More stories

Premium

‘Komende weken start TikTok Shop in Italië’

Italiaanse gebruikers van TikTok kunnen vanaf maart of april gaan shoppen in de social app zonder deze te hoeven verlaten.

E-commerce

Investeringen drukken resultaat AliExpress

Investeringen in AliExpress en diens Turkse pendant Trendyol bezorgen de internationale activiteiten van Alibaba Group een verlies van 700 miljoen dollar (ebita).

Marketplaces
Premium

Meer digitale interactie? Meer impulsaankopen

In een experiment in fysieke winkels bestudeerden onderzoekers van de Hogeschool van Amsterdam het effect van interactieve schermen; een prominente ontwikkeling in de retailsector. De onderzoekers keken wat er gebeurde als klanten alleen beperkt op een beeldscherm konden klikken, in vergelijking met een scherm dat veel mogelijkheden tot interactie bood- zoals producten liken, zelf selecteren en reageren. Hieruit bleek dat hoe meer interactie mensen konden aangaan op een scherm, hoe meer impulsaankopen zij deden.

Retail
Premium

Online shoppen niet langer hoofdoorzaak winkelfaillissementen

Het aantal faillissementen in de winkelmarkt ligt steeds dichter bij het gemiddelde van de totale economie. De terugloop van lokale winkeliers vormt echter een groeiend risico voor winkelgebieden. Door opkomende winkelketens en transformatie van winkelruimtes verwacht Stec Groep een daling van winkelleegstand. Dit blijkt uit het whitepaper ‘Marktverwachtingen retail 2025-2027: Winkelmarkt wendbaar ondanks faillissementen’ van Stec Groep.

Retail

Lime verdriedubbelt aantal elektrische deelfietsen in Rotterdam

Lime breidt het aantal beschikbare deelfietsen in Rotterdam in februari uit van 550 naar 1.650.Sinds de lancering in 2020 hebben Lime-gebruikers in de stad met elkaar al 2.13 miljoen kilometer afgelegd op de elektrische deelfietsen.

Mobility

Coolblue: Acht nieuwe winkelopeningen gepland

Onder meer dankzij een sterke groei in Duitsland, realiseerde Coolblue vorig jaar een bedrijfsresultaat (EBITDA) van 97,8 miljoen euro.

E-commerce

Mollie: helft consumenten koopt altijd voor de laagst mogelijke prijs

In 2024 kocht de helft van de Nederlandse consumenten producten voor de laagst mogelijke prijs. Dit blijkt uit het jaarlijkse E-commerce rapport van financieel dienstverlener Mollie, waarvoor 2.000 Nederlandse consumenten ondervraagd zijn.

E-commerce
Premium

Aziatische webshops blijven populair in Nederland

De Nederlandse consument winkelt graag en veel bij Aziatische webshops. Gen Z is daar het enthousiastst mee, aldus een nieuwe peiling van Visa.

E-commerce

Monta opent nieuw warehouse, in Frankrijk

Fulfilmentbedrijf Monta heeft zijn netwerk verder uitgebreid, met de opening van een nieuw warehouse in Frankrijk. Lokale webwinkels gaan hun klanten van daaruit beleveren.

Fulfillment
Premium

Nederlanders boekten voor 32,3 miljard via vakantieplatformen

De Nederlandse consument gaf in 2022, 2023 en 2024 in totaal voor 32 miljard euro uit bij vakantieportals om zijn reizen te boeken.

E-commerce

Facebook Marketplace open voor Europese uitgevers classifieds

Vinted, Marktplaats.nl, Mobile.de en 2dehands kunnen de rubrieksadvertenties van hun sites doorplaats naar Facebook Marketplace.

E-commerce

[Podcast] Doorzetters met René van der Zel: de bodybuilder achter XXL Nutrition

Met 5000 euro van zijn ouders. Twintig jaar later heeft XXL Nutrition 200 medewerkers, een omzet van 80 miljoen euro en levert aan 1500 sportscholen.

Sport
Premium

MarketLeap haalt 8 miljoen dollar op voor AI-gestuurde e-commerce

MarketLeap, het eerste volledig geïntegreerde AI-platform dat directe verkoop aan consumenten (D2C) eenvoudiger en schaalbaar maakt, heeft een Series A-investering van 8 miljoen dollar opgehaald.

Artificial Intelligence

Winst en omzet Airbnb beter dan verwacht

Accomodatieverhuurder Airbnb rapporteerde op donderdag voor het vierde kwartaal een hoger dan verwachte winst en omzet.

Travel

Jaaromzet Shopify naar 9 miljard dollar

Webwinkelplatform Shopify zette in 2024 voor 8,8 miljard dollar om met de verkoop van zijn clouddiensten, een toename van 26 procent.

E-commerce