More stories

In eerste kwartaal 5,2 procent meer online omgezet

In het eerste kwartaal van 2025 nam de online omzet van detailhandelaren toe met 5,2 procent vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. Bij winkels die uitsluitend online verkopen groeide de omzet in het eerste kwartaal met bijna 8 procent. Bij multichannelers, detaillisten die hun producten zowel online aanbieden als via een fysieke winkel, nam de online omzet toe met 1,5 procent.

E-commerce

Meeste digitale omzet ERIKS komt niet via webwinkel

Industrieel dienstverlener ERIKS realiseert een aanzienlijk deel van zijn omzet via digitale kanalen, maar slechts een kwart daarvan verloopt via de webwinkel.

E-commerce

Alibaba mist marktverwachtingen ondanks stijgende aandelenkoers

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft in het afgelopen kwartaal minder omzet geboekt dan analisten hadden verwacht. Dat maakte het bedrijf donderdag bekend. Alibaba probeert met nieuwe strategieën consumenten aan het uitgeven te houden, ondanks de aanhoudende economische onzekerheid en spanningen in de wereldhandel.

E-commerce

Emerce Research: Analyse TikTok Shop (als opmaat naar de Nederlandse introductie)

De lancering van TikTok Shop in Nederland hangt al een tijd boven de markt en moet in 2025 daadwerkelijk plaatsvinden. Recente uitrol in Duitsland versterkt deze verwachting. Mede daarom publiceert Emerce vandaag een uitgebreide analyse van het opkomende platform.

E-commerce

Emerce Rapport: Analyse TikTok Shop 2025

De lancering van TikTok Shop in Nederland hangt al een tijd boven de markt en moet in 2025 daadwerkelijk plaatsvinden. […]

E-commerce

Adresvalidatie bespaart e-commerce miljoenen

Internationale e-commerce groeit gestaag, maar onjuiste adresgegevens zorgen nog altijd voor hoge kosten en risico’s. Volgens het whitepaper van Melissa […]

E-commerce

Airbnb introduceert nieuwe diensten en ervaringen

Als onderdeel van een grote app-update heeft Airbnb een nieuwe functie gelanceerd waarmee reizigers naast accommodaties nu ook diensten en ervaringen kunnen boeken. Denk aan een massage, kappersafspraak, een maaltijd bereid door een privéchef of deelname aan lokale activiteiten. Deze opties kunnen gekoppeld worden aan een verblijf, maar zijn ook los te boeken, aldus Airbnb.

E-commerce

Helft ouders vindt gemak van achterafbetaaldiensten voor jongeren gevaarlijk

Vijftig procent van de ouders vindt het gevaarlijk dat jongeren zo gemakkelijk gebruik kunnen maken van buy now, pay later-diensten, zoals Klarna en Riverty. Dat blijkt uit onderzoek van incasso- en gerechtsdeurwaardersorganisatie Flanderijn onder 1.000 ouders. Wat jongeren namelijk vaak niet beseffen is dat ze met deze (korte) lening een schuld aangaan. De financiële situatie van kinderen wordt gelukkig wel vaak thuis besproken: 79 procent van de ouders is goed op de hoogte van de financiële situatie van hun kinderen en weet of ze schulden hebben.

Payment

Casper Maasdam nieuwe CEO Travix (CheapTickets)

Online reisbureau Travix benoemt Casper Maasdam tot Chief Executive Officer en Lesley Zandvliet tot Chief Operations Officer.

E-commerce

JD.com maakt marktverwachtingen waar

Het Chinese JD.com heeft de marktverwachtingen voor de kwartaalomzet overtroffen, wat erop wijst dat de e-commercereus een stabiele vraag wist te behouden ondanks Amerikaanse importtarieven en aanhoudende economische zwakte die het consumentenvertrouwen onder druk zetten.

E-commerce

Tijdelijke handelsovereenkomst VS – China

De VS en China hebben vanochtend een tijdelijke pauze ingelast in het over en weer opleggen van invoerheffingen en exportbelemmeringen.

E-commerce

H&M Group neemt minderheidsbelang in Centra

H&M Group verwerft een minderheidsbelang in het Roemeense softwarebedrijf Centra en wordt daarmee een speler op de SaaS-markt in de mode-industrie.

E-commerce

Tussen monolithisch en composable: de gulden middenweg voor je IT-landschap

Steeds meer bedrijven organiseren hun IT-omgeving niet langer in één groot systeem. Maar alleen maar losse onderdelen is ook verre van ideaal.

Composable Commerce

Infographic: VS grootste markt voor Temu

De Chinese e-commercegigant Temu heeft afgelopen week aangekondigd te stoppen met het rechtstreeks verzenden van pakketten aan consumenten in de Verenigde Staten. Deze beslissing volgt op nieuwe Amerikaanse invoerregels, waarbij voortaan ook op goedkope zendingen invoerrechten worden geheven. Temu’s bedrijfsmodel is sterk afhankelijk van directe verzending vanuit China, waarbij goedkope – en soms dubieuze – producten tegen bodemprijzen worden aangeboden.

E-commerce

Consumentenbond: woningverhuursites moeten transparanter zijn over kosten

De Consumentenbond roept woningverhuursites op om abonnementskosten en bijkomende kosten duidelijker te vermelden. Uit recent onderzoek blijkt dat consumenten vaak pas laat – of helemaal niet – geïnformeerd worden over de kosten die nodig zijn om te kunnen reageren op huuradvertenties. Voor zo’n reactie is doorgaans een abonnement vereist, met maandelijkse kosten variërend van €19,95 tot €39.

E-commerce