-

Meer Click & Collect-klanten naar de winkels met Google My Business

Dankzij click & collect kun je als retailer zonder webshop nu toch weer winkelomzet genereren. Tenminste, als je online zoekers naar je vestigingen weet te krijgen. Daarvoor hebben retailers één groot voordeel ten opzichte van webshops: fysieke locaties. Met Google My Business verwijs je verkeer uit Google Search en Google Maps slim door naar je winkels.

Sinds de eerste lockdown is winkelen als beleving verleden tijd. Consumenten moeten gericht op zoek gaan naar wat ze willen hebben en dit in de meeste gevallen online bestellen. Daardoor is het zoekgedrag rondom bestellen en bezorgen enorm in populariteit toegenomen. 

Trends in zoekgedrag naar bestellen en bezorgen

Het aantal zoekopdrachten naar “online bestellen” tijdens de eerste lockdown steeg met 238% en is nog altijd hoger dan ooit tevoren:

Ook het zoekwoord “boodschappen bestellen” maakt een ware opmars door. Volgens het Foodservice Instituut werden er 49% meer boodschappen bezorgd door supermarkten en speciaalzaken in 2020.

Daarnaast steeg het aantal zoekacties rondom “webshop” enorm. Niet alleen de omzet bij webshops maakt een enorme groei door, ook het aantal ondernemers dat via Bol.com hun artikelen aanbiedt verdubbelden het afgelopen jaar.  


Consumenten zoeken nu ook meer naar producten die ze voorheen gewoon standaard in de winkel kochten. Een product zoals “kaarsen” bijvoorbeeld, wat bij uitstek geschikt is voor click & collect, is volgens Het Parool niet meer te vinden in Amsterdam en alleen nog online: 


Bron: Google Trends

De verbinding tussen online en offline maken 

Met click & collect profiteren niet alleen webshops van deze toename in zoekverkeer, maar ook de retailers met fysieke winkels. Vanwege oplopende lever- en bezorgtijden bij webshops is click & collect bij een lokale winkel een interessant alternatief voor consumenten. De levertijden zijn korter, er zijn geen verzendkosten en consumenten kunnen zo hun lokale winkels steunen. 


Voor sommige winkeliers is de extra klandizie die click & collect oplevert echter nog te klein om de deuren open te houden, zo meldt de Volkskrant deze week. De verwachtingen vooraf waren volgens een flitspeiling onder INretail-leden ook niet hooggespannen; 56% van hen verwachtten dat click & collect maximaal maar 10% meer omzet zou kunnen opleveren. Die lage verwachting hangt deels samen met de online concurrentie. Webshops hebben vaak jarenlang aan hun platform en online zichtbaarheid gebouwd, waardoor ze voor een groot aantal zoektermen hoog in de Google zoekresultaten staan.

Als retailer die de afgelopen jaren vooral heeft ingezet op aanloop naar fysieke winkels, zul je snel moeten schakelen. Daarvoor heb je één groot voordeel: fysieke locaties, wat een groot verschil maakt in de Google zoekresultaten.

Concurreren met webshops doe je met Google My Business

Iedereen met een fysiek adres kan een eigen profiel aanmaken op Google My Business (GMB), of een bestaand profiel claimen. Elk filiaal kan zo een eigen vermelding krijgen. Dat is interessant omdat Google voor steeds meer zoektermen lokale zoekresultaten laat zien, het zogeheten “local 3-pack”. Deze box met daarin drie bedrijfsvermeldingen staat boven de reguliere organische zoekresultaten. Je fysieke winkels kunnen met GMB dus boven de grotere webshops komen te staan binnen de Google zoekresultaten. 

Steeds meer mensen gebruiken ook Google Maps als zoekmachine om lokaal iets te kopen. Bied je de juiste informatie en prikkels binnen de navigatie-apps, dan stimuleer je het winkelbezoek. Voor retailers met fysieke locaties én een webshop is het extra lucratief om zichtbaarheid te vergroten, doordat je fysieke locaties kunt inzetten om online verkeer te genereren naar je webshop.

De meeste retailers laten deze kansen echter nog liggen, blijkt uit ons recente 2021 Local SEO benchmark rapport. Voor de meeste retailketens geldt dat Google My Business profielen nog lang niet optimaal zijn ingericht. Er is meestal geen duidelijke strategie voor lokale zoekmachineoptimalisatie aanwezig, waardoor Nederlandse retailketens zowel op gebied van zichtbaarheid, optimalisatie als het beantwoorden van reviews en vragen ondermaats presteren. Zo is 75% van GMB-profielen niet of nauwelijks geoptimaliseerd, heeft slechts 26% ooit een GMB-post geplaatst en worden veelgestelde vragen (Q&A) en 360-graden foto’s nooit gebruikt. Dat is zonde, omdat GMB juist echte kansen biedt om weer meer winkelomzet te kunnen maken. 

Nu is de tijd om je local SEO op te pakken

Het optimaliseren van elk GMB-profiel per winkel is een snelle en gemakkelijke manier om zoveel mogelijk uit click & collect te halen. Vul je GMB-profiel met actuele contactgegevens, de juiste kenmerken, Q&A en een promotiepost die verwijst naar een landingspagina op je website om te zorgen voor een volledige en efficiënte doorverwijzing naar je fysieke winkel. GMB inrichten vraagt alleen om tijd, iets waar wat het winkelpersoneel bij veel retailers momenteel goed beschikbaar heeft vanwege de lockdown. 

Geef je medewerkers een briefing om ze te helpen bij het vullen van hun GMB-profielen en het maken van beeldmateriaal van het assortiment en de winkel. Zo kunnen ze actief meewerken aan de online promotie van hun eigen winkel en click & collect succesvol inzetten. Deze local SEO-verbeteringen zullen ook na de lockdown voor je blijven werken, omdat je dan nog altijd slim concurreert met de grote webshops. 

Wil je weten hoe je je GMB-profielen optimaal inricht en inzet voor click & collect? Dit blog geeft je alle tips en handvatten om direct te starten!

 Over de auteur: Clarissa Filius is SEO Content Specialist bij Booming 

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedInTwitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond