More artikelen

Bruto-mediabestedingen 24 miljoen in eerste kwartaal

De bruto-mediabestedingen op internet waren in het eerste kwartaal ruim 24 miljoen euro. Dit blijkt uit gegevens van de BBC De Media en Reclame Bank. Op 24 mei van dit jaar meldde het IAB overigens al dat de netto-bestedingen waren uitgekomen op 16 miljoen euro.

IAB: verdubbeling online reclame bestedingen

De netto online reclamebestedingen zijn in het eerste kwartaal van 2004 met 100 procent gestegen tot 16 miljoen euro. Dat blijkt uit nieuwe gegevens van het IAB. Vooral de telecomspelers en de financiële dienstverleners gaven meer uit aan online advertenties.

IAB: consument haalt nieuws steeds vaker digitaal

Steeds meer consumenten halen hun nieuws digitaal. Dat blijkt uit een onderzoek van Interview NSS dat onder 1200 huishoudens werd uitgevoerd in opdracht van het IAB. Internet neemt de derde plaats in als wordt gekeken naar de mediaconsumptie en de tijdsbesteding van de consument in alle leeftijdscategorieen. Internet moet als nieuwsbron alleen nog tv en radio nog voor zich dulden.

Online reclamebestedingen 25 procent gegroeid

De bestedingen aan online reclame in Nederland zijn vorig jaar met 25 procent gegroeid. Netto werd er 39,7 miljoen euro uitgegeven. Dit zegt het IAB Nederland, dat dit jaar opnieuw groei verwacht.

Adlink houdt voorlopig vast aan pop-up

Online advertentienetwerk Adlink zegt voorlopig de pop-up advertentie te handhaven, wel werkt het aan een alternatief dat in maart op de markt moet komen. Adlink zegt dit in reactie op het besluit van concurrent WebAds om de pop-up in de ban te doen, een voorbeeld dat inmiddels gevolgd is door MSN.

Beste kwartaal ooit voor online reclame in VS

In het vierde kwartaal werd op de Amerikaanse markt voor online reclame een recordomzet van 2,2 miljard dollar behaald. Dit zegt het IAB in een rapportage samen met PricewaterhouseCoopers. De omzetgroei bedroeg 38 procent.

Online reclame groeit 20 procent

De netto-omzet aan online reclame in Nederland is in de eerste drie kwartalen van vorig jaar met 20 procent gestegen. Er werd 27,1 miljoen euro omgezet. Dit zegt het IAB samen met twaalf grote exploitanten voor online reclame in Nederland.

Omzet online reclame in VS 20 procent hoger

De omzet aan online reclame in de Verenigde Staten is in het derde kwartaal met 20 procent gestegen. Ten opzichte van het tweede kwartaal was er een toename van 5 procent. Dit zegt het Interactive Advertising Bureau (IAB).

Online reclamebestedingen VS groeien 13,9 procent

De omzet aan online reclame is in de Verenigde Staten in het tweede kwartaal met 13,9 procent gegroeid in vergelijking met vorig jaar, aldus het IAB. Maar "het derde achtereenvolgende kwartaal met omzetgroei" blijkt te danken aan een bijstelling van de omzet over het eerste kwartaal.

IAB Europa standaardiseert bannerformaten

De European Interactive Advertising Association (EIAA) en het Interactive Advertising Bureau Europe (IAB Europe) maakten standaarden bekend voor zes verschillende bannerformaten. Daaronder is de stokoude 468-banner, maar ook de relatief nieuwe Wide Skyscraper.

IAB: “Onbegrijpelijk dat aantal reclamepartijen geen omzetcijfers levert”

IAB Nederland rapporteerde netto-omzetcijfers van twaalf grote exploitanten voor online reclame. De cijfers roepen nog wat vragen op. Geldt de omzetstijging van het twaalftal voor de gehele branche of is er juist sprake van concentratie? Igor Beuker, voorzitter/directeur van het Interactive Advertising Bureau (IAB), geeft uitleg.

Netto 31,5 miljoen euro aan online reclame in 2002

De twaalf grootste exploitanten voor online reclame in Nederland hebben vorig jaar netto 31,5 miljoen euro omzet gedraaid. Dit zegt IAB Nederland, dat samen met BBC De Media en Reclame Bank voor het eerst de netto-bestedingen in kaart bracht, als vervanger voor de omstreden bruto-bestedingen.

IAB werkt aan gedragscode pop-up

IAB Europe werkt in veertien Europese landen, waaronder Nederland, aan een gedragscode voor pop-up advertenties. In de Verenigde Staten oordeelde een rechter dat 'wildplakken' van pop-ups is toegestaan, maar IAB Nederland vindt dat de site-exploitant het laatste woord hierin moet hebben.

Online reclamebestedingen wederom gegroeid in de VS

Voor het tweede achtereenvolgende kwartaal zijn de online reclamebestedingen gegroeid in de VS . In het eerste kwartaal van 2003 werd er voor 1,692 miljard dollar geadverteerd. Dat is 7 procent meer dan in het vierde kwartaal van 2002 en 11 procent meer dan in eerste kwartaal van 2002. De cijfers zijn bekendgemaakt door het IAB.

Omzet online reclame stijgt 2,3 procent

De omzet binnen online reclame in de Verenigde Staten is voor het tweede achtereenvolgende kwartaal gegroeid. Het Interactive Advertising Bureau (IAB) meldt een toename van 2,3 procent over het vierde kwartaal. De cijfers betekenen wederom een opsteker voor de branche, nadat eerder Yahoo goede resultaten bekend had gemaakt.