-

Zo adverteer je slim, gericht en goedkoop op LinkedIn

Adverteren is op Linkedin net even anders dan op andere socialmediaplatformen, door het professionele karakter. Maar duur? Dat hoeft het zeker niet te zijn. Dit zijn je mogelijkheden.

LinkedIn is net even anders dan de meeste socialmediaplatformen. Bij Linkedin staat immers de professie van de gebruikers centraal. Dat komt terug in de informatie die mensen delen op het platform, zowel in hun profiel als in hun updates en juist hierdoor biedt het andere kansen dan bijvoorbeeld Google, Facebook, Instagram of Twitter.

Context

Het is goed te beseffen dan LinkedIn gebruikers vooral op de hoogte willen blijven van de professionele activiteiten van hun netwerk, nieuwe kennis en ervaring tot zich willen nemen en veelal op zoek zijn naar professionele kansen:

  • Nieuwe medewerkers.
  • Een nieuwe baan.
  • Nieuwe opdrachten.
  • Nieuwe opdrachtgevers.

Tel bovenstaande gebruikerscontext op bij de mogelijkheid om je advertenties te richten op allerlei professionele en zakelijke kenmerken en je snapt de potentie.

De kosten van adverteren op LinkedIn?

Vaak wordt er gezegd dat adverteren op LinkedIn duur is, maar eigenlijk valt dit wel mee. Per klik betaal je zeker meer dan op bijvoorbeeld Facebook, maar het gaat uiteindelijk natuurlijk niet alleen om de kosten per klik. Door de specifieke targeting-mogelijkheden hebben we meerdere cases waarbij de uiteindelijke kosten per lead of conversie lager zijn. Heb je bijvoorbeeld bepaalde functionarissen nodig binnen een specifieke branche? Dan loont het al snel om daar wat meer voor te betalen. Laten we dus eerst verder inzoomen op de targeting-opties.

Targeting op LinkedIn

Linkedin geeft je de mogelijkheid je promoties te richten op allerlei zakelijke gegevens, denk aan:

  • Bedrijfsnaam.
  • Bedrijfstak.
  • Bedrijfsgrootte.

Minstens net zo interessant zijn de gegevens over personen. Denk aan de huidige (en indien gewenst vorige) functie, functietitel of senioriteit, maar bijvoorbeeld ook studierichting, vaardigheden en het aantal jaren ervaring.

Een bijzondere optie om je doelgroep samen te stellen is op basis van de LinkedIngroepen waar mensen lid van zijn. LinkedIngroepen spelen niet meer zo’n grote rol in platform zo lijkt het, maar het is goed je te realiseren dat je op die manier wel iedereen die lid is van bijvoorbeeld de groep Bouwend Nederland kunt targeten.

Overigens heeft LinkedIn het ontwerp en de werking van groepen onlangs helemaal vernieuwd, waarbij de nadruk meer op interactie tussen leden is komen te liggen. Dus wie weet worden LinkedIngroepen weer interessanter.

Audience matching

Naast adverteren op basis van bovenstaande selecties, kent LinkedIn nog een andere vorm van targeting die ze ‘Audience Matching’ noemen. Ook die kan bijzonder interessant zijn.

Er zijn drie varianten:

  1. Website retargeting – Je content promoten bij mensen die je website reeds hebben bezocht. Of – veelal nog interessanter – specifieke pagina’s van je website. Het is bij LinkedIn nog niet zo dat je hierbij meer geavanceerde zaken kunt doen, zoals alle mensen die wel op je vacature-site zijn geweest, maar nog niet hebben gereageerd een reminder sturen. Maar dat volgt ongetwijfeld snel. Om dit te kunnen, moet je de LinkedIn pixel installeren en adviseren we ook om de juiste cookiemelding te doen.
  2. Account targeting – Kies zelf welke bedrijven je wilt bereiken door een lijst van bedrijven te uploaden (LinkedIn adviseert minimaal 1.000, maar het werkt al vanaf 300 herkende bedrijven). Je kunt een lijst uploaden met bedrijfsnamen en hun bedrijfspagina op LinkedIn. Je target daarmee de medewerkers van die bedrijven.
  3. Contact targeting –  Je kunt ook e-mail adressen vanuit een andere database uploaden om ze via LinkedIn te targetten. Ook hierbij geldt dat je de gegevens wel op de juiste manier moeten hebben vergaard. Je mag dus niet zomaar een lijstje maken van mensen die je wel zou willen benaderen. Ook hier is het minimum driehonderd herkende profielen.

Genoeg over de interessante targetingmogelijkheden. Maar hoe ziet je advertentie er dan eigenlijk uit?

Advertentieproducten

LinkedIn kent in Nederland twee mogelijkheden op het gebied van adverteren:

  • Tekstadvertenties
  • Sponsored content
Tekstadvertenties op Linkedin

De tekstadvertenties zijn wat kleiner en vooral minder opvallend dan de sponsored content. Ze bevatten in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden wel de degelijk een afbeelding en staan aan de rechterkant in de zijbalk of soms zonder afbeelding helemaal bovenaan.

Sponsored content op LinkedIn

Sponsored content is ook een wat verwarrende naam, je kunt reeds bestaande content promoten, maar ook een specifieke advertentie maken, maar de promotie wordt altijd in de tijdlijn weergegeven. Hierdoor lijkt het minder op een advertentie en lezen mensen dergelijke berichten sneller en beter. We bereiken veelal veel betere resultaten met deze advertenties in de tijdslijn.

Advertentiedoelen

Vervolgens kun je kiezen uit drie advertentiedoelen:

  1. Doorsturen naar website
    Dit is de meest gebruikte variant, het moet mensen aanzetten om door te klikken naar je website.
  2. Leads verzamelen
    Deze vorm van adverteren gebruikt automatisch ingevulde formulieren die LinkedIn gebruikers met één klik kunnen indienen. De gegevens vult LinkedIn alvast in. Denk aan: naam, e-mail, telefoon, senioriteitsniveau, functie, bedrijf, bedrijfstak, etc.
  3. Video weergaven vergroten
    Relatief nieuw is optie om video’s te promoten, dat doet wat je verwacht: het maximaliseren van het aantal weergaven van videocontent.
Advertentieformaat

Voor het doel videoweergave vergroten kun je natuurlijk alleen kiezen voor een video. Voor de overige doelen die hierboven staan beschreven kun je kiezen uit: een combinatie van afbeelding, tekst en een link, maar je kunt ook voor een video kiezen. De meest recente uitbreiding is een zogenoemde carrousel-advertentie, of te wel een serie van afbeeldingen. Super handig om meerdere producten of diensten te promoten, meer een verhaal te vertellen of bijvoorbeeld je laatste blogs op een rijtje te zetten.

Klaar? Nog niet

Kies je een campagne die gericht is op verkeer naar je website, vergeet dan niet de landingspagina. Op deze pagina komen mensen immers terecht als ze op de advertentie klikken. De interesse is gewekt, nu is het belangrijk dat de bezoeker wordt overtuigd om actie te ondernemen. Dit kan bijvoorbeeld een inschrijving, aankoop of aanvraag zijn. Besteed dan ook zeker voldoende aandacht aan het optimaal inrichten van de betreffende landingspagina, zodat het uiteindelijke aantal relevante conversies zo hoog mogelijk is. Klaar om te beginnen? Vergeet niet meerdere varianten te maken zodat je kunt testen wat het beste werkt.

Dit bericht is 44 keer gedeeld

2 Reacties

Joeri De Bouvere - STRAK

Interessant artikel, Linkedin heeft inderdaad een aantal mogelijkheden die je bij andere netwerken niet hebt. Het blijft wat aan de prijzige kant, maar uiteraard hangt alles af van het resultaat.

Wat ik wel mis is sponsored Inmail, waarbij je rechtstreeks kan ‘mailen’ naar geselecteerde groepen/personen zonder dat je er een connectie mee hebt.

Wij en onze klanten zijn daar vrij enthousiast over.
Vroeger had je hiervoor een vrij groot budget nodig, maar al enige tijd kan het gewoon met een klein testbudget.

Wilco Verdoold - Loyals

Thanks Joeri, sponsored e-mail is in Nederland niet toegestaan, vandaar dat ik het niet heb opgenomen. Maar je hebt helemaal gelijk in België en de rest van wereld mag het natuurlijk wel! Dank voor het delen van jullie positieve ervaringen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond