[Column] ‘Standing out’ is het nieuwe ‘staying in’
Gedurfde marketing werkt. Wat mij betreft is dat iets waar we in een tijd van algoritmen, AI en dashboards wel wat vaker bij stil mogen staan.
Gedurfde marketing werkt. Wat mij betreft is dat iets waar we in een tijd van algoritmen, AI en dashboards wel wat vaker bij stil mogen staan.
Nu bedrijven wereldwijd massaal AI omarmen, ontstaat er een nieuw knelpunt: consumenten maken zich steeds vaker zorgen over hoe hun gegevens worden gebruikt. Uit nieuw onderzoek van Usercentrics, een privacy-techbedrijf, blijkt dat een overgrote meerderheid van de Nederlandse consumenten (82%) niet volledig begrijpt hoe bedrijven hun data gebruiken, terwijl 57 procent zich zorgen maakt dat hun gegevens worden ingezet om AI te trainen.
Creators en marketeers experimenteren steeds vaker met AI-tools. Maar hoe transparant moet je zijn over AI-inzet? En wie is aansprakelijk als het misgaat?
Het Zwitserse techbedrijf Proton brengt een Europees, privacyveilig alternatief uit voor ChatGPT. Lumo is gebaseerd op meerdere open source taalmodellen.
Agentic AI staat bij veel organisaties op de planning, maar meer dan 40% van de projecten zal mislukken. De belangrijkste reden: AI werkt averechts zonder kwalitatieve data.
Nederlanders boeken hun zomervakantie steeds vaker met AI. Dat blijkt uit het nieuwste Hospitality & Travel Report van het financiële technologieplatform Adyen. 26 procent van de Nederlanders gebruikt AI om inspiratie op te doen, een stijging van 91 procent ten opzichte van 2024.
Het gemiddelde maandelijkse aantal downloads van DeepSeeks chatbot is in het tweede kwartaal met 72 procent gedaald naar 22,6 miljoen, ten opzichte van het voorgaande kwartaal, aldus een nieuw rapport.
OpenAI en de Britse overheid hebben een niet-bindend strategisch partnerschap aangekondigd, vastgelegd in een memorandum of understanding, waarin OpenAI zijn aanwezigheid in het VK wil uitbreiden en wil samenwerken aan AI-infrastructuur, -beveiliging en de transformatie van publieke diensten.
Bij technologiebedrijf Nedap, vooral bekend van RFID toepassingen, is een duidelijke koerswijziging zichtbaar: waar voorheen jaarlijks gemiddeld 100 nieuwe medewerkers werden aangenomen, kwamen er in de eerste helft van dit jaar slechts 21 bij. De oorzaak? De opmars van kunstmatige intelligentie (AI).
De chatbot Grok van xAI kreeg de afgelopen maanden veel aandacht vanwege controversiële uitspraken, variërend van antisemitisme tot lof voor Hitler en beledigingen richting de Turkse president. Er staat echter een kindvriendelijke versie op stapel, genaamd Baby Grok.
Googles AI hulpje Gemini heeft geweigerd een potje schaak te spelen tegen een Atari 2600. Vooraf was het AI-model verteld dat andere modellen al van deze tegenstander hadden verloren. Aanvankelijk toonde Gemini veel zelfvertrouwen, maar dat verdween direct naar nul.
De inzet van kunstmatige intelligentie in marketing groeit snel. Waar vorig jaar 48 procent van de organisaties AI toepaste, is dat inmiddels 62 procent.
TNO en de leden van NDP Nieuwsmedia slaan de handen ineen voor de verdere ontwikkeling van GPT-NL, het eerste grootschalige Nederlandse AI-taalmodel dat volledig wordt getraind op rechtmatig verkregen data. De leden van NDP Nieuwsmedia stellen een omvangrijk deel van het archief van nieuwsartikelen van meer dan 30 landelijke en regionale nieuwstitels beschikbaar om het taalmodel verder te trainen.
Europese hotels hebben nog altijd moeite met het omarmen van kunstmatige intelligentie, ondanks grote belangstelling voor de technologie. Dit blijkt uit een grootschalig onderzoek onder meer dan 1.500 hotels in zes Europese landen.
OpenAI is van plan om geld te verdienen aan zoekopdrachten die zijn gerelateerd aan producten en e-commerce. Het wil orders gaan doorschieten naar webwinkels en daarvoor in ruil een commissie vragen.