleidt in het proces van het boeken van je vlucht tot het inpakken van je koffer. Bij het inpakken van de koffer geeft BB zelfs suggesties voor het inpakken van je regenkleding als de komende dagen gaat regenen op je bestemming.

In dit voorbeeld gebruik je dus geen concrete zoekvraag meer, maar voer je een gesprek voor het boeken van een reis.

Siri en Google vinden het fijn als je je website dusdanig geoptimaliseerd hebt zodat ze alles kunnen inzien (indexeren). Technisch betekent dit dat je de onderstaande aspecten geoptimaliseerd dient te hebben en continu blijft optimaliseren.

Zorg dat alle informatie aanwezig op je bedrijfsprofiel ook terugkomt op de website. Google houdt van transpiratie en vindt het fijn als je alle informatie (dat van belang is hebt doorgevoerd op je website.

Zorg dat jij een positie 0 in handen krijgt. En zorg dat jouw chatbot kan communiceren en leren van/via Google’s assistent.

Deel dit bericht

1 Reactie

Stefan

Innovatief nieuws! ben benieuwd naar de ontwikkelingen! 😀

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond