-

Hoe overleef je de Google Penguin-update?

De meest recente update van het zoekalgoritme van Google is de Penguin-update. Deze pakt webspam aan, maar kan ongewild zorgen dat ook jouw website daalt in de zoekresultaten. Wat kun je hier aan doen?

Het ultieme doel van Google, volgens henzelf, is de resultaten in haar zoekmachine zo relevant mogelijk te maken. Een aantal jaren geleden was hun algoritme relatief gevoelig voor ‘trucjes’ waarmee een hoge positie in de zoekmachine kon worden gerealiseerd. Google is sinds 2011 extra actief in het aanpakken van misleidende sites. Belangrijkste maatregel vormt het continu aanpassen van het zoekalgoritme om zo de websites die niet aan de kwaliteitseisen van Google voldoen uit de hoge organische zoekposities weg te drukken. De gebruikerservaring wordt hierin steeds meer leidend.

Google Penguin-update vermindert webspam
Eén van de eerste updates tegen misbruik van het zoekmachinealgoritme vond plaats via de Panda-update. Deze pakte zogenaamde Content Farms aan, oftewel websites waarvan de content van lage kwaliteit is. Deze kregen binnen de zoekmachineresultaten een lagere waarde. Ongeveer 6-9 procent van de niet-Engelstalige zoekopdrachten werd beïnvloed. Indirect had dit een positief effect op de websites die kwalitatief hoogwaardige content bevatten, omdat de kans op een hogere positie groeide.

Met de Penguin-update zet Google een nog grotere stap richting het tonen van de meest relevante websites in de zoekmachine. De update van het algoritme pakt gerichter ‘spammy’ websites aan. Er wordt onderscheid gemaakt in twee onderdelen: keyword spamming en link spamming. De Penguin-update wordt dan ook wel de webspam-update genoemd.

Of de update van invloed is geweest op je website kun je snel genoeg zien in de websitestatistieken. Bekijk daarnaast de eventuele waarschuwingen in Google Webmaster Tools.

Hoe herstel je de effecten van de Google Penguin-update?
De invloed van Google Penguin-update is merkbaar sinds 24 april. Mocht je website zijn aangetast door de update, dan zijn er grofweg twee manieren om het bezoek weer op peil te krijgen naar het oude niveau­.

  • Zorg voor een natuurlijk linkprofiel: Ga na in hoeverre je website gebruik maakt van ingekochte of grote aantallen automatisch aangemaakte links, en verwijder deze.
    Maak dus bijvoorbeeld niet, of anders zo min mogelijk, gebruik van artikelmarketing, links en gastblogs op sites waar je zelf al vraagtekens bij hebt. Daarnaast zijn blogcommentaren met veel links en dezelfde content op verschillende  websites ook not done.
  • Keyword spamming profiel tegengaan: Verwijder onnodig vaak gebruik van keywords, en pas teksten aan waarin het keyword vaak tegenkomt.

Houd er daarbij rekening mee dat de Penguin-update geen penalty betreft, maar een update van het zoekalgoritme. Het heeft daarom ook weinig zin om een reconsideration request aan te vragen.

Wat kun je doen om de Penguin-update te overleven?
De update is ingevoerd om de relevantie van de organische zoekresultaten binnen Google te optimaliseren. Zolang je het belang van de website bezoeker voorop stelt, is de kans dus groot dat je website de update zal overleven.

Om hierbij meer zekerheid te bieden, heeft Google Webmaster richtlijnen opgesteld. Concreet betekent dit:

  • Richt je content niet puur op het optimaliseren van één keyword, maar bied bezoekers informatie waar ze iets aan hebben. Relevante content is de sleutel tot succes.
  • Links moeten natuurlijk en relevant zijn, en met mate geplaatst. Bedenk bij elke link wat deze bijdraagt voor de bezoeker.
  • Bedenk vooraf op welke websites jij jouw links wilt hebben staan. Links met lage waarde leveren weinig op en zullen juist meer en meer tegen je werken.
  • Werk je met links vanuit reacties op blogartikelen, schrijf dan alleen steekhoudende reacties, en reageer alleen op recente berichten.
  • Gebruik geen pagina’s en domeinen met dubbele inhoud.
  • Maak geen gebruik van doorgeefwebsites.

Kortom, zolang de bezoeker centraal staat op je website, en je niet grootschalig gebruik maakt van verdachte link- en keyword stuffing activiteiten, kun je de kans dat je website hard door de Penguin wordt geraakt beperken tot een minimum.

Wat heb jij al gedaan om de Google Penguin te temmen?

Deel dit bericht

12 Reacties

netnotion.nl

Mooi artikel. Het houdt ook hier de gemoederen flink bezig.

Wel een vraagje. Je zegt; “Ga na in hoeverre je website gebruik maakt van ingekochte of grote aantallen automatisch aangemaakte links, en verwijder deze”

In onze ogen geef je hiermee toe dat je fout zit. Iedere site die ooit iets aan linkbuilding heeft gedaan, heeft onnatuurlijke links. Hier is vaak niet voor betaald maar dit zijn gewoon slechte kwaliteit sites die niet relevant zijn. Google zou deze sites gewoon moeten negeren ipv de site waarnaar gelinkt wordt te bestraffen. Volgens ons doen ze dit ook.

Dit is ook nog een mooi artikel; http://searchengineland.com/insanity-google-sends-new-link-warnings-then-says-you-can-ignore-them-128297

Martijn

Bedankt voor je reactie.

We zien vaak dat websites zgn. linkpakketten inkopen, zonder stil te staan bij de impact ervan op het linkprofiel. Dat is wat hierboven wordt beschreven.

Idd goed artikel, is ook als input hiervoor gebruikt.

Peter De Bruyn

Wie zijn werk goed doet (of goed laat doen), hoeft voor geen enkele update te vrezen. Natuurlijk is het in die zin fout om links aan te kopen. Net zoals je niet jouw eigen naam bij een comment vermeldt maar de naam van een domein 😉

Moet ik de openingszin beschouwen als enig sceptisisme t.o.v. de bedoelingen van Google (relevante zoekresultaten aanbieden)?

willemsen

Ben het helemaal met Peter eens. Wie zijn werk goed doet (of goed laat doen), hoeft voor geen enkele update te vrezen.

Aad Rem

Google is een monopolist. Bij een monopolist kun je je zo wie zo afvragen of die de wensen van het grote publiek voorop stelt.
Google heeft een mooie zoekmachine maar het marktaandeel is te groot. Een monopolist zet van nature het eigen belang voorop. Websites waar bedrijven op kunnen adverteren worden naar achteren gezet omdat Google via afdors zelf die revenuen wil binnenhalen. Wat mij zo wie opvalt is dat als je een bedrijf of persoon zoekt op Google je bijna meer dat bedrijf of persoon zult vinden omdat er dan allerlei “gidsen” met weinig content naar voren komen.

Aad Rem

Google is een monopolist. Bij een monopolist kun je je zo wie zo afvragen of die de wensen van het grote publiek voorop stelt.
Google heeft een mooie zoekmachine maar het marktaandeel is te groot. Een monopolist zet van nature het eigen belang voorop. Websites waar bedrijven op kunnen adverteren worden naar achteren gezet omdat Google via adwords zelf die revenuen wil binnenhalen. Wat mij opvalt is dat als je een bedrijf of persoon zoekt je op Google bijna niet meer dat bedrijf of persoon zult vinden omdat er dan allerlei “gidsen” met weinig content naar voren komen. Dat is pas vervuiling. Zoek maar eens op de naam van een hotel. Er komen allemaal boekingssites naar voren maar niet dat hotel

Sjaak van der Ploeg

@Aad Ik ben het helemaal met je eens! Google denkt alleen aan zijn eigen hachje en wil alleen maar meer inkomsten realiseren.

Verder is Bing lekker aan de weg aan het timmeren, dus wellicht hebben we straks ook een andere keuze.

Raul

Altijd al geadviseerd om website zo bezoekers vriendelijk in te richten ipv zoekmachine vriendelijk.

Ralf

Google kan dan monopolist zijn… Ik zie hier voor de gebruiker toch alleen maar voordelen in. Betere user experience staat voorop, valsspelers worden gestraft. hulde

Astrid Maria Boshuisen

Ook ik sluit me aan bij de mening van Aad Rem. Het valt mij – als journalist – op dat ik de laatste tijd een verbluffende rij weinig relevante maar steevast naar commerciele partijen linkende informatie krijg, terwijl ik de dappere hoop heb dat mijn kundigheid in het zoeken niet op onverklaarbare wijze is gekelderd… En is Bing nou het alternatief? Ook van een grote jongen, die de $$jes openlijk in de ogen heeft staan… Verder is het leuk als Google dapper ‘pinguint’, maar ik durf deze club niet eens op mijn website te zetten omdat bij een proefje de meest ranzige of anderzins foute advertenties verschenen.. over kwaliteit gesproken.

Wouter

De laatste Penguin update is ook maar weinig effectief.

Maik klijn

Het leukste aan google is dat er niets van klopt!!! Zo kan je links vewijderen maar blijven toch achter je site staan buiten dit zeggen ze content content!!! Maar op pagina 1 staan bedrijven met 3 zinnen op hun home page dus ik vind het allemaal gelul en ga over op bing!!!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond