More stories

Premium

Amac in Enschede naar grotere winkel

Apple-specialist Amac opent op 13 december een nieuwe winkel in Enschede. Het oude pand in winkelcentrum Klanderij-Twentec wordt verruild voor een nieuw filiaal even verderop aan de Klanderij 73. De vestiging is ingericht volgens het laatste winkelconcept van Apple, waarbij er meer ruimte komt voor de Apple-producten en bijbehorende accessoires. De nieuwe winkel is noodzakelijk vanwege de toenemende klandizie in de regio Twente.

Retail

Amazon verlaagt prijzen voor Europese verkopers

Handelaren uit Europa die Amazon gebruiken om hun spullen internationaal te verkopen, gaan vanaf begin 2026 iets minder aan de marktplaats afdragen.

E-commerce

Knives & Tools: private label om onafhankelijk te blijven van grote merken

Een klein deel van de 40 miljoen euro omzet van Knives & Tools komt uit private label-artikelen. Ondanks de beperkte omvang is dat nodig, om niet afhankelijk te zijn van de grillen van markt en merken.

E-commerce

‘Pakketautomaten geen wondermiddel voor groeiende bezorgdruk’

De explosieve groei van online bestellingen, vooral rond Black Friday, Sinterklaas en Kerst, zet ons bezorgsysteem enorm onder druk. Pakketautomaten worden gepresenteerd als duurzame oplossing, maar uit onderzoek van Breda University blijkt een genuanceerder beeld.

Logistics

Klarna brengt ‘Tap to pay’ uit in Europa

Digitale betalingsverwerker Klarna brengt een betaalmodaliteit uit voor fysieke winkels waardoor klanten achteraf kunnen betalen.

E-commerce

Cyber Monday drukste verzenddag: +168%

Volgens gegevens van Sendcloud, het Europese verzendplatform, steeg het aantal verzonden pakketten in Nederland afgelopen maandag met 168 procent, waarmee Cyber Monday de drukste verzenddag van 2025 werd.

E-commerce

Nu uit: Emerce Rapport Investeringsintenties in Tech 2026

Digitale bedrijven gaan 2026 in met een aangescherpte investeringsagenda. De opkomst van generatieve AI, strengere privacyregels, stijgende kosten en groeiende technische complexiteit dwingen organisaties hun middelen anders te verdelen. Dat en meer blijkt uit een nieuw rapport dat Emerce vandaag publiceert.

E-commerce

Emerce Rapport Investeringsintenties in Tech 2026

Digitale bedrijven gaan 2026 in met een aangescherpte investeringsagenda. De opkomst van generatieve AI, strengere privacyregels, stijgende kosten en groeiende […]

E-commerce

Pakketje uit China vanaf januari gemiddeld 6 euro duurder

Vanaf begin januari wordt bestellen bij Chinese webshops duurder: het kabinet wil een toeslag invoeren op pakketjes uit landen buiten de Europese Unie, waardoor een gemiddeld pakketje zo’n 6 euro extra kost. Dat meldt de NOS.

E-commerce

Toch weer verkooprecords Black Friday en Cyber Monday

Ondanks de steeds vroegere start van de kortingsacties in de aanloop naar Sinterklaas en Kerst boekten Black Friday en Cyber Monday toch weer verkooprecords.

E-commerce

Reizigers Lufthansa mogen achteraf betalen, met Klarna

Klarna kondigt een samenwerking aan met Lufthansa Group die reizigers in staat stelt hun vliegtickets achteraf en zelfs in delen terug te betalen.

Payment

PostNL voorkeur wijze pakketontvangst verandert

Shoppers staan er niet meer op hun pakketjes thuis te ontvangen, merkt PostNL. In vergelijking met 2024 groeit de voorkeur om het pakket buitenshuis te ontvangen met veertig procent.

Logistics

Utrechtse consument is Europa’s actiefste in e-commerce

De regio Utrecht heeft het hoogste aandeel mensen dat goederen of diensten via internet koopt: 91,5%. Flevoland (89,5%) had het op één na hoogste aandeel, gevolgd door de Ierse regio Noord- en West-Ierland (88,3%).

E-commerce
Premium

FNV wil bindende arbo-regels voor de koerierssector

Terwijl consumenten uitkijken naar koopjes op Black Friday, luidt FNV de noodklok over de gevolgen voor duizenden pakketbezorgers en koeriers. In een nieuw gelanceerde campagne stelt de vakbond dat de dagen rond Black Friday voor veel medewerkers in de sector geen feest zijn — maar juist een periode van extreem zware en onveilige arbeid. 

Logistics

Online bijna 5 procent meer omgezet in oktober

In oktober 2025 was de onlineomzet 4,8 procent hoger dan in oktober 2024. Webwinkels (als hoofdactiviteit verkoop via internet) hebben 4,7 procent meer omgezet dan in dezelfde maand een jaar eerder. De onlineomzet van winkels, waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multichannelers), was meer dan 5 procent hoger.

Retail