-

Waarom je juist nú je retouren moet reduceren

Veel online retailers hebben goede zaken gedaan tijdens de corona lock-down. In juni 2020 werd er bijvoorbeeld 45% meer online omgezet ten opzichte van vorig jaar, zo blijkt uit cijfers van het CBS.

De verwachting is dat een deel van deze stijging blijvend is. Niet alleen omdat nieuwe shoppers zich online hebben gemeld, maar ook omdat bestaande online shoppers meer categorieën, zoals fashion, meubels of tuinartikelen, zijn gaan uitproberen. Het gemak van online shopping zullen consumenten niet meer willen missen.  

Nu het eerste corona stof is neergedwarreld en de fysieke winkels weer open zijn, is het tijd om te concentreren op hoe deze online groei ook écht wat kan opleveren. Dan is het van belang om je retouren onder controle te hebben. Lees in dit artikel waarom. 

Waarom is aandacht voor retouren slim?  

Het gemiddelde retourpercentage ligt met 9% vrij hoog in Nederland, ten opzichte van andere Europese landen. Met uitschieters als fashion waar het retourpercentage tot wel 30-50% kan oplopen. Daarom is aandacht voor retouren verstandig. Ten eerste heeft het reduceren van retouren direct een positieve impact op je winstmarge. Ten tweede kun je je retourbeleid inzetten om je omzet en klanttevredenheid te vergroten. Tot slot, help minder retouren ook je CO2-footprint te verlagen.

 

Minder retouren betekent een betere marge

 

Een retour kost gemiddeld twintig euro om te verwerken, bij webshops met lage bonbedragen of een beperkte winstmarge moet je flink wat extra producten verkopen om deze kosten weer goed te maken. Online shopping kan natuurlijk niet zonder retouren, maar je onnodige retouren reduceren is noodzaak in deze tijden en levert meteen veel op. Sterker nog elke euro die je investeert in retour reductie heeft een grotere impact op je winstgevendheid ten opzichte van elke euro die je in online marketing stopt. 

 

Een goed retourbeleid leidt tot meer omzet 

 

Je retourbeleid goed neerzetten helpt koopdrempels bij consumenten weg te nemen. Voor 61% van de consumenten is een goed retourbeleid een voorwaarde om voor een webwinkel te kiezen en tot aanschaf over te gaan. Dat betekent dat je in de aankoop journey van de klant ook helder moet communiceren over je retourpropositie. Zonder deze informatie zal niet elke klant tot een aankoop overgaan in je webwinkel. Ook kan het goed afhandelen van een retourzending van een klant leiden tot een hogere kans dat deze klant weer bij je terugkomt. Een online retour terugsturen leidt in 44% van de gevallen tot een vervolgaankoop, als je het retourproduct terugbrengt in een winkel is dit zelfs 66%. De focus op retouren kan dus ook helpen je omzet te vergroten. 

 

CO2-footprint reduceren

 

In tegenstelling tot wat je misschien zou denken, is de directe impact op CO2 uitstoot van een retourpakket vrij beperkt. Onderzoek toont aan dat de meeste retourpakketjes naar een pakketpunt worden gebracht en meegaan in de bestelbusjes die anders toch leeg zouden terugrijden naar het distributiecentrum. Toch, betekent het voorkomen van retouren natuurlijk minder logistieke bewegingen op de heen- en terugreis, minder verpakkingsmateriaal en minder waardeverlies van goederen. Een mooie bijdrage aan de verduurzaming van de e-commerce keten. 

Kortom, zorg er voor dat je de vruchten plukt van de online groei die je in coronatijden hebt gerealiseerd. Creëer winstgevend groei door de komende periode juist aandacht te hebben voor de retouren in je model. 

Over de auteur: Heidi van Eijk is founder en managing director bij Reductify.

Deel dit bericht

4 Reacties

Luke Theissling - Paazl

Herkenbaar artikel Heidi, met name deze zin vind ik interessant:

“Een online retour terugsturen leidt in 44% van de gevallen tot een vervolgaankoop, als je het retourproduct terugbrengt in een winkel is dit zelfs 66%”

Uit welk onderzoek komt dit?

Heidi van Eijk - Reductify

Hi Luke, de bron daarvan is onderzoek van UPS ´Pulse of the online shopper´.

Luke

Oja, dat onderzoek is bekend. Merci 🙂

Nina - Online Business Tips

Interessant artikel!

Toch blijft retouren een heikelpuntje in de modebranche. Blijft een uitdaging om dit te verminderen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond