Houvast in het complexe internationale web van online betalen
Online betalen? Voor consumenten heel normaal. Voor bedrijven niet: zij staan voor lastige keuzes rond het bieden van betaalmethoden, ook over de grens.
Online betalen? Voor consumenten heel normaal. Voor bedrijven niet: zij staan voor lastige keuzes rond het bieden van betaalmethoden, ook over de grens.
Bedrijven in Nederland exporteerden in 2021 voor 76 miljard euro aan online bestelde goederen en diensten. Dit is 14 procent van de totale export van deze bedrijven. Het overgrote deel van die exportwaarde ging naar bedrijven binnen de Europese Unie (EU). Dat meldt het CBS in de nieuwste Internationaliseringsmonitor over digitalisering en internationale handel.
PDD Holdings, moeder van Temu, is aan de beurs nu meer waard dan Alibaba Group, het moederbedrijf van AliExpress.
Ant Group, het moederbedrijf van betaaldienst Alipay, zint op verdere internationale uitrol van zijn financiële diensten. Een van de vehikels is Antom, een merchant payment service.
De helft van Europa’s grootste marketplaces zijn op een of andere manier gespecialiseerd in een bepaald domein, aldus de jongste ‘Top 100 Cross-Border Marketplaces Europe’.
Clonable wil een drempel bij internationale uitbreiding wegnemen: het vertalen, aanpassen en bijhouden van websites en CMS voor andere landen.
De meeste mensen willen kopen in hun eigen taal. Maak dus content voor ieder land en iedere taal: niet alleen vertalen, maar ook de inhoud op maat gemaakt.
De online mode- en beautymarkt in Europa was vorig jaar 122 miljard groot en die groeit komende vier jaar met nog eens achttien procent. Dat komt met name door tweedehands doorverkoop.
Marktplaats AliExpress gaat samenwerken met zusterbedrijf Cainiao om sneller pakketjes van China naar de koper te brengen. Uiterlijk binnen vijf dagen.
De Nederlander doet slechts vijftien procent van zijn online aankopen bij een webwinkel in een ander land. Opgeteld gaat het om zo’n vijf miljard euro.
Meer dan de helft van de Nederlandse retailers van plan is om in 2023 uit te breiden naar het buitenland. Dit blijkt uit het jaarlijkse Retail Report van Adyen, waarin wereldwijde en lokale trends worden besproken die bepalend zijn voor de toekomst van de retail.
Alibaba Group rolt zijn hitnummer op de Chinese markt Tmall uit naar Europa. Momenteel lopen de eerste praktische proeven in Spanje, maar uiteindelijk is heel Europa het doel.
Amazon wil niet in neerwaartse spiraal van prijsconcurrentie komen met Temu, de shoppingapp van de Chinese e-commercegigant PinDuoDuo.
Veelverkopers op Vinted doen er verstandig aan hun boekhouding goed bij te houden, want Vinted gaat hun cijfers vanaf dit jaar doorgeven aan de Belastingdienst.
Technisch gezien is Vinted klaar voor een beursgang, maar de tijd om dat ook daadwerkelijk te doen is nog niet rijp.