-

Nederlandse mobiele conversie blijft achter: dit is eraan te doen

Ten opzichte van hun collega’s in andere landen slagen de marketeers er hier minder goed in mobiele bezoekers te converteren. Waarom blijft de mobiele conversie toch zo achter?

Dat de conversie achterblijft bleek onlangs uit cijfers van Adobe die in een artikel op Emerce zijn beschreven. Verkeer vanaf smartphones blijft jaar in jaar uit toenemen, maar dat resulteert nog mondjesmaat in mobiele verkopen. Het gemiddelde conversiepercentage nam toe van 0,4 tot 0,6 procent, maar in de landen om ons heen wordt nog altijd bijna dubbel zoveel geconverteerd.

Schermafbeelding-2016-07-11-om-11.38.03

‘Alternatief voor mobiel betalen is noodzakelijk’

Joost Ligtvoet, partner bij The Mobile Company, herkent de ontwikkeling. Consumenten ‘zijn’ wel multi-device, zegt hij, maar de smartphone wordt nog altijd vooral gebruikt voor oriëntatie. De uiteindelijke koop wordt gesloten via een desktop. ‘Dat is mede te wijten aan het ontbreken van een goed mobiel betaalsysteem. Mobiel betalen is in Nederland echt nog een heet hangijzer. Mobiel betaalverkeer gaat in het buitenland voor een groot deel via PayPal, maar dit systeem is hier nog nauwelijks geïntegreerd. Nederland is nu eenmaal geen creditcardland en dus zit je vaak gewoon nog te klooien met je e.dentifier als je mobiel een aankoop wil afronden.’

‘Native app the way to go’

Wil je als bedrijf de conversie stimuleren dan moet er dus gewerkt worden aan een goed alternatief. Ook niet onbelangrijk als verklaring is dat creatieve mobiele concepten hier in mindere mate worden omarmd, denkt Ligtvoet. Er worden gewoon te weinig opties geboden die het voor een consument interessant maken om de smartphone te gebruiken bij het winkelen. Daardoor blijft de conversie in zijn ogen automatisch achter. ‘Zorg er bijvoorbeeld voor dat klanten online een product kunnen selecteren en deze eenvoudig naar zichzelf kunnen mailen. Dan is de transactie op een later moment makkelijk te voltooien.’

Volgens Ligtvoet wordt er op het mobiele scherm nog onvoldoende onderscheid gemaakt tussen nieuwe en vaste klanten. ‘In het laatste geval is het bevorderen van klantbinding cruciaal voor de conversie’, zegt hij. ‘Een native app is daarom the way to go. Zo’n app biedt je een platform om loyaliteitsprogramma’s in te integreren, nieuwe technieken te gebruiken en het gebruikers echt makkelijk te maken om een herhaalaankoop te doen. Dat vertaalt zich automatisch in een hogere conversie.’

Maar webwinkels zijn toch al massaal overgestapt op een responsive design? ‘Ja, maar die designs zijn lang niet altijd even adaptive, laat staan native.’ De vormgeving en inhoud worden dus alleen geschaald en niet echt aangepast naar het apparaat. Gebeurt dat wel dan krijgt de bezoeker  een meest optimale versie voor zijn apparaat. ‘Met alleen responsive red je het al lang niet meer. Ook grotere webshops lopen regelmatig achter op de marktleiders. De content is dan niet optimaal aan de gebruiker aangepast: denk aan menu’s, lettertypes, de hoeveelheid en plaatsing van informatie, beeldmateriaal en knoppen en formulieren. In termen van de UX prop je nu oude media in een nieuw jasje. Dat leidt natuurlijk tot conversieverlies.’

Volgens Ligtvoet is ‘native’ de volgende stap in de user experience. Hij ziet in de praktijk 30 procent van de consumenten transacties afbreken als de ervaring niet geoptimaliseerd is voor mobiel. ‘Integraal investeren in gebruikersgemak is een must.’ Wordt het de gebruikers zo makkelijk mogelijk gemaakt dan stijgen de conversie en omzet zienderogen mee. Een goed voorbeeld daarvan vindt hij de supermarktketen Tesco in Zuid-Korea. Koreanen kunnen hun boodschappen doen door een QR-code te scannen vanaf een poster in een virtuele winkel. De producten worden daarna thuis afgeleverd. ‘Dit soort concepten slaat een brug tussen online en offline om de mobiele conversie te verhogen. Door een gebrek aan creatieve ideeën of een effectieve uitwerking zie ik dat nu onvoldoende terug in de Benelux.’

Concrete adviezen voor conversie-optimalisatie

Enkele concrete adviezen om de conversie te verhogen? Zorg voor een eenvoudige en toegankelijke check-in en check-out. Maak betaalprocessen zo laagdrempelig mogelijk en pas de UX aan naar het apparaat. ‘Eenvoud staat voorop.’ Investeer in personalisatie en stem de content af op plaats en tijd. ‘Denk aan de inzet van pushberichten of een integratie met een loyaliteitsprogramma.’ Bied daarnaast niet zomaar het hele assortiment aan op een mobiel scherm. Focus je op de selectie die zich het beste laat vertalen naar een mobiel scherm. ‘Optimaliseer ook de zoekfunctie. Die werkt vaak niet goed of is niet geoptimaliseerd voor mobiel.’

Tot slot heeft Ligtvoet hoge verwachtingen van de NFC-technologie. Zo ontwikkelde zijn bedrijf samen met ABN AMRO de ‘Wallet-app’ voor contactloos betalen met de smartphone. Daaraan zie je wat hem betreft hoe belangrijk ‘mobile’ wordt en welke rol NFC als draadloos communicatiemiddel zal spelen. ‘Het doel is om de betaalpas uiteindelijk helemaal te vervangen door de smartphone. Het apparaat wordt een nog belangrijker middel om online te zijn. Voor steeds meer doelgroepen vrijwel het enige middel.’

Deel dit bericht

7 Reacties

@Joost

Dag Joost,

Je zegt het volgende:

“Een native app is daarom the way to go. Zo’n app biedt je een platform om loyaliteitsprogramma’s in te integreren, nieuwe technieken te gebruiken en het gebruikers echt makkelijk te maken om een herhaalaankoop te doen. Dat vertaalt zich automatisch in een hogere conversie.’

Ik ben hier mee eens. Ken jij 1 of meerdere partijen die dit aanbieden?

Ik hoor graag van je.

Mvg,

Tunis

Roman

@Woshi @Joost, er is wel degelijk een bedrijf dat QR Code shopping mogelijk maakt, sterker nog, het is een Nederlands bedrijf dat #1 QR Code Shopping platform in de wereld is; Shop2Mobi. In Nederland zijn er 5 grootschalige projecten geweest, onder andere met bol.com en RET (Rotterdam Centraal), op alle NS stations in Nederland (El Asira en LensBestel.nl) en op de Webwinkel Vakdagen 2014.

Waar het in andere landen prima wordt opgepakt, is in Nederland de nuchterheid overheersend. Alhoewel alle 5 concepten genoeg media-aandacht hebben gehad (Emerce, Metro, FrankWatching, RTL Z), was de conversie inderdaad te laag en bestelden mensen liever toch vanaf de desktop na prijsvergelijking.

@Tunis ik kan van harte Sharpener aanraden uit Rotterdam.

Roman

Modern Minds

Frans Jan Boon

Gemiddeld zijn de mobiele conversie percentages idd lager dan die op de desktops. Toch zien wij bij klanten dat dit verschil niet heel groot hoeft te zijn, ondanks dat die bedrijven geen native apps e.d. hebben (toegegeven, die hebben dan wel van ons een zetje in de goede richting gehad 😉
Door heel goed rekening te houden met de customer journey’s van je mobiele klanten en daar UX/UI en micro conversies voor te optimaliseren kom je ook al een heel eind.

Marthijn

@Tunis

“Ik werk o.a. voor voordeelwijnen.nl en ook wij wilden graag onze klanten naast een mobielvriendelijke website wat extra’s bieden die het online shoppen gemakkelijker maakt. Een maatwerk app was voor ons een te hoge drempel, zowel qua opstartkosten als qua onderhoud. Uiteindelijk hebben we gekozen voor het SaaS model van http://www.jmango360.com, zij specialiseren zich in shopping apps, en nog Nederlands bedrijf ook met prima service. Voor een relatief laag maandbedrag kan je een eigen app krijgen. We zijn erg blij met onze apps, het aantal gebruikers en aankopen groeit per maand.

Eelco

@Frans Jan: “Gemiddeld zijn de mobiele conversie percentages idd lager dan die op de desktops” klopt slechts gedeeltelijk. Onderzoek van Criteo toont aan dat Desktop inderdaad 1,5x beter converteert dan Mobiele Websites, maar juist dat Apps weer 2x (!) beter converteren dan Desktop! En dus Apps 3x beter dan Mobiele Websites, en daarmee wordt de conclusie van dhr Lightvoet uit dit artikel dat “native app the way to go” is, ondersteund door onderzoek. http://www.criteo.com/media/5333/criteo-mobilecommercereport-h12016-us.pdf

@Marthijn: Dank voor het noemen van JMango360 🙂

Rob

Beste Joost, Voor betalen op de mobiel is iDEAL mobiel beschikbaar. Daarmee wordt de iDEAL-betaling gedaan in de mobiel bankieren app, zonder gebruik van scanners/edentifiers. Jouw ervaring ‘dus zit je vaak gewoon nog te klooien met je e.dentifier als je mobiel een aankoop wil afronden’ dateert van een tijdje terug.
Dat de iDEAL mobiel flow uitstekend past in een mobiele omgeving, tonen de hoge success ratio van betalingen op smartphone en tablet en het snel groeiende marktaandeel (53% op tablet en 43% op smartphone volgens onderzoek van GfK over de eerste helft van 2016) aan.
Wat NFC gaat doen voor betalen op de mobiel (dus niet met de mobiel) is mij niet helemaal duidelijk. Mogelijk haal je 2 dingen door elkaar?

Julien

Beste @Joost, Voor betalen op de mobiel is iDEAL mobiel beschikbaar. Daarmee wordt de iDEAL-betaling gedaan in de mobiel bankieren app, zonder gebruik van scanners/edentifiers. Jouw ervaring ‘dus zit je vaak gewoon nog te klooien met je e.dentifier als je mobiel een aankoop wil afronden’ dateert van een tijdje terug.
Dat de iDEAL mobiel flow uitstekend past in een mobiele omgeving, tonen de hoge success ratio van betalingen op smartphone en tablet en het snel groeiende marktaandeel (53% op tablet en 43% op smartphone volgens onderzoek van GfK over de eerste helft van 2016) aan.
Wat NFC gaat doen voor betalen op de mobiel (dus niet met de mobiel) is mij niet helemaal duidelijk. Mogelijk haal je 2 dingen door elkaar?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond