More artikelen

Meningen verdeeld over nieuwe formaten banners

Het Internet Advertising Bureau heeft in een richtlijn nieuwe bannerformaten vastgelegd. De banners worden met name in het buitenland gebruikt. Cijfers over het effect van deze typen banners zijn nog niet voorhanden. Of online advertising dankzij de 'nieuwe' banners effectiever wordt valt dus nog te bezien. "Nieuwe formaten hebben een hele hoge impact, maar kunnen ook gemakkelijk irritatie veroorzaken", zegt Merien ten Houten van Ilse Media Groep.

UPDATE: IAB benoemt ceo om professionalisering te bevorderen

Het Internet Advertising Bureau (IAB) krijgt een betaalde ceo. Robin Webster, executive bij de Association of National Advertisers (ANA) zal de taak op haar nemen. Dit maakte het IAB bekend . De belangenvereniging voor online advertising wil met deze stap de organisatie – die nu nog bestaat uit mensen die zich onbetaald inzetten – meer professionaliseren.

“Online reclamebestedingen vorig jaar 100 miljoen gulden “

De bestedingen aan online advertising zullen voor 2000 op ongeveer 100 miljoen gulden bruto uitkomen. Dit zeggen zowel het Internet Advertising Bureau (IAB) als BBC De Media en Reclamebank . Het betreft voorlopige schattingen, defintieve cijfers worden moeten nog bekend gemaakt worden.

“Banner refresh is niets nieuws”

Het automatisch refreshen van banners op sites is niet erg, als de adverteerders maar op de hoogte worden gebracht dat dit gebeurt. Dat is het standpunt van het Internet Advertising Bureau (IAB). Planet plaatste vrijdag een bericht waarin enkele sites werden beticht van het flatteren van hun advertentiecijfers. Silvio de Groot van Lycos Nederland snapt de commotie niet.

Bestedingen webvertising zakken 6,5 procent

De bestedingen aan online reclame zijn in het derde kwartaal met 6,5 procent gedaald. Dat is geen reden voor paniek, vindt IAB-baas Rich LeFurgy: de vermindering was voorzien. Tot nu toe werd er wereldwijd voor 6,1 miljard dollar besteed aan advertenties. LeFurgy verwacht over heel 2000 uit te komen op een bedrag tussen de acht en de tien miljard dollar.

IAB lanceert privacy-richtlijnen

Het Internet Advertising Bureau heeft nieuwe privacy-richtlijnen opgesteld die haar leden op vrijwillige basis kunnen gebruiken. Het IAB vertegenwoordigt een groot aantal partijen op het gebied van webvertising.