More stories

Margaret Versteden-van Duijn (bol) nieuwe CEO Albert Heijn, Etos en Gall & Gall

Margaret Versteden-van Duijn wordt per 1 september 2025 CEO van Albert Heijn, Etos en Gall & Gall. Zij volgt Marit van Egmond op, die per 1 mei het bedrijf verlaat. Versteden-van Duijn is op dit moment CEO van bol.

Food

NVWA laat ruim 300 online advertenties voor illegale tuinbestrijdingsmiddelen verwijderen

De NVWA heeft in het afgelopen jaar ruim 300 advertenties voor illegale bestrijdingsmiddelen laten verwijderen van online platforms. Het gaat om middelen om groene aanslag of onkruid te verwijderen. Meerdere aanbieders hebben een officiële waarschuwing of boete gekregen. Ook kopers van illegale middelen riskeren een boete. De NVWA adviseert om niet zomaar bestrijdingsmiddelen te kopen via online platforms, maar eerst na te gaan of het om legale middelen gaat.

E-commerce

Aantal bestellingen Just Eat Takeaway neemt af

Het aantal orders voor Just Eat Takeaway is in het eerste kwartaal met 6 procent teruggelopen tot 156 miljoen. In Europa ging het om een teruggang van 4 procent, buiten Europa liep het aantal orders met 6 procent terug.

Food

Jochanan Bax wil Bax Music terugkopen

Medeoprichter Jochanan Bax heeft samen met een investeerder een bod uitgebracht om het failliete Bax Music over te nemen. Volgens een bericht op LinkedIn gaat het om een 50/50 verdeling van de aandelen tussen hem en zijn zakenpartner.

E-commerce

Praxis met nieuwe service: DHL Pakketautomaten voor het verzenden en afhalen van pakketten

Praxis bouwmarkten krijgen een nieuwe dienst: DHL Pakketautomaten voor het verzenden en afhalen van pakketten. Deze automaten, die gedurende de ruime openingstijden van Praxis bereikbaar zijn, staan op de parkeerplaats. Zestien Praxis-winkels zijn inmiddels voorzien van deze extra service. In de komende maanden zullen zo’n 60 vestigingen volgen, met als uiteindelijke doel om zoveel mogelijk van de 183 Praxis-vestigingen van een pakketautomaat te voorzien.

Logistics
Premium

Temu en Shein gaan door handelsoorlog hun prijzen verhogen

Temu en Shein hebben aangekondigd dat ze vanaf deze week de prijzen voor hun Amerikaanse klanten zullen verhogen. Beide bedrijven geven aan dat hun bedrijfskosten zijn toegenomen door de escalerende handelsoorlog met de Verenigde Staten.

E-commerce

Emerce 100: de beste bedrijven in e-business 2025

Vandaag is de twintigste editie van Emerce 100 verschenen, een speciale jaarlijkse uitgave van Emerce. Hierin lees je hoe beslissers uit de online industrie de prestaties beoordelen van dienstenleveranciers, verdeeld over tientallen categorieën.

Marketing

‘Feed’-management: de sleutel tot effectieve e-commerce-SEO (2/2)

Houd jij je bezig met e-commerce-SEO? Vergeet dan niet hoe belangrijk feed-management is, voor zowel Organic Shopping als voor discovery.

SEO

Infographic: Nederlandse cosmeticamarkt

Hoewel het aandeel van online verkoop verder groeide naar 15,7 procent, blijft de fysieke winkel een onmisbaar kanaal voor de cosmeticamarkt – zeker voor producten waarbij geur of advies belangrijk zijn. In de parfumerie was de omzetgroei zelfs groter dan bij drogisterijen, terwijl de supermarktverkoop onder druk stond.

E-commerce
Premium

La Place lanceert nieuwe app met loyaliteitsprogramma

La Place heeft een volledig vernieuwde app, met als blikvanger het nieuwe loyaliteitsprogramma: de Feel Good Food Club. Met dit programma zet La Place naar eigen zeggen een stap in de nieuwe strategie van de foodserviceformule om een jongere doelgroep aan te spreken met een persoonlijker en aantrekkelijker aanbod.

E-commerce

Nespresso, Otrium en Staples sluiten zich aan bij verduurzamingsprogramma DHL

Onder de naam GoGreen Plus neemt DHL samen met een aantal grote klanten het initiatief om de hele keten te verduurzamen. Met GoGreen Plus investeert DHL samen met verzendpartners Nespresso, Otrium en Staples extra in HVO100 diesel die bijdraagt aan fossielvrije kilometers in het totale netwerk. Daarmee versnelt de afbouw van CO2 uitstoot in de logistieke keten.

Logistics

‘Feed’-management: de sleutel tot effectieve e-commerce-SEO (1/2)

Houd jij je bezig met e-commerce-SEO? Vergeet dan niet hoe belangrijk feed-management is, voor zowel Organic Shopping als voor discovery.

SEO

Nedap werkt voor HEMA aan RFID-uitrol

Nedap gaat voor HEMA de uitrol van het iD Cloud-platform verzorgen in alle ruim 740 winkels in onder andere Nederland, België en Frankrijk. Zo kunnen klanten bijvoorbeeld in de app of op de website exact zien hoeveel van hun favoriete artikelen er nog in een winkel beschikbaar zijn. Voor medewerkers betekent dit dat zij veel sneller en nauwkeuriger de voorraden kunnen bijhouden.

Retail
Premium

Temu stopt Google Ads, app-ranking stort in

Shopping-app Temu heeft op 9 april alle Google Ads in de VS gestopt. Gevolg: de app keldert tot onzichtbare posities in de hitlijsten.

E-commerce

ABN Amro: Digitalisering sleutel tot productiviteitsgroei in retailsector

De Nederlandse retailsector staat aan de vooravond van een digitale versnelling. Dat blijkt uit de nieuwste Retailprognoses van ABN AMRO. Door aanhoudende personeelstekorten en stijgende kosten wordt digitalisering steeds belangrijker om de arbeidsproductiviteit te verhogen en relevant te blijven in een snel veranderende markt.

Retail