More stories

Prosus neemt maaltijdbezorger Just Eat Takeaway over voor 4,1 miljard euro

Het Zuid Afrikaanse Prosus wil Just Eat Takeaway overnemen. Prosus biedt de aandeelhouders van Just Eat Takeaway 20,30 euro per aandeel in contanten. Het aanbod wordt unaniem gesteund door de Raad van Bestuur en de Raad van Commissarissen van Just Eat Takeaway.

Food

PostNL: marktdynamiek pakketten verandert

De pakketmarkt voor PostNL groeide vorig jaar een fractie minder dan was verwacht. De klantconcentratie nam sneller toe en zorgde voor druk op de marge. Daarnaast ging het recordaantal pakketten in een zeer korte piekperiode gepaard met een minder gunstige verdeling van de volumes. Dat meldt CEO Herna Verhagen in een toelichting op de jaarcijfers.

Logistics

Ierland en Nederland ‘grootste’ Europese e-commercelanden

Europese consumenten kopen op internet het vaakst kleding. Gekeken naar de penetratie van e-commerce in de EU springen Ierland, Nederland en Denemarken eruit.

E-commerce

Infographic: iDEAL-jaaromzet nadert omzet met pinbetalingen

Terwijl de pinuitgaven aan de toonbank in 2024 met 2,8 procent stegen ten opzichte van 2023, namen de online iDEAL-uitgaven toe met maar liefst 13 procent. De jaaromzet met iDEAL is nu bijna net zo hoog als met pinbetalingen, zo blijkt uit de ‘Factsheet betalingsverkeer 2024’ van Betaalvereniging Nederland.

Payment

Belgische online supermarkt Hopr stopt

Online supermarkt Hopr stopt ermee. De marges waren zo dun dat het de moeite niet meer waard was, schrijft oprichter Stijn Martens op LinkedIn.

E-commerce

PostNL vraagt overheid om tijdelijke financiële bijdrage voor postdienstverlening

PostNL heeft een tijdelijke financiële bijdrage aangevraagd bij de Nederlandse Staat om toch vijf dagen per week post te kunnen blijven bezorgen. In de afgelopen tien jaar is de hoeveelheid post bijna gehalveerd, terwijl de Postwet ongewijzigd is gebleven.

Logistics

Online omzet nam met 6,5 procent toe in vierde kwartaal

In het vierde kwartaal van 2024 nam de online omzet van detailhandelaren toe met 6,5 procent vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. Bij winkels die uitsluitend online verkopen groeide de omzet in het vierde kwartaal met ruim 9 procent. Dat meldt het CBS.

Retail

Booking ziet vraag aantrekken

Booking, moederbedrijf van Booking.com, Kayak en Priceline, rapporteerde op donderdag voor het vierde kwartaal een winst die hoger was dan verwacht. Ook de omzet viel hoger uit.

Travel
Premium

‘Komende weken start TikTok Shop in Italië’

Italiaanse gebruikers van TikTok kunnen vanaf maart of april gaan shoppen in de social app zonder deze te hoeven verlaten.

E-commerce

Investeringen drukken resultaat AliExpress

Investeringen in AliExpress en diens Turkse pendant Trendyol bezorgen de internationale activiteiten van Alibaba Group een verlies van 700 miljoen dollar (ebita).

Marketplaces
Premium

Meer digitale interactie? Meer impulsaankopen

In een experiment in fysieke winkels bestudeerden onderzoekers van de Hogeschool van Amsterdam het effect van interactieve schermen; een prominente ontwikkeling in de retailsector. De onderzoekers keken wat er gebeurde als klanten alleen beperkt op een beeldscherm konden klikken, in vergelijking met een scherm dat veel mogelijkheden tot interactie bood- zoals producten liken, zelf selecteren en reageren. Hieruit bleek dat hoe meer interactie mensen konden aangaan op een scherm, hoe meer impulsaankopen zij deden.

Retail
Premium

Online shoppen niet langer hoofdoorzaak winkelfaillissementen

Het aantal faillissementen in de winkelmarkt ligt steeds dichter bij het gemiddelde van de totale economie. De terugloop van lokale winkeliers vormt echter een groeiend risico voor winkelgebieden. Door opkomende winkelketens en transformatie van winkelruimtes verwacht Stec Groep een daling van winkelleegstand. Dit blijkt uit het whitepaper ‘Marktverwachtingen retail 2025-2027: Winkelmarkt wendbaar ondanks faillissementen’ van Stec Groep.

Retail

Lime verdriedubbelt aantal elektrische deelfietsen in Rotterdam

Lime breidt het aantal beschikbare deelfietsen in Rotterdam in februari uit van 550 naar 1.650.Sinds de lancering in 2020 hebben Lime-gebruikers in de stad met elkaar al 2.13 miljoen kilometer afgelegd op de elektrische deelfietsen.

Mobility

Coolblue: Acht nieuwe winkelopeningen gepland

Onder meer dankzij een sterke groei in Duitsland, realiseerde Coolblue vorig jaar een bedrijfsresultaat (EBITDA) van 97,8 miljoen euro.

E-commerce

Mollie: helft consumenten koopt altijd voor de laagst mogelijke prijs

In 2024 kocht de helft van de Nederlandse consumenten producten voor de laagst mogelijke prijs. Dit blijkt uit het jaarlijkse E-commerce rapport van financieel dienstverlener Mollie, waarvoor 2.000 Nederlandse consumenten ondervraagd zijn.

E-commerce