-

Vergroot je zichtbaarheid in Google met Sitelinks

Het is een veelgestelde vraag: ‘Hoe krijg ik in Google die extra links onder m’n website?’. Die extra links onder een toppositie in de zoekresultaten heten sitelinks. Een eenvoudig antwoord op het verkrijgen ervan is er niet. Zoals bij alle aspecten met betrekking tot Googles zoekresultaten: Google bepaalt. 

Iedereen is wel eens gestuit op een zoekresultaat met sitelinks. Onder de website met een toppositie zijn tot wel zes extra resultaten te zien. Google toont op deze wijze directe snelkoppelingen naar de belangrijkste websiteonderdelen. Deze lijken sterk op reguliere zoekresultaten, maar zijn ingekort.

Het tonen van de sitelinks gaat ten koste van een aantal reguliere zoekresultaten. Zo is het mogelijk dat de zoekresultatenpagina maar zeven zoekresultaten toont in plaats van de gebruikelijke tien als de toppositie wordt verrijkt met sitelinks. Erg vervelend voor uw concurrentie, maar des te beter voor u.

Bepalen en verkrijgen van sitelinks
Google analyseert iedere website en kiest relevante sitelinks. Het verkrijgen hiervan is niet mogelijk door een aanvraag. Ze zullen door Google bepaald worden aan de hand van onder andere de volgende factoren:

  • Gestructureerde navigatie met links naar de belangrijkste pagina’s;
  • Geclusterde links. Dit geeft meer kans om alle links uit het cluster op te nemen in de sitelinks;
  • De website is geruime tijd online (eerder jaren dan maanden);
  • De website heeft autoriteit opgebouwd door inkomende links van hoge kwaliteit;
  • Pagina’s zijn eenvoudig, snel te crawlen voor zoekmachines.

Wanneer uw website voldoet aan de bovenstaande factoren, zullen de sitelinks na verloop van tijd (vanzelf) toegekend worden. Let wel, alleen bij topposities worden sitelinks getoond. Deze posities zullen dus in handen moeten zijn voor zoektermen zoals bedrijfsnaam (zie voorbeeld), product of categorie. In vele gevallen zal alleen voor de bedrijfsnaam of afgeleide hiervan sitelinks worden getoond, hierop heeft uw website immers nauwelijks concurrentie.

Dat sitelinks op een algemene zoekterm mogelijk zijn bewijst bol.com. De bol-website heeft een toppositie in handen voor de zoekopdracht ‘dvd’. Doordat de online retailer de eerder genoemde factoren op orde heeft, wordt het zoekresultaat verrijkt met sitelinks. Een andere variant van sitelinks: zonder omschrijving en horizontaal weergegeven. Het aantal zoekresultaten wordt hierdoor niet beperkt.

Invloed op de titels van het resultaat?
Bij het bepalen van de sitelinks worden, waar nodig, de paginatitel en -omschrijving aangepast door Google. Zo ook voor het Emerce-resultaat. Wanneer we de sitelinktitels vergelijken met de originele paginatitels, zien we dat deze niet overeenkomen. De titel van de sitelinks wordt door Google op andere elementen van pagina’s gebaseerd.

Zo kunnen we herleiden dat Events, Topics, Magazine en Emerce Jobs als anchor texts worden gebruikt in de navigatie en vervolgens als sitelinktitel wordt weergeven. De sitelinktitels Volgende en Meer movers & shakers zijn te herleiden naar prominente en terugkerende elementen op de pagina’s van Emerce. De anchor texts van de links zijn direct overgenomen in de sitelinks. De sitelink Volgende brengt de bezoeker bij pagina 2 van het nieuwsarchief. Of deze sitelink wenselijk is, valt te bezien.

Helemaal geen controle?
Ondanks dat er geen directe invloed kan worden uitgeoefend op het verkrijgen van sitelinks is het wèl mogelijk verkregen ze te degraderen. Wanneer u uw website heeft geverifieerd in Google Webmastertools kunt u de toegewezen links naar eigen inzien degraderen. Voor het Emerce voorbeeld zou de sitelink Volgende een kandidaat zijn om te degraderen. Een andere link uit de navigatie is immers veel relevanter in de zoekresultaten.

Bekijk kritisch uw sitelinks om te zien of deze relevant zijn en iets toevoegen in de zoekresultaten. Indien u niet tevreden bent met een bepaalde sitelink is degraderen een optie.

Tips voor optimale sitelinks
Heeft u een nieuwe website dan zijn er twee tips om sitelinks te verkrijgen: geduld, en zorg ervoor dat u een autoriteit wordt op een bepaalde zoekterm. Om ervoor te zorgen dat uw sitelinks de juiste informatie tonen met aantrekkelijke titels en leesbare omschrijvingen kunt u het volgende doen:

  • Cluster links in belangrijke elementen van uw website (ordered/unordered lists);
  • Goed gebruik van anchor texts voor interne links. De anchor text moet kort en bondig het onderwerp van de pagina beschrijven;
  • Voorkom dat links uit de navigatie uit afbeeldingen of headings bestaan (om nadruk te leggen op de anchor text);
  • Voorzie pagina’s van korte meta descriptions. Een sitelink omschrijving toont maximaal 50 karakters. Gebruik bijvoorbeeld meerdere, korte zinnen in uw meta description tags;
  • Zorg voor kwalitatief inkomende links.

Deel dit bericht

3 Reacties

Peter van der Graaf

Goede rundown in het Nederlands! Ik ga mijn klanten erop wijzen.

Benjamin

Duidelijk verhaal. Vooral geduld hebben dus;) We schrijven nog even rustig verder.

AdWolves - AdWolves

De functie “sitelink degraderen” is inmiddels vervallen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond