-

De wow-factor van Flikken Rotterdam

Tijdens het kijken van televisieserie Flikken Rotterdam konden kijkers de online politiedatabase van de rechercheurs uit de serie raadplegen. Het verweven van online elementen in de lineaire tv-programma moet passieve kijkers activeren tot speurders.

Strategie
  • Een extra beleving bieden bij de tv-serie
  • De passieve kijker ombuigen tot actieve speurder
  • Online elementen aan de verhaallijn toevoegen

Bij een dramaserie leunen mensen over het algemeen achterover. “Wij willen ze triggeren tot een extra beleving”, vertelt Rosanne Willems. Als projectleider Online van AVROTROS is ze een van de bedenkers en makers van het ‘transmediale’ format Flikken Rotterdam.

In het tweede seizoen van deze tv-serie zaten verschillende online elementen in het verlengde van de lineaire verhaallijn. Zoals onder meer een online politiedatabase met daarin alle criminelen uit de twee seizoenen. En een erotische chatsite, die in de serie als communicatiekanaal voor een drugstransport fungeerde en waarop kijkers tijdens het kijken konden meechatten.

“Met die extra beleving willen we de lineaire kijker ombuigen tot een participant die mee op zoek gaat en speurt”, aldus Willems. Het is volgens haar de toekomst van televisie. Willems’ team heeft voor het transmediale format rondom Flikken verschillende elementen ontwikkeld. “We hebben geprobeerd meerdere lagen van toegankelijkheid aan te brengen. De chatsite was bijvoorbeeld best complex, omdat mensen een wachtwoord in de serie moesten zoeken. Daarmee konden ze de chatsite unlocken. Maar we hebben ook een telefoonnummer geïntroduceerd dat mensen konden bellen of sms’en.” Ook zijn allerlei sociale kanalen ingezet. Zo zijn alle personages actief op Facebook en is de hoofdofficier actief op Twitter.

Het gebruik van de politie-database was laagdrempeliger. “Het wachtwoord daarvoor was een van de wachtwoorden van de rechercheurs. Als de kijker dat invoerde, kreeg hij toegang. Door in de dossiers van de verdachten de achtergrondverhalen te lezen, werden dingen in de serie ook echt duidelijker. Op die manier hebben we dus samen met de scriptschrijvers en het projectteam een puzzel gecreëerd. Je kunt de serie kijken zonder het online gedeelte, maar als je op internet meedoet kun je wel eerder achter dingen komen dan de doorsnee kijker.”

Doelstellingen
  • De kijker activeren

Het belangrijkste doel van de pilot was de kijker te activeren ‘om anders te gaan kijken en om ze echt te laten participeren’. Het was een bewuste keuze om het project van tevoren niet groots aan te kondigen. “Als mensen iets kunnen ontdekken, is de wow-factor het grootst.” De redactie heeft de sociale kanalen gebruikt om het verhaal onder de aandacht te brengen. “Door middel van stills en fragmenten hebben we mensen getriggerd. Vervolgens gingen ze reageren. Zo maakten kijkers bijvoorbeeld zelf screenshots.”

Knelpunten
  • Finetunen van de verhaallijn

Transmediaal Flikken was een experiment. Waarom eerdere pogingen rondom Penoza en In Therapie niet van de grond zijn gekomen, weet Willems niet. “Maar het is niet eerder op deze schaal en zo diepgaand gedaan. Daarom kunnen we het dus ook niet echt ergens mee vergelijken.” De uitdaging was om het zo te maken dat mensen tijdens het kijken bereid waren om zelf online te gaan speuren. “We merkten dat kijkers nog niet gewend zijn dat er een hele wereld om een lineaire serie heen zit. Dus als ze het niet direct zelf oppakten, hielpen we ze een handje. Het finetunen van wanneer mensen iets mochten ontdekken, niet te vroeg maar ook niet te laat, was de grootste uitdaging.”

Resultaten
  • Positieve reacties

Willems ziet het als een heel leerzame pilot. “De grootste vraag voor ons was of mensen hier op zitten te wachten en of ze dit leuk vinden. Als je dan kijkt hoe positief de reacties zijn. Op Facebook was men heel enthousiast en bereid om de content te delen. We hebben echt complimenten gekregen, zoals dat de puzzel goed in elkaar zat.” Willems zegt de toon van de reacties belangrijker te vinden dan aantallen participanten. “Natuurlijk zegt het iets dat dertigduizend mensen de politiedatabase hebben bezocht of verschillende personages op Facebook ruim vijfhonderd volgers hebben. Maar belangrijker vind ik de bereidheid van mensen en de sympathie die ze tonen. Kijkers staan er echt voor open, dus dat biedt mogelijkheden voor de toekomst.”

Financiën

Een transmediaal format heeft een langere productietijd dan een regulier format. “We hebben het moeten uitwerken, testen en pitchen. Dat is een langdurig proces”, aldus Willems. Het team heeft vrijwel alles intern gemaakt. “Vervolgens zijn we naar de NPO gegaan, want die hebben budget voor innovatie. Zij gingen overstag en hebben budget toegewezen.” Hoeveel kan Willems niet zeggen. “Maar een transmediaal project produceren is een fractie van wat het kost om een dramaserie te maken.”

*) Dit artikel verscheen eerder in het decembernummer van Emerce magazine (#163).

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond