More artikelen

Auteurs en uitgevers uiten onvrede over Buma

De bij Buma/Stemra aangesloten partijen betichten de auteursrechtenorganisatie van een gebrek aan transparantie. Het systeem dat de beschermde content automatisch moet herkennen zou niet werken.

Ophef rondom licenties Buma/Stemra

De prijzen voor embedded muziekwerken die Buma/Stemra bekend heeft gemaakt, liggen onder vuur. De eerdere toezegging dat secundaire openbaarmakers zoals weblogs en profielpagina’s op Hyves hiervoor niet hoefden te betalen, wordt teruggedraaid.

Weinig animo voor CC-project Buma/Stemra

Buma/Stemra verlengt de samenwerking met Creative Commons voor het tweede opeenvolgende jaar, ondanks het geringe aantal gebruikers.

Buma blij met concurrentie liberalisering muziekmarkt

Buma/Stemra wil de activiteiten graag uitbreiden naar het buitenland. Nu Eurocommissaris Kroes de liberalisering van de muziekmarkt weer aanzwengelt, komt die wens een stap dichterbij.

Europa: betaald muziek downloaden moet makkelijker

De Europese Commissie stelt nieuwe regels voor waardoor consumenten in heel Europa muziek, spellen en video moeten kunnen kopen. De commissarissen Viviane Reding en Meglena Kuneva willen één copyrightlicentie voor online content voor de hele EU.

Buma/Stemra voorziet geen problemen met Google

De Nederlandse gebruiker van YouTube hoeft zich voorlopig nog geen zorgen te maken dat muziekclips van eigen bodem worden verwijderd. In Groot-Brittannië en Duitsland werden onlangs de muziekclips op YouTube geblokkeerd na mislukte onderhandelingen over muziekrechten.

Nieuwe licentie Buma/Stemra onder vuur

Een nieuwe internetlicentie van Buma/Stemra liggen onder vuur. De kern van het twistpunt is de vraag of bedrijven moeten betalen voor het gebruik van muziek uit Youtube-video’s, en andere widgets, op hun websites. Het gaat om een kleine 300.000 Nederlandse sites.

Buma/Stemra vernieuwt beleid internetlicenties

Muziekrechtenorganisatie Buma/Stemra doet de huidige digitale licenties de deur uit en introduceert nieuwe, op techniek gebaseerd licenties. Ook partijen als Youtube en Fabchannel kunnen zich een speciale licentie nemen om niet-betaalde openbaarmakingen uit te bannen.

Buma/Stemra verlengt proef met Creative Commons

Buma/Stemra laat zijn leden nóg een jaar experimenteren met het liberale licentiebeleid Creative Commons. Veel gebruikers leverde de eerste pilot niet op, maar internationale belangstelling wel.

Europa heft lokale muziekmonopolies op

De Europese Commissie heft het monopolie van Buma in Nederland en dat van 23 collega’s elders in Europa op. Ze mogen ook rechtengelden gaan innen in andere landen. Voorts vereenvoudigt Neelie Kroes de procedures voor toekomstige pan-Europese iTunes-concurrenten.

Xs4all met wedstrijd videomix

Internetprovider Xs4all geeft creatieve videoproducenten een platform met een wedstrijd video mixen op basis van materiaal met liberale auteursrechten.

Proef Buma/Stemra met Creative Commons

Auteursrechtenorganisatie Buma/Stemra gaat componisten en tekstschrijvers de mogelijkheid geven om hun werk onder Creative Commons-licenties te publiceren. Daarmee wordt het beheer van rechten flexibeler.

Online licenseren niet voor podcasts en artiesten

Auteursrechtenorganisatie Buma/Stemra startte deze week met online licenseren voor enkele groepen muziekgebruikers, zoals voor webcaster. Maar podcasters kunnen nog niet online licenties aanvragen. Ook een deel van de artiesten klaagt dat het licentieysteem nog gratis online verspreiding beperkt.

‘Gratis online muziek luisteren bij grote merken’

Internetters kunnen binnen drie jaar alle bekende muziek gratis online beluisteren op sites van bekende merken. Grote bedrijven komen met gratis muziekportalen die worden betaald door sponsoring en advertenties. Die voorspelling deed Mark Manshanden, contentmanager bij KPN, vrijdag tijdens het Noorderslag Seminar in Groningen.

Ringtones-aanbieder daagt Buma/Stemra voor rechter

Aanbieder van ringtones TargetMedia wil een langlopend conflict met Buma/Stemra over de afdracht van auteursrechten via de rechter beëindigen. TargetMedia zou sinds 2002 voor een bedrag van minimaal 150.000 euro teveel hebben afgedragen aan de auteursrechtenorganisatie, vertelt CEO Paul van Rooij van de ringtones-aanbieder.