-

Internationale SEO: de verschillen met SEO in Nederland

Het verschil tussen een jurkje en een kleedje. Oftewel: wat maakt Internationale SEO nou anders dan het verbeteren van je vindbaarheid in Nederland? 

SEO in het algemeen bestaat uit 3 hoofdpijlers; Content, Techniek en Autoriteit, hieronder de belangrijkste verschillen met SEO in je eigen land.

Content

Uiteraard heb je een taalversie van je website nodig die aansluit bij het land waar je goed gevonden wilt worden. Er wordt nog vaak snel gekozen voor een betaalbare vertaler of nog erger, Google Translate. Maar daarmee kom je er niet. Om te beginnen moet je een internationaal zoekwoordonderzoek doen. Want dan kom je er achter dat ze bijvoorbeeld zelf in België een jurkje geen jurkje maar een kleedje noemen. Vervolgens moet je op basis van dit zoekwoordonderzoek een native speaking vertaler de teksten laten vertalen.

Als je met je vertaling al geen vertrouwen wint, zal het met de user signals en daarmee je SEO nooit een groot succes worden.

Techniek

Altijd een lastig punt voor de gemiddelde ondernemer, maar o zo belangrijk bij Internationale SEO. Een van de belangrijkste zaken die je goed voor elkaar moet hebben is een internationale en SEO vriendelijke URL-structuur. Daar zijn veel verschillende opties voor met taal parameters en subdomains maar wij adviseren eigenlijk altijd om te kiezen voor een subdirectory. Dat ziet er zo uit; voorbeeld.com/nl, voorbeeld.com/de, voobreeld.com/fr, etc.

Het grote voordeel van deze optie is dat je maar één website hoeft te onderhouden in plaats van een aparte website voor elke taal, en dat al je SEO inspanningen en investeringen ten goede komen aan al je taalversies.

Autoriteit

Autoriteit, voor een groot deel behaald met een linkprofiel, is een van de belangrijkste ranking factoren. Maar die werkt wel grotendeels lokaal. Kortom als je in Duitsland goed wilt ranken zul je daar, lokaal dus, veel verwijzingen van andere websites naar jouw site moeten hebben. Dus zul je aan lokale linkbuilding moeten gaan doen. En dat vraagt meestal een lokale partner. Die kent de lokale markt namelijk goed, de voor jouw website interessante linkpartners en heeft geen taalbarrière waar je eerst doorheen moet.

Wat kost SEO in het buitenland?

Nu je een goed beeld hebt van wat er komt kijken bij internationale SEO zul je je misschien afvragen wat dat allemaal kost. Veel ondernemers vergissen zich schromelijk als ze daar over nadenken. Internationaliseren is een serieuze stap en vraagt om een serieuze investering.

Daar tegenover staat dat als je succes hebt er ook een serieuze opbrengst tegenover staat. Ga maar na; In Duitsland wonen zo’n 85 miljoen mensen, Nederland heeft daarentegen zo’n 17 miljoen inwoners.

Internationaliseren is een serieuze stap en vraagt om een serieuze investering.

Dat betekent niet alleen dat de druk om hoog te ranken op een gemiddelde zoekterm in Duitsland een tikkie hoger is. Maar tegelijkertijd dat als je daarin slaagt er wel een doelgroep aanwezig is die 5 x zo groot is en daarmee een omzet potentieel dat ook 5 x zo groot is.

Het goede nieuws is dat de benodigde investering in SEO in bijvoorbeeld Duitsland niet 5 x zo hoog ligt als in Nederland, maar met een factor 3 moet je toch wel rekening houden.

Wanneer ga je uitbreiden naar het buitenland?

Deze vraag hang voor een deel samen met de vorige paragraaf heb je überhaupt voldoende middelen om de stap naar het buitenland te maken en internationale SEO te gaan uitvoeren of inkopen?

Maar daarvoor zijn er nog een aantal andere belangrijke vragen te beantwoorden;

  • Ben je in je eigen land al uitgegroeid? Want lokaal doorgroeien is een stuk voordeliger dan in het buitenland.
  • Zit men in het buitenland wel te wachten op je producten en diensten?
  • Als men in het buitenland interesse heeft in je product of dienst, kun je het daar dan tegen een betaalbare prijs leveren?
Specialist

De stap om naar het buitenland uit te breiden wordt nog wel eens te snel of ondoordacht genomen. Als je gaan internationaliseren is het inschakelen van een internetbureau of SEO-specialist het overwegen waard.  Maak met die expert eerst een gedegen analyse van de mogelijkheden, de kosten en risico’s en maak dan een keuze.

Over de auteur: Maarten Vermeulen is eigenaar en SEO-specialist van Pingwin online marketing 

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedInTwitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond