-

Winkelier heeft steeds meer mogelijkheden voor locatiegebaseerde marketing

Met het najaar en de winter in aantocht, breekt ook de periode van winkelen voor de feestdagen aan. Groot verschil met vorig seizoen – internationaal gezien – is de verdere doorbraak van location based marketing. Technieken die op basis van de mobiele locatie winkelend publiek bijvoorbeeld met kortingsacties kunnen verleiden tot een aankoop.

Zo zijn er geregeld bedrijven die proeven uitvoeren met beacons, de techniek die via Bluetooth mobiele apparaten in de omgeving kan traceren. Wanneer op de smartphone een applicatie van het betreffende bedrijf aanwezig is, kan er met het apparaat worden gecommuniceerd. Zo kunnen er op basis van de locatie en andere real time data vanuit de app aanbiedingen worden gedaan.

Locatiegebaseerde marketing afbakenen

Het Britse Tesco bakende voor de zomer nog een geofence – een gebied van gps-coordinaten – af en stuurde iedere voorbijganger een persoonlijk bericht met mobiele coupon. Unilever gebruikte diezelfde bakens voor relevantere advertenties. Bezoekers die een speciale truck van Knorr bezochten en de applicatie van een Zweedse krant hadden geinstalleerd, werden later opnieuw benaderd via een display ad in de app van het dagblad. In plaats van een reguliere banner kregen zij een coupon getoond als herinnering aan de Knorr-campagne.

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Walmart_storeMarketeers lijken de mogelijkheden van beacons goed te gaan gebruiken en op basis van locatie relevante content te bieden. Grote namen als Walmart, Target en Walgreens hebben hun apps zo uitgerust dat deze doorheeft wanneer iemand een vestiging betreedt. Hierdoor zijn de bedrijven beter in staat een contextuele experience te bieden die ondersteunt bij bijvoorbeeld showrooming.

Nu consumenten steeds vaker hun mobiele telefoon gebruiken tijdens het winkelen, is te verwachten dat meer bedrijven met vergelijkbare functies komen. De apps moeten vanaf dat moment voor een omnichannel experience zorgen.

Dynamische reclame op basis van locatie

Ook het aantal online mogelijkheden voor dynamische advertising met de locatie als uitgangspunt groeit gestaag. Zo lanceerde Google vorig jaar voorzichtig de ‘local inventory ad.’ Deze advertenties bij zoekopdrachten naar specifieke producten zijn door retailers te verrijken met actuele voorraadcijfers op een nabijgelegen locatie.

De dienst is nog betrekkelijk nieuw, maar een retailer die er al mee mocht experimenteren zegt 122 procent meer bezoeken te krijgen. De doorklikratio vanaf de smartphone zou bovendien 16 procent hoger liggen dan voor een normale advertentie.

Screen Shot 2014-09-16 at 9.21.07 AM

Instagram zal naar alle waarschijnlijkheid een inhaalslag proberen te maken op de advertentiemarkt. Dit jaar introduceerde het al de koop nu-knop als serieuze stap in m-commerce, maar ook locatiedata zal het inzetten voor betere targetting van advertenties. Vele foto’s die men deelt zijn voorzien van die data en marketeers wachten met smart op het moment dat die gegevens zijn te gebruiken.

In een recent blogartikel maakte het bedrijf bekend nieuwe advertentieformaten te gaan introduceren met speciale call-to-actions om ook de offline verkopen te stimuleren. In samenwerking met Facebook zal het daarvoor ook demografische gegevens ontsluiten. Winkeliers krijgen zo steeds meer mogelijkheden om een brug te slaan tussen online data en de offline locatie. Die dragen met relevante kortingsacties bij aan het stimuleren of beïnvloeden van offline gedrag.

Foto: Darren Flinders

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond