-

Update Google Analytics: vier nieuwe tools

De laatste weken heeft Google een aantal belangrijke functionaliteiten toegevoegd aan Google Analytics. Google Website Optimizer is geïntegreerd in Analytics. Het is nu mogelijk om de browser-size van je bezoekers te analyseren, uitbreiding van het aantal socialmediarapportages en is het binnenkort mogelijk om remarketingcampagnes te starten.

Google Analytics lijkt hiermee een prominentere rol te krijgen in de Google-strategie. Een overzicht van de vier nieuwe tools.

Google Website Optimizer
Dit was de tool van Google voor het optimaliseren van websites. Door middel van A/B-testen kunnen meerdere varianten van een pagina getest worden. Google heeft deze functionaliteit nu geïntegreerd in Google Analytics: Content Experiments en heeft vanaf 1 augustus Google Website Optimizer in zijn geheel vervangen.

Content Experiments
Met behulp van A/B-testing kun je diverse paginavarianten tegelijk testen om zo te bepalen welke pagina het beste rendeert. De varianten moeten in het eigen CMS gemaakt worden en onder een unieke url gepubliceerd worden. Vervolgens kan in Content Experiments van Google Analytics worden aangegeven welke url’s met elkaar vergeleken moeten worden. Analytics meet uiteindelijk welke variant het meest succesvol is.

Google Website Optimizer had al enkele nadelen ten opzichte van gespecialiseerde A/B-testingtools, zoals Visual Website Optimizer, maar de integratie met Analytics zorgt voor een nog beperktere functionaliteit. Zo is het met Content Experiments niet mogelijk om multivariatie testen uit te voeren, kan het succes van een variant alleen gemeten worden door een url-goal en moet voor elke test afzonderlijk een trackingcode worden toegevoegd.

Content Experiments is op zich een goede toevoeging aan Google Analytics. Het maakt A/B-testen toegankelijk voor een groter publiek, maar het biedt onvoldoende functionaliteit om echt met A/B-testen aan de slag te gaan. De verschillen met een gespecialiseerd A/B-testingtool zijn nog erg groot, maar de verwachting is dat Google de Content Experiments functionaliteit snel gaat doorontwikkelen.

Browser-size Analysis
Consumenten gebruiken steeds meer apparaten voor het bezoeken van websites. Desktopscreens worden steeds breder en het aanbod mobiele apparaten is groter dan ooit tevoren. De nieuwe functionaliteit ‘Browser-Size Analysis’ laat zien welk deel van de site direct te zien is voor bezoekers. Content en buttons die boven ‘the fold’ staan hebben significant een hogere conversie dan onder de vouw. Het is daarom belangrijk om te weten of de bezoekers zien wat je wilt dat ze zien.

Social Rapportages
De socialmediarapportages hebben een prominentere rol gekregen binnen Analytics. De social reports zijn verplaatst naar ‘traffic source’ en hebben een aantal interessante nieuwe functionaliteiten gekregen. Zo was het alleen mogelijk om te zien wat de sociale interactie op de website zelf was, maar is vanaf nu ook te zien hoe vaak je op social media wordt genoemd. Hierdoor zijn de socialmedia-activiteiten zowel on page als off-page te volgen.

De belangrijkste aanpassing is dat socialmediakanalen nu een volwaardige verkeersbron zijn. Hierdoor kan er gekeken worden welke invloed social media heeft op de omzet en conversie van de website. In plaats van sturen op onderbuikgevoelens is het nu mogelijk om datagestuurde beslissingen te nemen in bepaalde socialmediacampagnes. Wat levert een Facebookcampagne aan extra traffic op, en zorgt deze traffic dan ook voor echte omzet bijvoorbeeld.

Remarketing
Met de nog te lanceren nieuwe remarketingtool kunnen gebruikersprofielen (lijsten) worden gemaakt van bezoekers die al eerder een bezoek brachten aan de site. Deze gegevens kunnen gebruikt worden bij doelgerichte remarketingcampagnes in Google AdWords. Zo wordt het mogelijk om bezoekers die nieuws lezen over een bepaald thema, ook advertenties te laten zien over dat thema. En er kunnen lijsten worden gemaakt op basis van locatie. Zo kunnen bezoekers uit Zeeland een andere advertentie te zien krijgen dan bezoekers uit Friesland. De mogelijkheid om gericht advertenties te laten zien op een groep bezoekers kan voor een flinke conversieverhoging zorgen.

Google Analytics wordt steeds belangrijker
Met de nieuwe rapportages tools biedt Google onlinespecialisten meer handvatten om online vraagstukken te beantwoorden op basis van data. De verwachting is dat de komende maanden meer nieuwe tools worden geïntegreerd en dat Google Analytics het centrale punt van alle tools gaat worden.

 

Deel dit bericht

4 Reacties

Gerard Rathenau

Een aanvulling op dit artikel. Het is al weer achterhaalt, dat je via content experiments alleen doel-url’s kunt inzetten.

Sinds enkele weken kun je ook doelen, zoals gemiddelde tijd ( bezoeken > 1 minuut) of pagina’s bekeken (>3 pagina’s) gebruiken.

Ook kun je events, zoals een uitgaande link, button of video als doel ingeven

Dennis van der Heijden

Het is duidelijk dat een groot gemis is wat kleine details bijv. geen unique visitor meten maar visitor sessions (max 30 min) en multivariate testen die compleet ontbreken maken het voor een professional bijna onwerkbaar. Ik heb over alle details die anders zijn een blog geschreven http://blog.convert.com/dirty-details-on-google-website-optimizers-new-big-brother.html

Voor MVT en visual editing blijven nu enkel maar de professionele tools over zoals duidelijk wordt in artikel. Daarom hebben we 7 Juni ook Convert.com gelanceerd om de professional een A/B*MVT tool te geven wat ze missen, maar dan met volledige Google Analytics integratie.

Voor eenvoudige A/B testen via split URL is Content Experiments prima overigens. Voor de rest moet je shoppen naar een andere tool.

Janco Klijnstra

@Gerard: goede toevoeging, Google werkt blijkbaar hard om content experiments beter te maken. Ik mis echter nog targeting en het afrekenen op transacties. Zoals Dennis hierboven aangeeft is MVT/visual editing misschien nog wel een veel groter gemis. Ik schreef over dit onderwerp hier eerder ook al: http://www.emerce.nl/achtergrond/toekomst-website-optimalisatie

Ik hoop persoonlijk dat content experiments nog heel even een stapje terug is om uiteindelijk een grote stap voorwaarts te maken.

Gerard Rathenau

Helemaal mee eens Janco. Maar het is natuurlijk wel bijzonder, dat je kan testen binnen je Analytics pakket. Ik ben zeer benieuwd of ze browser size analyse gaan integreren in Content experimenten. En bijvoorbeeld toevoegen met een heatmap, zoals VWO wel heeft.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond