-

Eerst denken, dan doen: vier ‘best practices’ om AI optimaal in te zetten

Steeds meer bedrijven willen graag ‘iets’ doen met AI. Maar zomaar wat bekende AI-tools, zoals ChatGPT, in gebruik nemen, is geen heel effectieve aanpak. Hoe zorg je er als organisatie dan wel voor dat je echt het optimale rendement haalt uit nieuwe AI-innovaties en je concurrentiepositie ermee verbetert?

Een op de drie bedrijven wereldwijd gebruikt in meer of mindere mate generatieve AI, zo blijkt uit recent onderzoek door McKinsey. Driekwart van de respondenten in het onderzoek verwacht bovendien dat generatieve AI ergens in de komende drie jaar voor ingrijpende disruptie zorgt in hun sector. Tegelijkertijd voorspelt onderzoeksbureau Forrester dat de inzet van generatieve AI wereldwijd tussen nu en 2030 jaarlijks met 36 procent gaat toenemen. Het onderzoeksbureau voorspelde bovendien in februari 2023 dat het negeren van AI bedrijven duur zal komen te staan: “It would be a costly mistake for enterprises to ignore these technologies when augmenting and enhancing existing business processes".

Dit artikel is voor premium abonnees . Log in of meld je aan!