Meer Artikelen

Centraal Beheer winnaar vakjury-prijs Thuiswinkel

Centraal Beheer is de grote winnaar geworden van de vakjury-prijs van Thuiswinkel die maandagavond werd uitgereikt in hotel Huis ter Duin in Noordwijk. De vakjury onder leiding van hoogleraar e-commerce Roel Pieper vindt dat Centraal Beheer op het moment het beste te bieden heeft op webwinkel-gebied. Beste starter is volgens de vak-jury Bivolino.

Consumentenbestedingen via internet naar 1,24 miljard euro

Nederlandse consumenten kochten vorig jaar voor 1,24 miljard euro via internet. Een toename van 32 procent in vergelijking met 2002. Op de totale bestedingen binnen de retail groeide het online gedeelte van 1,2 tot 1,67 procent. Dit zeggen Thuiswinkel.org en Blauw Research.

Nederland vierde land voor thuiswinkelen in Europa

Het kopen op afstand – via internet, catalogus of telefoon – groeide in de eerste helft van 2003 met ruim elf procent in omzet, tot een bedrag van 1,17 miljard euro. Nederland is daarmee in omzet het vierde land voor thuiswinkelen in Europa.

Online consumentenbestedingen groeien 36 procent

Nederlanders kochten het afgelopen half jaar voor 575 miljoen euro via internet, een toename van 36 procent. Dit komt naar voren in de Online Shopping Monitor van Thuiswinkel.org en Blauw Research. De markt is zich aan het consolideren: de groei vlakt af en er komen minder nieuwe kopers bij.

Rituals en Wehkamp beste thuiswinkels

Nederlanders kozen voor het tweede achteropeenvolgende jaar Wehkamp tot beste thuiswinkel van het land. Het bedrijf kreeg gisteren de publieksprijs tijdens de uitreiking van de Nationale Thuiswinkel Awards. De vakjury koos Rituals tot beste webwinkel, de innovatieprijs was voor KPN.

Internetverkopen nemen 77 procent toe

Nederlanders hebben vorig jaar voor 980 miljoen euro online gekocht, een toename van 77 procent in vergelijking met 2001. Dit zegt Thuiswinkel.org, de brancheorganisatie voor verkoop op afstand. Inmiddels kopen 2,9 miljoen Nederlanders online.

Thuiswinkel.org: “verzendkosten belemmeren groei”

De gestegen kosten voor verzending vormen een "ernstige belemmering" voor de verdere groei van kopen op afstand, zoals via internet. Dit zegt branche-organisatie Thuiswinkel.org. Het pleit voor krachtenbundeling tussen verkopers en distributeurs om deze drempel weg te nemen.

Nederland koopt steeds meer vanuit huis

Nederlanders hebben in de eerste helft van het jaar een kwart meer gekocht bij webwinkels, postorderaars en via de telefoon. Met name internet zorgt voor de groei aan bestedingen, het is inmiddels goed voor 42 procent van de omzet van verkopen op afstand. Dit zegt branchevereniging Thuiswinkel.org.

86 procent meer online verkoop

Nederlanders hebben in de eerste helft van dit jaar 86 procent meer besteed aan inkopen op internet. In totaal werd 445 miljoen euro uitgegeven bij webwinkels. De groei is ook hoger dan een half jaar geleden en staat in contrast met een afname in bestedingen binnen de reguliere detailhandel. Dit melden Thuiswinkel.org en Blauw Research in de Online Shopping Monitor.

Thuiswinkelen groeit 14 procent

Het winkelen vanuit de huiskamer nam vorig jaar sterk toe. Bedrijven die via catalogi, internet en telefoon producten verkopen, boekten een omzetstijging van 14 procent. Ongeveer eenderde van de omzet wordt behaald via internet. Dit zegt branchevereniging Thuiswinkel.org. In de Verenigde Staten werden resultaten voor het eerste kwartaal gepubliceerd, er wordt weer gesproken van "record"-bestedingen.

Thuiswinkel Awards uitgereikt

Wehkamp is gisteravond de grote winnaar van de Thuiswinkel Awards 2002 geworden. Het voormalige postorderbedrijf, dat vijftig jaar bestaat, won zowel de vakprijs als de publieksprijs in de categorie Catalogus Awards. Zoals in het juryrapport van de publieksprijs werd opgemerkt: "Als Maxima Nederland wil kennen, dan moet ze gewoon vijftig jaar Wehkamp catalogus doornemen."

Online prijzen in Engeland stijgen sterk, situatie Nederland onduidelijk

Prijzen bij Engelse e-tailers zijn in een jaar tijd met gemiddeld 5,3 procent gestegen. In sommige gevallen is sprake van tweemaal de inflatie. Dit zegt Centrica Financial Services . Engelse webwinkels verhogen de prijzen ook aanzienlijk meer dan de fysieke winkels. Of deze ontwikkeling zich ook in Nederland voordoet is onduidelijk, branchevereniging Thuiswinkel.org had er geen inzicht in, e-tailers ontkennen prijzen te verhogen.

Thuiswinkelbranche kiest voor opt-in

De Nederlandse Thuiswinkel Organisatie is met de Consumentenbond overeengekomen om klanten voortaan expliciet om toestemming te vragen voor het versturen van commerciële boodschappen per e-mail, de zogenoemde opt-in methode. Begin september besloot het Europees Parlement juist om voorlopig niet voor opt-in te kiezen als standaard bezorgoptie voor commerciële e-mail.

Kleine webwinkels in de knel na stopzetten gratis WebTrader

De beslissing van de Consumentenbond om per 1 januari 2002 te stoppen met het WebTrader -keurmerk brengt kleine internetwinkels in een lastig parket. Zij krijgen als alternatief de mogelijkheid om gebruik te maken van het keurmerk van Thuiswinkel.org , maar moeten eerst wel lid worden van deze organisatie. Dat kost hen een percentage van de omzet, met een minimumbedrag van tweeduizend gulden per jaar.

“Succesvolle decembermaand Nederlandse internetwinkels”

Nederlandse internetwinkels hebben een succesvolle decembermaand achter de rug. Dat zegt de belangenvereniging Thuiswinkel.org , die een steekproef hield onder haar leden, waaronder hot-orange.com, Wehkamp, Otto, Pharmaplaza en Shop.nl. Eerder al maakte Wehkamp melding van een recordomzet, TakeitNow blijkt het ook goed te doen en Otto meldt in een jaar tijd 7 procent van de omzet via internet te behalen.