More artikelen

Online reclamemarkt vertoont licht herstel

De bestedingen aan online reclame in de Verenigde Staten zijn in het derde kwartaal licht gegroeid, voor het eerst sinds zeven kwartalen. Dit meldt het Interactive Advertising Bureau (IAB). De omzet over de eerste negen maanden van het jaar is met 4,45 miljard dollar wel 20 procent lager dan vorig jaar.

Tegenstrijdige berichten over online reclame

AOL is somber over de inkomsten uit online reclame komend jaar, terwijl onderzoeksbureau Emarketer hoopvol is. Branche-organisatie IAB ziet kwartaal na kwartaal de omzet binnen online reclame dalen, terwijl Yahoo deze onlangs weer zag groeien. Hoe kan dat?

22 procent afname online reclame VS

De omzet binnen online reclame is voor het zevende achtereenvolgende kwartaal gedaald. Er werd gedurende het tweede kwartaal 1,46 miljard dollar omgezet, 22 procent minder dan vorig jaar. Dit komt naar voren in onderzoek van het IAB. De brancheorganisatie wil dat uitgevers het aantal verschillende bannerformaten binnen de perken houden.

IAB ziet niets in dubbele opt-in

Brancheorganisatie IAB ziet niets in het idee van Forrester om met een gedragscode te komen waarbij een dubbele opt-in-regeling centraal staat. Het onderzoeksbureau meent dat marketeers dit zelf moeten promoten om hun reputatie en ROI verder te verbeteren. Een dergelijk code gaat verder dan de zachte opt-in-regeling die het Europees Parlement deze zomer aannam.

BBC De Media gaat onderzoeksmethoden veranderen

BBC De Media gaat de wijze waarop het de online bestedingen registreert wijzigen. Het bureau is sinds enige maanden daarover in gesprek met het IAB-exploitantenoverleg. Bedoeling is met name dat de exploitanten voortaan de netto- in plaats van de brutobestedingen aanleveren. Betrokkenen hopen nog voor het eind van het jaar de eerste veranderingen door te kunnen voeren.

Vorig jaar 12 procent minder online advertising in VS

De omzet van online advertising in de VS daalde in het laatste kwartaal van 2001 met 7,5 procent en kwam op een totaal van 1,7 miljard dollar. Over het hele jaar genomen kwam de omzet in de VS op 7,2 miljard dollar, twaalf procent minder vergeleken met het jaar 2000. Dat meldt het Interactive Advertising Bureau (IAB) in het Internet Ad Revenue Report, dat is samengesteld door de New Media Group van PriceWaterhouseCoopers.

IAB komt met richtlijnen voor meetmethoden

Het Interactive Advertising Bureau (IAB) heeft nieuwe richtlijnen opgesteld die meetmethoden moeten harmoniseren. Doel is om zowel bij het online advertisingbureau als bij de uitgever dezelfde telling te hanteren. Nu zit daar regelmatig verschil in, met naar schatting 600 miljoen dollar betwiste opbrengst als gevolg.

Bestedingen webvertising in Nederland verder gedaald

De bestedingen aan internetreclame zijn in het derde kwartaal van dit jaar met ruim 27 procent gedaald ten opzichte van de voorgaande periode. Toch zal het jaar 2001, dankzij het uitzonderlijk sterke eerste kwartaal, gelijke tred houden met 2000. Dat is de belangrijkste conclusie van BBC De Media en Reclame Bank in het Kwartaalbericht Webvertising.

Online reclamebestedingen in VS gedaald

In Amerika zijn de bestedingen aan online reclame in het derde kwartaal met 4,1 procent gedaald. De resultaten voor de eerste negen maanden van dit jaar vallen 8,4 procent lager uit dan in 2000. Dat blijkt uit onderzoek van PricewaterhouseCoopers in opdracht van het Interactive Advertising Bureau.

Vorig jaar toename online marketing in VS, maar nu voorzichtigheid

Adverteerders in de Verenigde Staten hebben vorig jaar 24 procent meer uitgegeven aan online marketing. Dit zegt de Association of National Advertisers (ANA), de belangenvereniging van adverteerders. Het aantal bedrijven dat online ging adverteren steeg met 13 procent. Toch is er minder animo om ook dit jaar meer uit te geven aan online marketing, slechts 41 procent gaf aan dit van plan te zijn.

Online sponsoring in de lift

Sponsoring op het internet kan op groeiende populariteit van adverteerders rekenen. Zo wordt de site van internetnieuws-site Webwereld sinds een week gesponsord door IBM. De zoektocht naar een uiting die ook op langere termijn effectief claimt te zijn, lijkt belangrijker dan ooit. Een aantal meningen uit de branche op een rij.

Online reclame daalt 7,8 procent in Verenigde Staten

De bestedingen in de Verenigde Staten aan online advertising zijn in de eerste zes maanden van dit jaar met 7,8 procent gedaald. Dit zegt het Interactive Advertising Bureau . Volgens de belangenvereniging van de online advertising branche zorgt de teruggang in de economie voor de afname ten opzichte van vorig jaar.

IAB: geen daling online bestedingen

De online advertentiebestedingen zullen dit jaar gelijke tred houden met die van vorig jaar. In het gunstigste geval zal zelfs sprake zijn van een lichte groei. Dit stelt het Interactive Advertising Bureau ( IAB ) op grond van recente cijfers van BBC De Media en Reclamebank.

Bestedingen internetreclame in VS consolideren

In het vierde kwartaal is er in de Verenigde Staten voor 2,2 miljard dollar aan online advertising uitgegeven, een groei ten opzichte van het derde kwartaal, maar een consolidatie in vergelijking met het tweede kwartaal. Dit concludeert het Interactive Advertising Bureau (IAB) in zijn rapportage over 2000. Vorig jaar is er voor 8,2 miljard dollar aan internetreclame besteed in de Verenigde Staten. Opbrengsten uit banners dalen.

IAB maakt nieuwe richtlijnen online advertising bekend

Het Internet Advertising Bureau (IAB) heeft afspraken gemaakt met de vereniging van Amerikaanse reclamebureaus AAAA over richtlijnen voor online advertising. Het betreft vrijwillige richtlijnen die met name betrekking hebben op in- en verkoop van online mediaruimte Er is overeenstemming bereikt over het afzeggen van campagnes, privacy en verantwoordelijkheid rond betalen.