Meer Artikelen

Premium

Fysieke winkels krimpen door groeiende webwinkelomzet

Amerikaanse elektronicaketens als Best Buy en Circuit City Stores verkleinen het vloeroppervlak van hun winkels dit jaar tot 30 a 40 procent. De bedrijven schrappen kosten, omdat consumenten steeds meer via internet kopen. In Nederland groeide de omzet uit verkoop op afstand in 2006 ruim twee keer sneller dan de verkopen in fysieke winkels.

Omzet Nederlandse webwinkels nadert 3 miljard euro

Nederlandse webwinkels zetten in 2006 voor 2,8 miljard euro om, waarbij bijna de helft van de aankopen gerelateerd was aan reizen en vakanties. Inmiddels hebben 4.000 ondernemers een aansluiting op internetbetaalsysteem iDeal. Via iDeal werden vorig jaar 4,5 miljoen transacties afgehandeld.

Consument wil productvergelijkingen in webwinkels

Ruim een vijfde van de Nederlandse consumenten die op internet aankopen doen, wil dat webwinkels productvergelijkingen op hun sites opnemen. Dat maakt de winkelervaring transparanter en betrouwbaarder. Dat blijkt uit de toelichting op de halfjaarlijkse marktcijfers van de Nederlandse Thuiswinkelorganisatie.

Thuiswinkel.org tevreden over bekendheid keurmerk

Ongeveer één op de drie Nederlanders weet dat er een keurmerk bestaat voor thuiswinkelen. Van die groep noemt zo'n 15 procent spontaan het Thuiswinkel Waarborg Keurmerk. Hoe groot de bekendheid is van andere keurmerken is niet gevraagd in het door TNS NIPO in opdracht van Thuiswinkel.org uitgevoerde onderzoek.

Premium

Google introduceert internetkassa

Zoekbedrijf Google probeert webwinkels nauwer aan zich te binden met de introductie van een internetkassa, een die consumenten beschermt tegen fraude en spam. Google Checkout is gebaseerd op kredietkaartbetalingen en is nauw verweven met de diensten AdWords en Analytics. Hoewel de dienst ook in Europa geïntroduceerd wordt, is het de vraag of Nederlandse webwinkeliers er voor warm zullen lopen.

Thuiswinkel.org controleert leden op naleving wetten

De branchevereniging van Nederlandse webwinkels, Thuiswinkel.org, gaat vanaf het najaar jaarlijks controleren of haar ruim 300 leden Nederlandse wetten en gedragsregels naleven. Marketingprofessor Cor Molenaar is een van de mensen die extern toezicht houdt op het bijbehorende certificeringsproces.

Telemarketeers wachten verrassingsinvallen Opta

Telecomtoezichthouder Opta gaat boetes van maximaal 450.000 euro uitdelen aan telemarketeers die over de grens gaan bij het benaderen van consumenten. Vier grote belangenorganisaties uit het bedrijfsleven, waaronder telemarketeers, verwelkomen de handhavingsactie van Opta. Voor eind 2006 lanceert de overheid één centrale plaats waar consumenten met al hun klachten over bedrijven terecht kunnen.

Thuiswinkel: forse contributieverlaging kleine winkels

Thuiswinkel.org gaat de contributie voor kleine webwinkels fors verlagen. De contributieverlaging is onder meer een antwoord op de komst van nieuwe keurmerken als mkbOK die zich vooral richten op kleinere webwinkels, laat directeur Wijnand Jongen Emerce weten. “De kleinere winkels vonden ons te duur.”

Thuiswinkel Awards voor Dynabyte en BOL

Zowel Dynabyte als BOL hebben een Thuiswinkel Award gewonnen. Zij werden door het publiek beoordeeld als de beste thuiswinkels in de categorieën consumentenelectronica en home entertainment. Bakker Hillegom werd door de vakjury uitgeroepen tot beste webwinkel van 2005. Er werd dit jaar meer dan 300.000 keer gestemd door het publiek.

Online bestedingen stijgen naar 1,68 miljard in 2004

De markt voor online consumentenbestedingen in Nederland is in 2004 volgens Blauw Research met 35 procent gegroeid naar een totale omzet van 1,68 miljard euro. In de tweede helft van 2004 is in totaal 903 miljoen euro online omgezet, een groei van 16 procent ten opzichte van de eerste helft van 2004.

Amerikanen kopen meer online

Amerikanen hebben in de maand november 8,8 miljard dollar uitgegeven online – het online boeken van reizen niet meegeteld. In november vorig jaar was dat 19 procent minder, te weten 7,4 miljard dollar. Dat blijkt uit een rapport van Goldman Sachs, Harris Interactive en Nielsen/Netratings.

Ogone: Ook rol voor betaalproviders bij Ideal

De komst van de betaalstandaard Ideal zal er niet voor zorgen dat webwinkels voorbijgaan aan de payment service providers en direct zaken doen met de banken. Banken zijn “als de dood” dat ze de service die betaalproviders nu leveren straks zelf moeten aanbieden. Dit zegt Hans Bouman, country-manager van payment service provider Ogone.

Transavia, Conimex winnen e-mail marketingprijzen

Transavia en Conimex zijn de grote winnaars geworden van de nationale e-mail marketingprijzen. Transavia/Basiq Air sleepte in samenwerking met E-Village de nationale e-mail marketing award in de wacht. De prijs voor de beste e-mail publishing-campagne ging naar de 'wekelijkse wokmail' van Conimex, een mailing die samen werd gedaan met Reddion.

Code voor ongewenste e-mail reclame

De Stichting Reclame Code heeft een gedragscode opgesteld voor de verspreiding van reclame via e-mail. Er mag geen e-mailreclame meer naar de consument worden gestuurd als deze daar niet om heeft gevraagd.

Omzet thuiswinkelen loopt op tot 2,5 miljard euro

De omzet op de Nederlandse thuiswinkel markt is in 2003 gestegen naar 2,5 miljard euro, een stijging van 14,3 procent ten opzichte van een jaar geleden. Nederland is daarmee het vierde Europese land qua thuiswinkelomzet. Het moet alleen Duitsland, Groot-Brittanië en Frankrijk. Per hoofd van de bevolking werd in 2003 voor gemiddeld 154 euro aan producten en/of diensten via catalogi, internet, televisie, post, telefoon, enz. gekocht Dat is 19 euro meer dan in 2002.