Bedrijven onderschatten complexiteit digitale transformatie
Een internationaal onderzoek onder 4.000 zakelijke beslissers laat zien dat digitale transformatie lang niet altijd oplevert wat ervan wordt verwacht. […]
Een internationaal onderzoek onder 4.000 zakelijke beslissers laat zien dat digitale transformatie lang niet altijd oplevert wat ervan wordt verwacht. […]
De vernieuwde assistent-app voor kunstmatige intelligentie (AI) van Alibaba, Quark, heeft de Doubao app van ByteDance gepasseerd als populairste AI-app van China.
Meta gaat zijn AI-systemen alsnog trainen met gegevens van Europese Facebook- en Instagram-gebruikers. Het bedrijf benadrukt daarbij uitsluitend gebruik te maken van openbaar toegankelijke content, zoals reacties en publieke posts.
OpenAI is naar verluidt bezig met de ontwikkeling van een eigen socialemediaplatform, zo meldt The Verge op basis van ingewijden. Het platform zou vergelijkbaar zijn met X (voorheen Twitter), maar dan met een sterke focus op de beeldgeneratiefuncties van ChatGPT.
Een team wetenschappers en studenten van de TU Delft is wereldkampioen geworden op de A2RL Drone Championship in Abu Dhabi – een internationale race die de grenzen van fysieke kunstmatige intelligentie opzoekt. Teams werden uitgedaagd om volledig autonoom te vliegen met drones die slechts één camera gebruiken.
De Ierse privacytoezichthouder is een onderzoek gestart naar socialmediaplatform X, vanwege het gebruik van persoonlijke gegevens van Europese gebruikers voor het trainen van zijn AI-systeem Grok,
“Het is míjn werk, mijn intellectueel eigendom, míjn persoonlijke gegevens. Niet van hem. Ik heb geen toestemming gegeven dat te gebruiken.” Carole Cadwalladr houdt OpenAI’s Sam Altman verantwoordelijk, daagt hem voor de rechter.
De maker van AI-chatbot Claude, het bedrijf Anthropic, zoekt honderd nieuwe medewerkers om zijn Europese kantoren meer body te geven.
In slechts zes maanden tijd is het aantal bezoeken aan retail- en reiswebsites via AI-assistenten met 50 procent gestegen in het Verenigd Koninkrijk. Financiële websites zagen zelfs een groei van 700 procent, volgens Adobe Analytics*. Uit recent onderzoek van Adobe onder ruim 4.000 Europese consumenten blijkt dat 73 procent al eens een AI-assistent heeft gebruikt, waarvan 26 procent dit regelmatig doet en 24 procent zelfs dagelijks.
Steeds meer CEO’s verwachten in toenemende mate dat AI-medewerkers op de werkvloer zal vervangen, volgens een recente CEO-enquête van ING.
Het kon niet uitblijven of ook het bouwen van een website zou volledig in handen vallen van een AI-chatbot. Marktleider Wordpress brengt vandaag een dergelijke functie uit.
Google brengt Gemini 2.5 uit, zijn nieuwste AI-model. Google implementeert de verbeterde AI op meerdere plaatsen in zijn ecosysteem, van het ontwikkelaarsgerichte Vertex AI tot de consumentenapp van Gemini.
Samsung voegt Googles Gemini AI toe aan zijn thuisrobot Ballie via een samenwerking met Google Cloud. Gebruikers zullen de robot verschillende vragen kunnen stellen om antwoorden van Gemini te krijgen.
Nu de verwachtingen van consumenten ten aanzien van personalisatie toenemen, zijn AI en hyperpersonalisatie belangrijk geworden voor moderne retail.
Een op de drie bedrijven in Nederland wil dit jaar AI-tools en -diensten proberen te integreren in zijn bedrijfsprocessen.