-

Facebook Jobs groeit in stilte: ‘Grote potentie voor recruitment’

In relatieve stilte bouwt Facebook de eigen vacaturebank uit. Het dit jaar gelanceerde jobboard beschikt inmiddels over meer functionaliteiten en ook het aantal landen waarin vacatures worden verzameld neemt toe. De vraag is of Facebook iets weet toe te voegen aan de toch al zo drukke markt. Specialisten zien de nodige kansen.

Of het ooit dé plek wordt waarop mensen naar werk zoeken is verre van zeker. Dat andere grote platformen zoals LinkedIn er al iets van voelen evenmin. Maar Facebooks aankondiging begin dit jaar om werk te maken van een eigen jobboard, leidde in ieder geval in de wereld van recruitment tot de nodige interesse. Wanneer een naam van formaat een nieuwe markt aandoet, is de kans op reuring immers aanwezig.

Facebooks eigen ATS

Sinds de lancering van het ‘Jobs’ dashboard en het bijbehorende berichttype kunnen steeds meer bedrijven zelf vacatures plaatsen op het platform. De berichten – voorzien van functie, baankenmerken en salaris – duiken vervolgens op de tijdslijn en de jobspagina van relevante gebruikers. Door gebruik te maken van Facebooks advertentienetwerk is de zichtbaarheid daarnaast te vergroten. De mogelijkheden daarvoor zijn nog wel erg beperkt: alleen de targeting op locatie is nu geactiveerd.

Om het Facebookgebruikers makkelijk te maken kunnen die met hun profielinformatie solliciteren. Belangrijke CV-informatie, voor zover ingevuld, is automatisch op te nemen in de sollicitatie. Voor de plaatser van de vacature heeft Facebook een zeer eenvoudig applicant tracking system (ATS) ontwikkeld. Daarmee beschikken de bedrijven over een systeem waarin alle gegevens samenkomen en ze de vorderingen kunnen bijhouden. Facebook chatapp Messenger dient als contactkanaal.

Afbeelding: Facebooks jobboard

 

‘Bereik van passive potentials’

Het oogt niet bepaald innovatief. Is er wel vraag naar functionaliteiten zoals Facebook die nu biedt? Jos van der Kooij, Online Specialist bij Job Marketing Platform VONQ, merkt in de praktijk van wel. “Het bereiken van potentiële kandidaten is de afgelopen jaren namelijk zowel makkelijker als moeilijker geworden. Mensen werven is moeilijker omdat kandidaten zich passiever zijn gaan opstellen. Een vacature plaatsen op de eigen website levert maar beperkte resultaten op. Elke doelgroep is anders dus het succes zit in de mix van de juiste kanalen om mensen in beweging te krijgen.” Door andere online kanalen in te zetten, wordt het gemakkelijker in contact te treden met kandidaten die bij het bedrijf passen. Wat dat betreft denkt hij dat het voor recruiters fijn is dat er nog een ‘tool’ is die speciaal is ontwikkeld om ‘passive potentials’ te bereiken.

Collega Elsa Cornet – Social Media Expert bij het bedrijf – noemt de mogelijkheden van Facebook Jobs zowel op het vlak van technologie als reclame nog wat beperkt. Toch ziet ze er wel potentie in. Het is overduidelijk dat Facebook de wervingstool nog aan het ontwikkelen is, vertelt ze. Zo zijn de mogelijkheden verruimd om gericht vragen te stellen in de vacaturepost. En ook het ATS groeit.

De grootste plus die Facebook heeft is het type gebruiker dat op het platform aanwezig is. “Facebook heeft bijvoorbeeld twintig keer meer actieve gebruikers dan LinkedIn. Daardoor is het mogelijk een super gevarieerde doelgroep aan te spreken.” Waar LinkedIn vooral zakelijke gebruikers herbergt, is Facebook een heel wat betere mix van mensen en doelgroepen. Je vindt er zogezegd profielen van buschauffeurs, chefkoks en CEO’s met latente behoeften.

Afbeelding: Facebooks ATS

 

‘Biedt veel potentie’

Ze hoopt wel dat de eerste gebruikersfeedback Facebook aanmoedigt koppelingen met andere ATS-systemen te maken. Het gebrek daaraan zorgt er al gauw voor dat een recruiter het overzicht over de marketingactiviteiten verliest. “Als Facebook recruiters wil helpen en de gehele candidate journey wil ondersteunen, kan het hier niet omheen.” Wat opvalt is dat de kosten per klik en per impressie gelijk zijn aan de andere advertentie-opties die Facebook biedt. “Dat biedt perspectief. Facebook blinkt uit in het targeten van doelgroepen. Ik verwacht dat het aantal knoppen waaraan te draaien is snel groeit.”

Facebook streeft ernaar de meest eenvoudige tool te worden voor het invullen van vacatures. Daar zou het vooral kleine tot middelgrote bedrijven mee willen aanspreken. Facebook Jobs is in stilte uitgerold en daardoor nog niet bekend bij het grote publiek, vertelt Van der Kooij. “Maar we zien steeds meer job posts langskomen op de timelines. Zoals bij veel early releases moet je door de kinderziektes en beperkingen heen kijken en vooral experimenteren. Dat Facebook een disruptor wordt in de recruitment staat voor ons vast.”

Deel dit bericht

1 Reactie

Matthijs Hazeleger - Buzzalike

Wij maken al behoorlijk veel gebruik van dit medium om vacatures in te vullen bij verschillende organisaties. En dat is vrij succesvol mag ik wel zeggen. Wij kijken ook naar de uitbreiding van de mogelijkheden. Maar het begin is sterk. Het is alleen wel zo dat je in de huidige markt er niet alleen komt met het promoten van een vacature. Een bedrijf moet ook echt werken aan zijn employer branding om aantrekkelijk te worden. Mensen kijken namelijk heel sterk naar de missie en visie van een bedrijf voordat ze überhaupt kijken naar de functie binnen een bedrijf.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond