-

Zullen we ooit al onze boodschappen online doen?

Wij Nederlanders lopen nagenoeg voorop als het gaat om online bestedingen. Toch doen we onze dagelijkse boodschappen het liefste bij de supermarkt om de hoek. Het aanschaffen van producten binnen non-food lijkt, ondanks het ter ziele gaan van een Truus.nl, nog enigszins een optie. Producten binnen food kopen we het liefst oud en vertrouwd. Waarom?

Wat is het toch dat het online doen van boodschappen nooit helemaal van de grond lijkt te komen? En, vanuit commercieel perspectief misschien nog belangrijker, hoe kunnen grote retailers dit doen laten toenemen? Samir Selimi deed onderzoek naar hoe supermarktketens het gebruikspercentage van online kanalen kunnen doen laten toenemen. Hij won er begin dit jaar de Rabobank Anton Dreesman Scriptieprijs mee.

Weerstand tegen online doen van boodschappen

Van een supermarkt verwachten we vandaag de dag maar een beperkt aantal zaken. Een groot assortiment, een goede prijs-kwaliteitverhouding en zo nu en dan een scherpe aanbieding. Personeel hebben we voor het vinden van onze producten niet nodig en sfeer is al helemaal overbodig. Samen met de steeds schaarser wordende vrije tijd een ideale combinatie voor een groeiend online kanaal van veel supermarkten. Toch moet veertig procent van de consumenten niets weten van het kopen van deze producten via het web.

boodschappen-weerstandSelimi onderzocht welke factoren van invloed zijn op het al dan niet gebruiken van deze kanalen. Hoewel tijds- en geldbesparingen samen met een eenvoudige bestelprocedure als grote voordelen worden gezien hebben de factoren die weerstand oproepen maar liefst 2 keer meer invloed op het gedrag van de consument. De kosten van het bezorgen, de bezorgopties en de kwaliteit van (verse) producten weerhouden ons het sterkst van het doen van onze online boodschappen. Hoe succesvol een online kanaal uiteindelijk wordt hangt in mindere mate af van de voordelen. Deze zijn inmiddels algemeen geaccepteerd. Veel invloedrijker is de mate waarin supermarkten in staat zijn onze weerstand weg te nemen.

Potentie van een online supermarkt

De supermarktdichtheid in ons land zal bepaald niet bevorderlijk zijn voor een eventueel succes. Toch gelooft Selimi, inmiddels werkzaam bij Capgemini, dat er ook in ons land een rol is weggelegd voor een online supermarkt. “Een online kanaal kan helpen om tijd en moeite te besparen.” Waar volgens hem nog een grote slag te maken is, is de wijze van presenteren en inrichting van het kanaal. Veel retailers stemmen het kanaal af op het winkelen in de supermarkt zelf; op het niveau van categorie en artikel. “Dat kan veel sneller. De consument is nu meer tijd kwijt met het maken van lijstjes dan het doen van de boodschappen zelf.”

Selimi ziet toekomst in oplossingen voor totaalpakketen voor maaltijden en standaard producten als drinkwaren, brood en beleg. “Het bespaart zowel tijd in de planning, het winkelen en het uiteindelijke gebruik van de producten.” De totaalpakketten zorgen dat het assortiment online beperkt kan blijven. Overzichtelijkheid blijft behouden en door eenvoudiger voorraadbeheer wordt het voor de retailer goedkoper.

De digitalisering zal ons met name gemak moeten opleveren. “Inzicht in de voorraad thuis en personalisatie zoals dat al in landen als de UK plaatsvindt. Maar ook succesvolle lokale initiatieven zoals Spar op dit moment uitrolt zijn de toekomst.”

Deel dit bericht

6 Reacties

Fred van Rijswijk

Ik denk het wel, maar kan ook niet anders als je bezig bent met een startup om ‘de nieuwe kruidenier’ te worden. De schema’s komen idd overeen wat ik merk als ik met mensen praat, het meest erger ik me aan de bezorgkosten… Waarom denkt iedereen dat dit gratis kan? Bezorgen is mensenwerk en mensen kosten geld… Voor boodschappen doen, rekenen wij de bezorgkosten dynamisch van 3,95 tot 9,95.

sam

Wanneer grote supermarktketens binnen 20 minuten kunnen leveren zal je zien dat het aantal online aankopen zal exploderen. Ze zullen hetzelfde principe moeten hanteren als de ‘bezorg chinees’. Zet per vestiging een paar bezorgers neer die de boodschappen zsm naar de klant rijden.

Als klant heb je de behoefte om je boodschappen zsm in huis te hebben. Dat lijkt mij nu het grootste obstakel voor supermarkten. Als ik bijvoorbeeld geen beleg in huis heb, maar wil deze middag toch wel wat op mijn broodje kunnen smeren dan ga ik naar de supermarkt omdat dit niet tot morgen kan wachten. Als ik zou weten dat hetzelfde beleg binnen 20 minuten in huis kan zijn als ik online bestel dan is de keuze snel gemaakt.

Fred van Rijswijk

@sam wat zou je dan bereid zijn te betalen voor de bezorging? 20 min is wel heel snel.. 😉

Sam

@fred tussen de 2 a 3 euro. 20 minuten is inderdaad snel, maar als dat met mijn pizza kan lukken dan moet dat toch ook wel door mijn lokale AH+ bezorg mannetjes lukken?

En nu snap ik dat 2 a 3 euro niet rendabel is maar aan de andere kant, de bezorg chinees doet het er ook voor dus why not?

Fred van Rijswijk

@sam heeft even geduurd, maar we zijn live met het concept http://www.delvry.co , eerste proeven/testen gaan we doen met 90 min, maar zou zo maar kunnen dat jouw ham vanuit een lokale slager binnen 20 min bij je thuis is, vanaf prijs is 3,95 maar geen minimale bestelhoeveelheid.

Mike

Het is wel een stukken makkelijker. Tegenwoordig bezorgen wij boodschappen van meerdere winkels. Hiermee heb je een ruimer keuze.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond