-

Tips voor de optimale Google+ Hangout On Air

Het organiseren van Hangouts On Air, een soort televisie-uitzendingen, zou positieve effecten moeten hebben op de vindbaarheid, het engagement met je bezoekers en het genereren van verkeer naar je site. Hier lees je een gedetailleerde uitleg, met dank aan Gregg Lander, over wat je moet doen voor de optimale Hangout On Air.

Met een recept van unieke content, Google+, YouTube en embedded video heb je de ingrediënten van een heerlijke SEO-taart te pakken. Hangouts zijn het geheime ingrediënt dat al deze componenten samenbrengt. Door een Hangout aan te kondigen, te promoten en uit te zenden creëer je unieke content waar mensen op kunnen zoeken.

Er zijn twee typen Hangouts, Hangouts en Hangouts On Air. Hangouts zijn eigenlijk een middel voor videovergaderen voor zakelijk en persoonlijk gebruik. Voor alle duidelijkheid: Ik ga hier slechts in op de mogelijkheden van Hangouts On Air, je eigen webinar of talkshow.

Simpel gezegd zijn Hangouts On Air een mooi alternatief voor dure webinaroplossingen.  Met negen gasten kun je samen praten over onderwerpen die jij van belang vindt. En dat kun je via YouTube live uitzenden en ook later weer terugspelen. Dit is zelfs afgesloten mogelijk.

Stap 1: Opzetten en promoten van een Hangout
Gebruik altijd je Google+ bedrijfspagina om een Hangout op te zetten. En dus niet je persoonlijke pagina. Het is nu eenmaal beter om je bedrijf via je bedrijfsomgeving te promoten dan met een persoonlijk Google+ profiel.

In de eerste plaats moet je een paar aanwijzingen van Google volgen om het meeste te halen uit de Hangout. Google raadt aan om Chrome te gebruiken, maar andere browsers blijken even goed te werken. Je moet ook eerst je YouTube-kanaal linken met je Google+ account voordat je een Hangout On Air kunt starten. Dit gaat redelijk makkelijk en je wordt ook gevraagd om dit te doen tijdens de eerste testen. Tot slot moeten jij en je gasten de Hangout plug-in geïnstalleerd hebben. Dat wordt ook gevraagd als iemand voor de allereerste keer een Hangout opent.

Neem om te beginnen een kijkje in de online gemeenschappen die je in het menu aan de linkerkant zien staan. Zoek de communities met potentiële volgers. Je kunt uiteraard ook personen zoeken op het onderwerp waar je Hangout over gaat.

Met Google+ kun je kringen maken waarin je zoveel mensen kunt toevoegen als je wilt. Zolang je maar niet over de 5000 komt. Maak specifiek een kring van mensen met wie je contact wilt komen in deze Hangout. Je ziet dan ook de mensen staan die zich openbaar hebben aangemeld in de community. Die kun je dan toevoegen.

Je mag maar een beperkte hoeveelheid mensen per dag toevoegen. Het is eigenlijk aan te raden om eerst wat langer op Google+ je netwerk opgebouwd te hebben voordat je lukraak mensen gaat uitnodigen.

Om mensen te kunnen uitnodigen voor je Hangout moet je een evenement aanmaken. Dit kun je in de balk aan de linkerkant vinden onder ‘Evenementen’. Klik op ‘maak evenement’. Hier vul je alle belangrijke informatie in over het evenement.

Het evenement heeft ook een titel nodig. Maak dit zo aantrekkelijk mogelijk zodat je mensen nieuwsgierig maakt. De uitnodiging verstuur je naar iedereen die je in de kring hebt gezet. Door mensen op deze manier uit te nodigen krijgen ze een herinnering kort voordat de uitzending begint. Daarin staat een link naar het YouTube kanaal vanwaar wordt uitgezonden. Als laatste moet je er zeker van zijn dat bij de geavanceerde functies het evenement als ‘on air’ wordt gemarkeerd. Je kun ook meer opties selecteren en bijvoorbeeld een URL toevoegen (waarom dit belangrijk is zul je later merken).

Veel mensen denken dat je lid moet zijn van Google+ om een Hangout te bekijken. Dat is niet zo, iedereen kan de Hangout op YouTube bekijken. Dus nogmaals, aarzel niet om je Hangout op alle kanalen te promoten. Dit is waarschijnlijk de allerbelangrijkste tip van dit hele artikel. Met het bovenstaande in het achterhoofd is het dus ontzettend belangrijk om iedereen naar een bestemming te sturen om te kijken.

Stap 2: De Hangout beginnen
Je hebt de uitnodigingen verstuurd, honderden mensen hebben gereageerd en ze zijn allemaal klaar om te horen wat jij te vertellen hebt. Wat heb je gedaan voordat de grote dag daar is?

Google Hangouts zijn heel effectief, maar niet meteen heel makkelijk op te pikken. Het is belangrijk om te wennen aan de manier waarop het werkt. Probeer met familie en vrienden zoveel mogelijk Hangouts uit.  Dan weet je hoe de uitnodigingen, de evenementen, de functionaliteiten werken. Dan kom je goed beslagen ten ijs op de uitzenddag.

Zorg dat je vijftien minuten tot een half uur voordat je evenement start in de Hangout zit. Klik op Hangouts in het menu aan de linkerkant en klik daar op ‘start een Hangout On Air’. Geef daar je Hangout dezelfde naam als in je evenement om de continuïteit aan te houden.

Ik houd als vuistregel aan om de Hangout een half uur van tevoren te openen, zodat ik de volgende stappen kan nemen:

1. Kopieer je video-URL om in je site of blog te embedden
Zorg dat je de URL onderaan het Hangout scherm kopieert en die op je site of blog insluit op een plek speciaal voor die uitzending.

2. Controleer dat je camera, geluid en belichting werken
Je kunt dit allemaal zelf controleren, maar het kan zeker geen kwaad om een vriend of collega te vragen om even te controleren of aan de andere kant alles ook goed overkomt. Gebruik een headset en moedig je gasten aan om dit ook te doen. Dat zal de geluidskwaliteit ontzettend bevorderen voor degenen die luisteren. Sluit alle andere applicaties en software af die je niet nodig hebt of die audio kan verstoren, zoals Skype en Spotify.

3. Controleer dat de apps die je in de uitzending wilt gebruiken werken
Er is een groot aantal Hangout apps die je tijdens de uitzending kunt gebruiken. Te veel om allemaal hier te bespreken. Maar twee zijn essentieel om kennis van te hebben. De Hangout Toolbox en de Q&A app.

De Hangout Toolbox laat je het onderste deel van het Hangout scherm gebruiken om je bedrijf en het onderwerp van gesprek te promoten. Je kunt een eigen 640×360 transparante .png uploaden via de toolbox.

De Q&A-app laat kijkers die via het YouTube kanaal of Google+ kijken vragen stellen tijden de uitzending. Dit gebeurt in een balk aan de rechterkant. Dit is een mooie manier om met het publiek te interacteren en ook wat welkomstboodschappen te geven. Moedig mensen ook vooral aan om vragen te stellen. Speel van tevoren in je oefensessies met deze apps om ze in de vingers te krijgen.

Ik nodig mijn gasten doorgaans graag vijftien minuten van tevoren uit. Dit geeft de gelegenheid om de mensen even elkaar voor te stellen en zorgt ervoor dat zij op hun gemak zijn voordat ze ‘live’ gaan. Om dit te doen kun je ‘hoveren’ over de bovenkant van het scherm wanneer de optie wordt gepresenteerd.

Stap 3: Tijdens de uitzending
Tijdens de Hangout ben je presentator, cameraman, geluidsman en productie assistent tegelijk. Je moet dus vertrouwd zijn met deze rollen voordat je je Hangout begint. Nogmaals, het is dus slim om hier eerst mee te spelen voordat je een echte uitzending gaat maken.

Gelukkig zal tijdens een uitzending niemand je beoordelen op een perfecte opname. Je bent per slot van rekening niet bezig met een blockbuster voor de bioscoop. En wat foutjes maken maakt het alleen maar persoonlijker en geeft juist de gelegenheid om te interacteren met het publiek. Het gaat uiteindelijk om de inhoud die je wil delen.

Afhankelijk van de hoeveelheid gasten is het handig om sommige deelnemers een ‘spreekverbod’ (muten) op te leggen zodat men niet door elkaar kan spreken of dat er achtergrondruis ontstaat. Je wilt niet dat iedereen door elkaar praat. Dit kan aan de onderkant van het scherm in de ‘film strip’ waar je iedereen ziet die deelneemt aan het gesprek.

Van hieruit kun je ook beheren wat de kijkers zien. Standaard pakt het beeld degene op die het meest dominante geluid maakt. Dit kan soms nogal overgevoelig ingesteld zijn. Ik raad dan ook aan om dit handmatig te doen door de persoon aan te klikken die aan het woord moet zijn. Maak screenshots tijdens de uitzending op toepasselijke momenten. Die kun je weer gebruiken om later je opname te promoten.

Stap 4: Na de Hangout
Neem na het evenement de gelegenheid om je video te verbeteren en te bewerken met de YouTube-editor op je YouTube kanaal. Voeg toepasselijke SEO-termen toe met de meest relevante als eerste. Voeg annotaties toe en bewerk voor zover nodig. Ga door met het promoten van de video via je sociale media kanalen om weer opnieuw aandacht te genereren voor je Hangout en eventuele toekomstig Hangouts.

Tot slot nog een andere tip: Als je niet zo snel mensen hebt om mee te oefenen kun je ook de Hangout On Air in je eentje uitproberen. Wat je dan doet is na het opstarten van Hangout On Air, als je nog in ‘The Green Room’ zit, de post verwijderen op Google+ die aangeeft dat je in een uitzending zit. Dan start je de uitzending en wordt die uitzending alleen op je YouTube kanaal vertoond. Dat ziet dan niemand als ze die link niet hebben. Naderhand kun je ook de opnamen op YouTube weer terugkijken.

Deel dit bericht

2 Reacties

Gijs Bodenstaff

Goed artikel!
Wilt u in een video zien hoe zien hoe u eenvoudig Google Hangouts on Air effectief kunt inzetten voor uw bedrijf? https://www.youtube.com/watch?v=urPe6Ws7n3A

Ger

Is er een maximum lengte van een opgeslagen hangout on air ?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond