Pre-purchase tools waar je klanten blij van worden

Pre-purchase is een essentieel element in elke aankoopervaring. Merken die begrijpen waar hun klanten op dat moment behoefte aan hebben, leggen de rode loper uit voor de telkens weer terugkerende klanten.

Zoals ik reeds beschreef in mijn voorgaande interview is de essentie van purchase loyalty helder: als je klanten geeft wat ze willen, blijven ze terugkomen. Prijs is een belangrijke factor, maar zeker niet de doorslaggevende. Om je klanten vast te kunnen houden, moet je ze ook de beste aankoopervaring kunnen bieden. De complexiteit ligt onder meer in het enorme scala aan mogelijkheden dat de moderne retailer kan inzetten om die totaalervaring in te vullen.

In deze blog concentreer ik me op de pre-purchase fase. Aangezien de aankoop hier begint, is het essentieel te begrijpen waar jouw klanten op dat moment behoefte aan hebben. Consumenten willen hier graag herkend en erkend worden, met mogelijkheden voor waardevolle en relevante interactie met je merk. Wie de klant hier op maat bedient, verhoogt de loyaliteit aanzienlijk, en maakt aankoop in een later stadium een stuk waarschijnlijker.

Engaging ervaringen

Succesvolle merken doen dat door het creëren van engaging ervaringen die de consument vooruit helpt in zijn consumer journey. Of door in te haken op reeds bestaande mogelijkheden. In ons Digital Innovations Retail Report gaan we bijvoorbeeld in op het succes van Like To Know. Zeker in de modebranche proberen merken al langer om via blogs de vaak zeer trouwe blogvolgers te bereiken. Like To Know faciliteert zijn modebloggers met een Instagram-integratie waarbij lezers simpelweg een foto aan hoeven te liken om de getoonde blouse, jurk of hakken te kunnen kopen. De blogger ontvangt voor elke verkoop een kleine commissie.

Ook in de winkel zelf zorgen slimme tools voor een relevante aanvulling op de pre-purchade koopervaring. Een merk dat dit goed doorheeft is Clarks. De iPad voetmeter van de schoenproducent meet razendsnel de omvang van een kindervoet, om daarna direct een lijst met de meest geschikte modellen te laten zien. Zo verlicht Clarks de notoir lastige taak van ouders om hun kinderen een goed paar schoenen aan te meten met een fun ervaring die echt aanslaat bij de kids. Bovendien zorgde de oplossing voor een significante stijging in het aantal schoenpas-afspraken die ouders hiervoor special kunnen maken.

Mobiele relevantie

En natuurlijk is het ook hier slim om de in alle fases van de consumer journey steeds belangrijker wordende mobiele telefoon in te zetten. Goed voorbeeld is de Make Up Genius app van L’Oreal. Met behulp van de aan de voorzijde geplaatste camera kunnen gebruikers zien hoe hun gezicht er ongeveer uit zou zien als daar een L’Oreal-product op zou zijn aangebracht. Hierbij konden ze direct kiezen uit ruiim 300 verschillende cosmetische producten, bijvoorbeeld lipstick of lip liner. Daarbij zijn ook nog ‘voorgeprogrammeerde’ looks van diverse celebrities beschikbaar. De app genereerde inmiddels +10 miljoen downloads, +25 miljoen ‘looks’ en +65 miljoen product trials.

Helemaal af is als je vervolgens ook nog de locatiefunctie van de telefoon kunt integreren, zoals Volkswagen. De autobouwer heeft briljante mobiele site waarbij je jouw ideale auto op je mobiele telefoon kunt samenstellen. Omdat deze mogelijkheid is geoptimaliseerd voor het mobiele kanaal, kunnen potentiële kopers reageren als ze ergens op straat een bepaalde uitvoering zien die ze aanspreekt. Ze kunnen dan meteen naar de site gaan, de zojuist bekeken opties verwerken in hun ideale auto, de prijs bekijken en eventueel ook naar dichtstbijzijnde dealer of showroom worden gedirigeerd. Zo legt de slimme pre-purchase strategie de rode loper uit, en worden de klanten letterlijk voor de deur afgeleverd.

2 Reacties

Beste Guy,

Dank voor het delen van dit interessant gegeven. Zelf weet ik niet of ik een ‘recommendation tool’ een pre-purchase tool zou noemen. Aanbevelingen zijn per definitie informerend en binnen e-commerce zeker conversie gedreven. In dit stuk mis ik de allerbelangrijkste en meest bekende voorbeeld in haar categorie; het aanbevelingsmechanisme van Amazone. Was erg leuk geweest als je cijfermatige analyses had toegevoegd (hoe etailers succes hiervan in de customer journey zelf kunnen meten)en welke tools zij hierbij kunnen gebruiken zoals Bloomreach bijv.

Op deze plek delen professionals relevante informatie die collega’s verder kan helpen. Het noemen van ‘het allerbekendste voorbeeld’ heeft in die contextweinig zin – iedereen kent het immers al 😉

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug