-

Zeven tips om je website in de top 10 van Google te krijgen

Al flink geïnvesteerd in SEO, maar zonder echt grote resultaten? Deze vier tips zijn het laatste zetje naar de top 10, top 5 en top 3 van Google.

Je hebt duizenden euro’s geïnvesteerd in SEO, maar grote resultaten blijven uit. Soms is dat een kwestie van budget. Het kan ook aan de kwaliteit van de SEO-specialisten liggen. En het is zeker waar dat SEO om een lange termijn strategie en dus geduld vraagt. 

 Maar door bestaande zoekwoorden net iets slimmer in te zetten, is snelle winst ook mogelijk. Stel je hebt al content gecreëerd voor relevante zoekwoorden. En met linkbuilding heb je enige autoriteit opgebouwd. Dan ligt het fundament. Zoekwoorden die tussen positie 4 en 25 ranken zijn als laaghangend fruit: ze hebben slechts een klein zetje nodig om ze naar de volgende fase – de top 10, top 5 of top 3 – te komen. En daar leveren ze veel meer op.

Drie keer meer bezoekers

Een verschuiving van een positie tussen 11 en 25 naar de top 10 zorgt voor drie keer meer bezoekers. Reden is dat het zoekwoord bij de zoekresultaten dan niet op pagina 2 maar 1 staat vermeld. Volgende stap is de top 5 en top 3. Want ook daar zie je grote sprongen in de doorklikratio. Een positie 4 of 5 ten opzichte van een positie 6 tot en met 10 geeft 2,5 keer meer bezoekers. Hetzelfde geldt voor de posities 1 tot en met 3 ten opzichte van 4 en 5.

Hoe pluk je laaghangend fruit?

Zeven tips om bestaande zoekwoorden dat duwtje naar significant meer rendement te geven. 

1: Zoek de juiste zoekwoorden

Het begint met uitzoeken welke zoekwoorden in aanmerking komen voor optimalisatie. Je bent dus op zoek naar relevante zoekwoorden, waarmee je nu op positie 4 tot en met 25 rankt. Dat kun je op vele manieren doen. Bijvoorbeeld met een rankingtool zoals Ahrefs

2: Maak zoekwoorden inzichtelijk

Maak vervolgens van de top 25 relevante zoekwoorden inzichtelijk wat het maandelijkse zoekvolume en de moeilijkheidsgraad zijn. KWFinder is een optie voor zoekvolumes en voor de moeilijkheidsgraad, maar er zijn veel andere goede alternatieven. 

3: Bepaal je prioriteit  

Bepaal wat belangrijk is. Let hierbij op een goede verhouding tussen relevantie van het zoekwoord, het zoekvolume en de moeilijkheidsgraad. In het beste geval vind je een zoekwoord dat koopgericht is, dat een hoog zoekvolume heeft ten opzichte van andere zoekwoorden en dat een relatief lage moeilijkheidsgraad heeft. 

4: Richt je op content en linkbuilding

Techniek is een belangrijke rankingfactor. Maar techniek vraagt ook veel kennis om dit snel en goedkoop in te zetten. Richt je dus op content en linkbuilding. 

5: Voeg zoekwoorden en content toe

Is het mogelijk om het zoekwoord in de url en de eerste en laatste alinea te zetten? Doe dit dan direct. Let wel op dat dit niet ten koste gaat van een ander zoekwoord, zodat je geen positie verliest op dat zoekwoord. Check bij concurrenten of je content minstens net zo lang is als die van hen. Voeg, mits mogelijk, nog een stuk tekst toe dat gericht is op het zoekwoord. Zorg wel dat de tekst niet alleen voor Google is geschreven. De bezoeker moet ook echt wat aan de extra content hebben.

6: Voeg interne links toe

Met interne links kun je linkwaarde doorzetten naar je focuspagina. Dit noem je link juice. Voeg dus links van andere pagina’s op je website toe in teksten met als anchor tekst (de tekst van het linkje) het exacte zoekwoord waar je beter op wilt ranken. Op deze manier is de link juice verdeeld over belangrijke pagina’s en krijgen deze pagina’s meer autoriteit. Dat maakt het makkelijker om beter te ranken. Let op dat de interne links logisch zijn ingedeeld. Een interne link naar een pagina die niets met het onderwerp heeft te maken, staat slordig.

7: Vergroot je autoriteit door relevante backlinks

Tot slot zorgen externe links, naar de pagina’s van de laaghangend fruit zoekwoorden, voor extra autoriteit. Let wel op dat de links van relevante sites afkomstig zijn. Dat geeft het beste resultaat. Ook is het erg belangrijk dat je niet per ongeluk aan ‘black hat’ linkbuilding doet. Dat houdt in dat je tegen de richtlijnen van Google in externe links verkrijgt. Een SEO-specialist kan helpen om de autoriteit van de site verbeteren met behulp van externe links, zonder het risico op penalty’s van Google te lopen.

Snel resultaat 

Hoe snel je resultaat boekt, is natuurlijk afhankelijk van de betreffende website en bedrijf. Vaak lukt het al in een tot drie maanden. Zoals gezegd is het SEO een kwestie van lange termijn. Zie het optimaliseren van laaghangend fruit als een accelerator voor het totale SEO-traject. De resultaten dienen juist om een langdurig traject mogelijk te maken of te versnellen door meer budget vrij te maken dat weer geïnvesteerd kan in het grotere SEO-traject. Want het is nog altijd zo dat een volledige, langdurige SEO-campagne voor de beste resultaten zorgt. 

Over de auteur: Yannick Fleer is eigenaar en SEO-specialist van SEO For You

 

Deel dit bericht

5 Reacties

Sjoerd

Kun je ook concrete voorbeelden geven? Het is nu nogal een theoretisch verhaal waar je niets concreets mee kunt.

Yannick Fleer - SEO For You

Dag Sjoerd,

Over welk punt zou je graag een concreet voorbeeld willen?

bert

SEO als term kan niet meer Yannick, noem het beestje bij de naam: Google Optimising of GO. Wat ik nou interessante vraag vind: Bestaat er misschien ook een zoekmachine voor informatie. Google is totaal ruk tegenwoordig en denkt bij iedere zoekopdracht dat ik iets wil kopen, maar dat is het in 99% van de gevallen niet. Of heeft google een niet-shop schuufje in de instellingen?

Sander

Maakt de taal van de website waarop je een link plaatst iets uit?

Jan Ruben de Wilde - Campagne Specialisten

Mooi en duidelijk overzicht van de belangrijkste onderdelen van SEO. Ik ga er zeker mijn voordeel mee doen, Yannick.

Over punt 4 wil ik even kwijt, dat ik daar meer informatie over zou willen ontvangen. Dus “Wat is dan de juiste content-vorm?” en “Hoe kom je aan ‘relevante’ backlinks? ”
Misschien een top voor een volgend artikel?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond