-

Marketingstrategie als uitgangspunt voor je SEO-strategie

Tot voor kort was het nog vrij eenvoudig om Google te manipuleren en daarmee topposities in de zoekresultaten te veroveren. Maar het nemen van ‘shortcuts’ wordt steeds minder effectief. In het afgelopen jaar heeft Google met onder andere de Panda- en Penguin-updates de broekriem flink aangetrokken.

Onderscheidend vermogen, inspelen op de behoeften van je doelgroep en verbreding van je aanpak worden steeds belangrijker voor een succesvolle SEO-strategie. Een optimale strategie vertoont daarmee opvallend veel gelijkenis met een succesvolle marketingstrategie.

Voeg waarde toe en wees onderscheidend
Als bedrijf wil je jezelf graag onderscheidend positioneren en niet de zoveelste zijn die hetzelfde product op dezelfde manier als de concurrentie aanbiedt. Binnen de organische zoekresultaten zul je het op dezelfde manier moeten aanpakken. Iedereen kan tegenwoordig een webshop bouwen, maar waarom zou Google jouw webshop prefereren boven een die van een concurrent met identiek aanbod? Het antwoord zit hem in onderscheidend zijn en waarde toevoegen.

Een goed voorbeeld is de Amerikaanse kleding webshop Zappos.com. Deze webshop onderscheidt zich ten opzichte van andere kleding webshops door bij vrijwel elk product een videoreview te maken.

Er zijn nu meerdere filmstudio’s ingericht waar tientallen medewerkers inmiddels duizenden video’s hebben opgenomen. Deze videocontent voegt niet alleen voor gebruikers waarde toe, het heeft ook een positief effect op de zichtbaarheid in Google. Door het toevoegen van video’s aan hun productpagina’s steeg de conversieratio op die pagina’s tussen de 6 en 30 procent. Er wordt eerder gelinkt naar deze productpagina’s en ook de resultaten van Zappos.com in Google worden verrijkt met een thumbnail van de video. Dit heeft weer een positief effect op de rankings en doorklikratio naar de website:

Voor elk product een video maken is natuurlijk een grote stap en ook een flinke investering qua tijd en geld. Maar er zijn meer manieren om je te onderscheiden. Denk aan:

  • Unieke content: neem je klakkeloos productbeschrijvingen van de fabrikant over of schrijf je unieke teksten voor elk product, gericht op jouw doelgroep?
  • Tests/reviews: test populaire producten of productgroepen en publiceer erover op je weblog.
  • Contentcreatie: publiceer een jaarlijks onderzoek met nuttige en leuke feiten over de trends en ontwikkelingen binnen jouw branche.

Focus op de behoefte van mensen
Duizenden potentiële klanten die je dagelijks precies vertellen wat ze willen. Offline zal dit niet zo snel gebeuren, maar online heb je wel eenvoudig toegang tot deze waardevolle data. Door gebruik te maken van de (gratis) tool Google Trends krijg je inzicht in het zoekgedrag, de wensen en de taal van je doelgroep. Focus dus niet alleen op je eigen product of dienst, maar op de behoefte van mensen. Voorbeeld: Verkoop je als bedrijf een ‘tijdelijke reisverzekering’ in plaats van een ‘kortlopende reisverzekering’? Dan mis je hier eigenlijk twee kansen:

  1. Je laat een groot potentieel volume links liggen
  2. De productbenaming komt niet overeen met de taal/beleving van de doelgroep

 

Een fors verschil in populariteit tussen ‘kortlopende reisverzekering’ (blauw) en ‘tijdelijke reisverzekering’ (rood)

Richt je niet per definitie op de ‘high volume’ zoekwoorden
Een veel gemaakte fout is het formuleren van onrealistische doelstellingen. Een toppositie op een shorttail term als [weekendje weg] is voor een klein bedrijf met dito website op korte termijn niet haalbaar. Maar als dit bedrijf dé specialist is op het gebied van weekendjes weg met kinderen, dan is dat juist de longtail waar ze zich op zouden moeten richten. Denk aan termen als ‘weekendje weg met kinderen’, ‘kindvriendelijke hotels’, etc. Deze termen passen in dit geval beter bij de organisatie en converteren daarnaast doorgaans vele malen beter dan shorttail termen.

Spreid je kansen
Als je kijkt naar de statistieken van je website en constateert dat meer dan 75 procent van je bezoekers via Google binnenkomt, dan kun je gerust stellen dat je je op glad ijs begeeft. Een gedegen marketingstrategie richt zich ook op meer kanalen dan bijvoorbeeld alleen televisiereclames. Google past vrijwel dagelijks haar algoritme aan om betere en meer relevante resultaten te tonen. Als Google besluit om jouw website te devalueren (om wat voor reden ook), dan is het mogelijk dat je van de een op de andere dag meer dan de helft van je verkeer kwijt bent. Om dit te voorkomen, is het sterk aan te raden om op meer paarden te wedden dan alleen organisch verkeer.

Benader SEO niet meer puur vanuit vindbaarheid in de standaard organische zoekresultaten. Een geïntegreerde SEO-strategie dekt ook de sociale kanalen, videoplatformen zoals YouTube en richt zich op contentmarketing-activiteiten. Schrijf content voor andere websites, publiceer onderzoeken, ga samenwerkingen aan. Ben je actief links aan het verkrijgen, richt je dan niet enkel op SEO-waarde. Een goede link levert ook relevante bezoekers op! Een bijkomend voordeel van deze bredere aanpak is dat het ook direct of indirect bijdraagt aan je SEO-resultaten.

En jij?
De tijd van gemakkelijk scoren met SEO loopt dus ten einde. Het is tijd om te zoeken naar meer verbreding en verdieping in je SEO-strategie. Om succesvol te zijn met SEO zul je net als  bij iedere marketingstrategie onderscheidende waarde moeten hebben, inspelen op de behoefte van je potentiële klanten en op meerdere kanalen aanwezig zijn. De vraag is nu: zijn jouw website en SEO-strategie onderscheidend en breed genoeg en voeg je écht waarde toe?

Deel dit bericht

5 Reacties

Danny

Goed artikel met enkele leuke voorbeelden!

Het succes van productvideo’s merk ik zelf ook steeds meer, ik merk ook dat kleinere partijen ook al aan gaan werken met productvideo’s. Tegenwoordig zijn video’s ook geen flinke investering meer moet ik eerlijk zeggen, met de komst van DSLR’s kunnen er hoge kwaliteit video’s worden gemaakt in een handomdraai. Natuurlijk moeten de video’s wel een bepaalde productiewaarde hebben, maar dan nog is het tegenwoordig relatief snel te realiseren zeg ik uit eigen ervaring.

Jacques Koster

is dit niet een ‘gewone’ marketing-tactiek met operationele invulling? Marketing-STRATEGIE is echt vele stappen meer abstract en in deze context absoluut niet op zijn plaats.
Kijk eens op ICSB of Nyenrode.

maurits

Goed verhaal Alwin!

Anita Vroonland

“Voor elk product een video maken is natuurlijk een grote stap en ook een flinke investering qua tijd en geld.” ???

Nou, nee hoor, dat is alleen perceptie. Iedereen kan voor elk product, van elke klant, voor elke klant een video maken en doen wat succesvolle ondernemers wereldwijd al doen; gebruik maken van video tools en aandacht geven aan je klant. Zappo’s staat niet bekend om haar video’s over producten, Zappo’s is een wereldnaam obv wereldfaam mbt klantenservice. Daar is video een prachtig onderdeel van. Simpel gebruik van online video tools verhoogt de interactie tussen jou – het bedrijf – en de klant. En die (toekomstige) klant, daar gaat het om.
Mocht je ook gebruik willen maken van de internationale koploper mbt online video marketing tools, bekijk onze site of bel ons even.

Be Batman,
Anita Vroonland
http://FunFreedomFulfilment.com
http://about.me/AnitaVroonland

Alwin van der Velden

Dank voor jullie reacties!
@Danny, vaak is inderdaad de kwaliteit van de camera’s niet het probleem, maar de setting, wijze van filmen, etc.
@Jacques, qua benaming heb je gelijk dat de voorbeelden vooral operationele zaken zijn. Echter, naar mijn mening zijn dit nog geen ‘gewone’ tactieken als je ziet hoe weinig het gedaan wordt en hoe weinig creatief en onderscheidend veel websites/webshops zijn.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond