-

Bespaar tijd met automatische regels in Google Adwords

Het is al enige tijd mogelijk om campagnes, advertentiegroepen en zoekwoorden te labelen in Google AdWords. Labels toevoegen aan je Google AdWords account maakt het eenvoudiger om belangrijke campagneonderdelen en data te filteren. Door automatische regels op labels toe te passen kan een adverteerder zeer gericht advertenties op bepaalde posities in de betaalde zoekresultaten van Google weergeven.

Dit kan bijvoorbeeld handig zijn wanneer zoekwoorden op specifieke advertentieposities moeten worden vertoond. Door het instellen van automatische regels wordt dit heel eenvoudig dagelijks, wekelijks of maandelijks voor je geregeld. Mocht de positie waar je je op wil richten veranderen, dan pas je heel eenvoudig je automatische regel aan naar de gewenste positie, zodat de biedingen naar deze positie worden aangepast.

In dit artikel meer over het labelen van zoekwoorden en het implementeren van automatische regels. Het is ook mogelijk om advertentiegroepen en campagnes te labelen, maar dat is in dit geval minder relevant. Hieronder staat stap-voor-stap uitgelegd hoe zoekwoorden gelabeld moeten worden en hoe vervolgens de automatische regels moeten worden toegepast.

Instellen van labels
Een label meegeven aan een zoekwoord gaat heel eenvoudig. Je selecteert de zoekwoorden die je wil labelen, waarna je op de knop ‘Labels’ drukt:

Dan verschijnt het volgende venster in beeld:

In dit geval zijn er nog geen labels ingesteld en wordt een nieuwe aangemaakt.  Dit nieuwe label wordt dan ‘Pos 5-6’, omdat het in dit voorbeeld gaat om deze posities om met de geselecteerde zoekwoorden op te richten. Vervolgens druk je op de knop ‘Opslaan’ en zie je op zoekwoordniveau de naam van het label staan in de kolom ‘Labels’:

Bij het laatste tabje ‘Labels’ staat nu het label ‘Pos 5-6’. Denk erom dat de naamgeving erg belangrijk is, zodat je een goed onderscheid kunt maken tussen de verschillende labels die je gaat benoemen. Dit verkleint de kans op latere fouten aanzienlijk.

Instellen van automatische regels
Zodra de labels voor alle zoekwoorden goed ingesteld staan, is het tijd voor het instellen van automatische regels.  De automatische regels benader je door te klikken op ‘Automatiseren’:

Dan kies je voor de eerste optie:

Vervolgens kom je op een pagina waar de automatische regels kunnen worden ingesteld. Hier kun je zelf bepalen aan welke voorwaarden de automatische regel moet voldoen alvorens de biedingen gewijzigd worden. In dit geval is ervoor gekozen om de biedingen dagelijks te laten aanpassen op basis van de gegevens van een dag ervoor. Dat is namelijk de meest relevante data waarop de wijzigingen gebaseerd zullen worden. Mochten de posities en biedingen eenmaal goed staan, dan kun bijvoorbeeld beter data van de afgelopen zeven dagen gebruiken, maar dat is aan een ieder om zelf te bepalen.

Bij het instellen is het belangrijk om bij de vereisten het juiste label te selecteren. Vervolgens druk je op ‘+ Nog een toevoegen’ en selecteer je ‘Gem. positie’. Hier geef je de gemiddelde positie aan en dat is in dit geval positie 6. Je kiest hier dus voor label ‘5-6’ en stelt de automatische regel in op dagelijks verhogen van de biedingen met tien procent van zoekwoorden met een positie slechter dan 6.

Nadat je deze regel hebt aangemaakt voor biedingen slechter dan 6, maak je uiteraard ook een regel aan op advertentiegroepen met een positie beter dan 5. Deze regel ziet er exact hetzelfde uit, maar in dit geval verlaag je de biedingen met tien procent voor zoekwoorden met een positie beter dan 5.

Als je deze regels hebt ingesteld, kun je de regels beheren en aanpassen via de pagina ‘Automatisering’ die links in beeld staat onder de lijst met campagnes. Het ziet er dan als volgt uit:

Wat levert het op?
Het labelen van zoekwoorden en het instellen van automatische regels op deze labels levert de Google AdWords gebruiker meerdere voordelen op. Deze voordelen zijn onder andere:

  • Het bespaart veel tijd, omdat de biedingen automatisch dagelijks aangepast worden naar de gewenste posities, waardoor de hoeveelheid handmatig werk wordt beperkt;
  • Resultaten zullen verbeteren wanneer zoekwoorden op de juiste plaatsen getoond worden;
  • Kosten zullen in de meeste gevallen dalen, omdat er dagelijks wijzigingen gedaan worden in de biedingen, zodat er nooit meer betaald wordt voor een klik dan nodig is;
  • Het labelen zorgt er, naast de automatische regels, voor dat het account gefilterd kan worden buiten de campagnestructuur om en daardoor zorgt voor extra overzichtelijkheid;
  • Onder het tabblad ‘Dimensies’ kunnen labelrapporten getoond worden om de algemene prestatie per label te bekijken en te vergelijken. Met deze rapporten kun je bijvoorbeeld de conversieaantallen per label met elkaar vergelijken en de posities van je zoekwoorden op basis van deze resultaten weer aanpassen.

Het is verder wel belangrijk om te melden dat de wijzigingen die automatisch gedaan worden in de gaten gehouden moeten worden, want gezond menselijk verstand blijft altijd nodig! Ook al wordt een regel nog zo secuur ingesteld, fouten sluipen er gemakkelijk in. Zonder controle kan een verkeerde instelling al snel ongewenste gevolgen krijgen.

 

Deel dit bericht

3 Reacties

Maurits van Eeghen

Hi Nils, ik kan eigenlijk maar 3 scenario’s bedenken waarin een Adwords campagne wordt aangestuurd obv positie. 1. op branded keywords 2. bij ‘Egobidding’ en 3. in het geval van een (kortlopende) promotie of korting. 1 kan handig zijn om te automatiseren, 2 moet je gewoon niet doen en 3 zou ik zeker niet automatiseren. Zie ik iets over het hoofd? En zo ja, kan je misschien een paar voorbeelden geven van situaties waarin het handiger is om je Adwords campagne aan te sturen op basis van positie ipv op basis van opbrengst?

Wouter Theijsmeijer

Ego-bidding doelt op een bieding, die puur als doel heeft een positie te krijgen boven je concurrent of een toppositie puur om de eerste zijn. Zou over het algemeen ook niet mijn keuze zijn, ondanks dat er best voorbeelden te bedenken zijn waar het legitiem is. Er kunnen daarnaast heel veel andere redenen zijn om voor een vaste positie te gaan. Ook een toppositie, bijvoorbeeld omdat de top drie posities veel meer verkeer leveren, een traffic doelstelling dus. Daarnaast kan er voor een top drie positie gekozen worden vanuit een branding oogpunt of volume conversie doelstelling (marktaandeel). Als je grotere campagnes hebt, kunnen de tips van Nils zeer handig zijn. Daarnaast kun je er bewust voor kiezen om niet mee te gaan in de hoge biedingen voor de top posities, maar wel op de eerste pagina te willen staan en het liefst boven de vouw, positie 6 bij voorbeeld. Verder ben ik het niet met je eens dat je korte campagnes niet kunt automatiseren, je moet echter altijd een goed evenwicht vinden en ook je geautomatiseerde bediening goed blijven monitoren, maar volgens mij geeft Nils dat ook mee als belangrijke tip.
Als laatste, een goede campagne manager stuurt zijn campagne nog alleen op basis van opbrengst of positie, maar zoekt een balans in meerder variabele op basis van de doelstelling van de klant op de korte, midden en lange termijn. Voor het goed managen van een campagne gebruik je ook zeker meer dan alleen labels. Ik weet zeker dat Nils in de toekomst over meer tools & tricks uitleg zal geven.

Nils Sickman

Hoi Maurits, bedankt voor je reactie en Wouter bedankt voor de duidelijke en uitgebreide toelichting. Wouter geeft de meeste zaken eigenlijk al aan waarom het sturen op posities handig kan zijn. Naast de zaken die Wouter al terecht aankaart kan het ook zo kan zijn dat na het analyseren van data blijkt dat advertenties voor product X het beste converteren als ze op positie 3 staan. Het is dan handig en tijdbesparend om automatische regels in te stellen om je advertenties op deze positie te laten weergeven. Dit zal de conversies vervolgens ook ten goeden komen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond