More artikelen

Thuiswinkel Awards uitgereikt

Wehkamp is gisteravond de grote winnaar van de Thuiswinkel Awards 2002 geworden. Het voormalige postorderbedrijf, dat vijftig jaar bestaat, won zowel de vakprijs als de publieksprijs in de categorie Catalogus Awards. Zoals in het juryrapport van de publieksprijs werd opgemerkt: "Als Maxima Nederland wil kennen, dan moet ze gewoon vijftig jaar Wehkamp catalogus doornemen."

Online prijzen in Engeland stijgen sterk, situatie Nederland onduidelijk

Prijzen bij Engelse e-tailers zijn in een jaar tijd met gemiddeld 5,3 procent gestegen. In sommige gevallen is sprake van tweemaal de inflatie. Dit zegt Centrica Financial Services . Engelse webwinkels verhogen de prijzen ook aanzienlijk meer dan de fysieke winkels. Of deze ontwikkeling zich ook in Nederland voordoet is onduidelijk, branchevereniging Thuiswinkel.org had er geen inzicht in, e-tailers ontkennen prijzen te verhogen.

Thuiswinkelbranche kiest voor opt-in

De Nederlandse Thuiswinkel Organisatie is met de Consumentenbond overeengekomen om klanten voortaan expliciet om toestemming te vragen voor het versturen van commerciële boodschappen per e-mail, de zogenoemde opt-in methode. Begin september besloot het Europees Parlement juist om voorlopig niet voor opt-in te kiezen als standaard bezorgoptie voor commerciële e-mail.

Kleine webwinkels in de knel na stopzetten gratis WebTrader

De beslissing van de Consumentenbond om per 1 januari 2002 te stoppen met het WebTrader -keurmerk brengt kleine internetwinkels in een lastig parket. Zij krijgen als alternatief de mogelijkheid om gebruik te maken van het keurmerk van Thuiswinkel.org , maar moeten eerst wel lid worden van deze organisatie. Dat kost hen een percentage van de omzet, met een minimumbedrag van tweeduizend gulden per jaar.

“Succesvolle decembermaand Nederlandse internetwinkels”

Nederlandse internetwinkels hebben een succesvolle decembermaand achter de rug. Dat zegt de belangenvereniging Thuiswinkel.org , die een steekproef hield onder haar leden, waaronder hot-orange.com, Wehkamp, Otto, Pharmaplaza en Shop.nl. Eerder al maakte Wehkamp melding van een recordomzet, TakeitNow blijkt het ook goed te doen en Otto meldt in een jaar tijd 7 procent van de omzet via internet te behalen.