More stories

FNV gaat ook Uber Eats en Helpling aanpakken

FNV gaat, na de overwinning gisteren op Deliveroo, ook maaltijdbezorger Uber Eats voor de rechter slepen. Ook deze dienst, die onder meer voor McDonalds bezorgt, maakt gebruik van zzp-bezorgers die niet onder een cao vallen.

Logistics

Brexit chaos schept ook onduidelijkheid voor webwinkels

De historische nederlaag voor premier May gisteren in het Britse parlement brengt helaas geen duidelijkheid over wat er met de Brexit gaat gebeuren. Ook niet voor de e-commerce sector. Een no-deal of harde Brexit zou zeer nadelig voor de sector kunnen uitpakken.

Cross Border

‘Amazon vernietigt miljoenen onverkochte producten’

Alleen al bij Amazon Frankrijk worden elk jaar zo’n 3 miljoen ongebruikte artikelen vernietigd. Dat meldt de Franse televisiezender M6 naar aanleiding van een undercoveroperatie van het programma Capital in het distributiecentrum van Amazon in Saran.

E-commerce

Deliveroo in beroep tegen uitspraken

Als bezorgers niet meer kunnen werken als zelfstandige, dan zou dit de vrijheid wegnemen die zij nu hebben en waarderen, om te werken waar en wanneer zij willen. Dat zegt bezorger Deliveroo in een reactie op twee uitspraken van de Rechtbank Amsterdam. Vanochtend besloot de rechtbank dat bezorgers niet als zzp’er mogen worden aangemerkt en zij moeten vallen onder de cao voor beroepsgoederenvervoer.

Food

Picnic breidt bezorging in Amsterdam uit

Online supermarkt Picnic breidt het bezorggebied in Amsterdam flink uitgebreid. Vanaf februari kunnen inwoners van Noord en Zuid bij Picnic bestellen.

Food

Rechter haalt bezorgmodel Deliveroo onderuit: bezorgers zijn geen zzp’er

Vakbond FNV heeft een belangrijke overwinning behaald op maaltijdbezorger Deliveroo. Die mag bezorgers van de rechter niet langer als zzp’ers aanmerken. Bezorgers moeten vallen onder de cao voor beroepsgoederenvervoer, oordeelt de rechter dinsdag.

Logistics

Hoe (on)trouw is de consument?

Vergeleken met twee jaar geleden heeft de consument flink aan loyaliteit ingeboet. Er wordt bij meer verschillende winkels geshopt dan voorheen. Bovendien zit de consumententrouw bij de meeste retailcategorieën onder de 50 procent als je kijkt naar de waarschijnlijkheid dat ze zullen overstappen naar een andere aanbieder. Voor jou tien anderen, is het devies.

Customer Loyalty

AH.nl verlaagt minimum bestelwaarde orders met 30 procent

Klanten van Albert Heijn hoeven iets minder grote orders te plaatsen bij de supermarkt om hun boodschappen thuis te kunnen ontvangen. Het minimum bedrag gaat van zeventig naar vijftig euro.

E-commerce

Ryanair verkoopt geen pakketreizen meer

Ryanair stopt met Ryanair Holidays, de pakketreizentak van de low-cost carrier. Hiermee lijkt de ambitie om de ‘Amazon van travel’ te worden op losse schroeven te staan.

Travel

Online omzet in november 20 procent hoger

Vanwege de feestdagen was de online omzet in november bijna 20 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Webwinkels hebben bijna 12 procent meer omgezet, zo blijkt uit cijfers van CBS.

Retail

Wilbert Mutsaers (Spotify): ‘Bij ons is nog veel handwerk’

Na leidinggevende functies bij 3FM en Mojo werkt Wilbert Mutsaers sinds april 2017 als Hoofd Benelux voor Spotify. Daar is hij verantwoordelijk voor de inhoud, maar niet voor de sales. ‘Het loopt van strategische dingen tot zelf playlisten maken. Ik ben ook aanspreekpunt voor veel dingen: artiesten, labels. Niet alles staat op Spotify en dat is ook iets waar ik mee bezig ben.’ Het van oorsprong Zweedse bedrijf zou je kunnen omschrijven als de grootste muziekbibliotheek ter wereld. Spotify telt meer dan 50 miljoen tracks en telt inmiddels 200 miljoen gebruikers, waarvan een groot deel betaalt om reclamevrij muziek te kunnen beluisteren. Meer bij Top Names.

Customer Experience

Nieuwe technologie Carrefour voorkomt lege rekken

Het Franse Carrefour test in twee hypermarkten ‘automatische productherkenning’. Die moet helpen lege rekken voorkomen.

E-commerce

Picnic test handel in maaltijdboxen

Websuper Picnic onderzoekt of en hoe het actief kan worden met de handel in maaltijdboxen. Daarmee zou het een concurrent worden voor partijen als HelloFresh, Marley Spoon en Albert Heijn.

Food

ABN lanceert contactloos betalen met een wearable

ABN AMRO introduceert contactloos betalen met een ‘wearable’ voor al haar klanten. De bank claimt ook de eerste bank ter wereld te zijn die wearables aanbiedt waarmee met een pintransactie hogere bedragen op de betaalautomaat afgerekend kunnen worden.

Payment

Winkels Delhaize krijgen ophaalpunten voor bol.com

bol.com gaat ophaalpunten vestigen in de Belgische winkels van Delhaize. Voorlopig alleen in Vlaanderen.

Retail