-

Hoe messenmerk Wüsthof in drie maanden tijd een wereldwijde D2C-site opzette

In reactie op de pandemie besloot messenmaker Wüsthof de stille wens tot een direct-to-consumer-site te verwezenlijken. Met behulp van een headless CMS, gecombineerd met een e-commerce-setup, heeft het Duitse familiebedrijf zijn merk in korte tijd weten op te schalen naar een wereldwijde digitale ervaring.

De Duitse messenmakerij Wüsthof is al zeven generaties een familiebedrijf dat koksmessen voor zowel huishoudelijk als professioneel gebruik verkoopt. Dat doet het in meer dan tachtig landen, met Noord-Amerika als grootste markt. Tot voor kort had Wüsthof weinig ervaring met D2C en digitale marketing. Toen Jamaliya Cobine (Executive Vice President van Direct Consumer & Digital Marketing) en Nicolas Coia (Global Director User Experience Design) in 2021 aan boord kwamen, waren hun eerste doelen dan ook om de website te evalueren en uiteindelijk opnieuw te lanceren. Om zo op te schalen naar een wereldwijde digitale ervaring.

Pandemie leidt tot besluit de D2C-markt te betreden

Hand in hand met die transitie kreeg Wüsthofs marketingbureau Vividfront de opdracht de marketing te moderniseren. Dit alles kwam met de pandemie in een stroomversnelling: de messenfabrikant besloot in reactie op de pandemie de al langer bestaande wens om zich op de D2C-markt te begeven nu daadwerkelijk te verwezenlijken. Binnen vijf weken stond er een Shopify-setup naar wens. Gevolgd door een zoektocht naar schaalbaarheid met behulp van een headless CMS om snel toegang te krijgen tot wereldwijde consumentenmarkten.

Wereldwijd bedrijf vraagt een best-of-breed aanpak

Bij het leiden van een wereldwijd bedrijf zijn schaalbaarheid en de mogelijkheid om een best-of-breed-aanpak te hanteren de belangrijkste drijfveren voor zakelijk succes. In het verleden zat Wüsthof op totaal verschillende technologie-stacks, gebaseerd op verschillende regio’s. Dat leidde ertoe dat deze componenten soms niet gelijktijdig op een gestroomlijnde manier groeiden. De wens was een uniforme en wereldwijde infrastructuur die efficiënt kon worden beheerd, waarbij Wüsthof zelf precies kon kiezen wat het nodig had.

Twee criteria voor het CMS

In de zoektocht naar een CMS voor die behoefte, had Wüsthofs marketingbureau Vividfront twee belangrijke criteria:

  1. Er moest een contentmanagementervaring komen die kan schalen en die wereldwijd kan werken in verschillende regio’s en talen.
  2. Het CMS moest uitdrukkelijk geen typisch headless systeem zijn dat op velden is opgezet, maar een systeem dat gebruiksvriendelijk is voor alle soorten gebruikers en elk niveau van de organisatie.
Shopify in combinatie met Storyblok

Het was hier dat Storyblok in beeld kwam. “Omdat dit headless CMS zeer wendbaar is en ons in staat stelt om direct te reageren op marketingvragen”, verklaart Coia. “Door Shopify en Storyblok te combineren, kunnen we reageren op realtime input van klanten en eenvoudig nieuwe ervaringen en campagnes creëren, aanpassen en bewerken.” Ook Joseph Testa van Vividfront is tevreden: “Voor ons betekent dit dat we ons kunnen concentreren op elke stap van de klantreis.”

Gemakkelijker gezegd dan gedaan

Het was gemakkelijker gezegd dan gedaan om een dergelijke setup goed te integreren over verschillende locaties, talen en productcatalogi. Maar het ‘goede huwelijk’ tussen een Shopify- en Storyblok-setup steldeWüsthof in staat om meerdere wereldwijde productcatalogi te beheren en overzien, met lokaal karakter.

De uitdagende tijdlijn was als volgt: Wüsthofs reis begon in augustus 2021 met het leggen van de basis achter de schermen naast de setup van hun Shopify-storefront vóór de integratie met Storyblok een maand later. De direct-to-consumer-site, gebaseerd op Storyblok, is uiteindelijk eind oktober 2021 gelanceerd. In aanloop naar Black Friday en de feestdagen. Momenteel werkt de messenfabrikant aan het samenbrengen van twee verschillende online productcatalogi met ieder een eigen navigatie tussen de Noord-Amerikaanse en de EMEA-systemen.

Verder uitrollen

In de komende zes maanden rolt het bedrijf de setup wereldwijd verder uit naar nieuwe regio’s. Wat de Amerikaanse site betreft zijn er nu twee tot drie personen uit teams als user experience, e-commerce en marketing die dagelijks bezig zijn in Storyblok. Ook niet-technische teams en gebruikers zonder enige technische ervaring of expertise gebruiken Storyblok voor het beheer van content en campagnes.

De resultaten na zestig dagen

Zestig dagen na de lancering was een verbeterde gebruikservaring te zien. Met als resultaat een toename van 39% van gebruikers van de website. Het organische websiteverkeer steeg met 50% en de vernieuwde shopping-ervaring leidde tot een omzetsprong van 50%. De meest significante verandering zit echter in de verbeterde usability en gebruikservaring met de duo-setup van Shopify-Storyblok. Op basis van haar eerdere ervaring in grote e-commercebedrijven ziet Jamaliya Cobine de conversiepercentages meestal een stapje terug doen tegen het einde van oktober. Maar de metrics van Wüsthof stegen juist.

De belangrijkste conclusies

Het streven was de best mogelijke headless ervaring, voor zowel ontwikkelaars als marketeers. Wüsthof is met de goede synchronisatie tussen e-commerce- en CMS-setup in staat om als merk continu te groeien. En heeft een nieuw direct-to-consumer e-commerceplatform gelanceerd dat schaalbaar is en dat al in drie maanden tijd boven verwachting presteert.

Over de auteur: Christel Forey is Contentmarketeer bij Storyblok.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond