More stories

Black Friday in Europa: 7,3 procent meer uitgegeven ten opzichte van vorig jaar

Mollie registreerde naar eigen zeggen een recordaantal uitgaven bij retailers in de week rondom Black Friday in Europa. Er werd 7,3 procent meer uitgegeven ten opzichte van Black Friday week 2022 en ook de gemiddelde orderwaarde steeg.

E-commerce

Blokker CEO Jeanine Holscher vertrekt

Jeanine Holscher vertrekt per 1 januari 2024 als CEO van Blokker en zal worden opgevolgd door de huidige inkoopdirecteur van Blokker, Pauline Boerman.

Retail

ACM: meer reisaanbieders vermelden prijzen pakketreizen nu duidelijk

Vijf grote reisaanbieders vermelden de prijzen van pakketreizen nu duidelijk. Dit houdt in dat zij één prijs tonen waarin alle onvermijdbare kosten zijn opgenomen of dat zij verplichte kosten als één bedrag onder de prijs vermelden. Ook zorgen deze reisaanbieders ervoor dat de prijs tijdens het boeken niet zomaar verandert. Hierdoor is het voor de consument meteen in één oogopslag duidelijk welke prijs hij moet betalen. Dit heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) vastgesteld na een controle in het kader van het onderzoek naar prijsvermelding in de reisbranche.

E-commerce

Online verleiding of misleiding? De zes meest gebruikte misleidingstaktieken

Waar ligt de grens tussen verleiden en misleiden bij online verkoop? Er wordt harder opgetreden. Een richtlijn: staat het belang van de klant centraal?

E-commerce

Online omzet Black Friday wereldwijd bijna 80 miljard dollar

De online verkoop op Black Friday in de VS bereikte vrijdag bijna 10 miljard dollar, volgens gegevens van Adobe Analytics: de uitgaven stegen met 7,5 procent in vergelijking met vorig jaar toen het bedrag op 9,8 miljard werd geschat. De 10 miljard is meer dan wat Adobe enkele dagen terug had voorspeld. Wereldwijd zou het volgens Salesforce gaan om 70,9 miljard dollar, waarvan 1,4 miljard in de VS. Daarmee werden alle verwachtingen overtroffen.

E-commerce

Infographic: Black Friday versus Cyber Monday

Het koopjesweekend is weer aangebroken, althans in de VS, waar Black Friday inmiddels een week duurt. Daarnaast heb je ook nog Cyber Monday. Vroeger waren dat gescheiden evenementen voor resp. de fysieke winkels en webwinkels, maar dat onderscheid is verdwenen. Toch is Cyber Monday bij veel consumenten wel bekend, zo blijkt uit onderstaand overzicht.

E-commerce

Consumentenbond tikt Riverty en Klarna op de vingers

De Consumentenbond krijgt meldingen van consumenten die problemen ondervinden met het achteraf betalen van rekeningen via betaaldiensten Klarna en Riverty. De twee krijgen een publieke reprimande.

Payment

Black Friday nu al groter dan vorig jaar

Fulfillmentspecialist Monta merkt onder zijn 1.800 klanten, webwinkels, een groei van 54 procent op Black Friday ten opzichte van vorig jaar.

E-commerce

35 jaar boodschappen afrekenen met je pinpas

Het is deze week 35 jaar geleden dat betalen met de pinpas bij Albert Heijn mogelijk werd gemaakt door ING (voormalig Postbank). Toen een noviteit, nu de normaalste zaak van de wereld. Toenmalig minister van Financiën Onno Ruding voerde de eerste pintransactie uit bij het Albert Heijn-filiaal aan het Osdorpplein in Amsterdam.

Payment

Bezoekers Temu en Shein kijken, maar kopen niet

Relatief nieuwe online retailers Temu.com en Shein trekken de komende dagen veel bezoekers naar hun websites, maar die komen vooral om te kijken, niet om te kopen, zegt SimilarWeb.

E-commerce

Headless in vier trends: binnen zeven jaar van uitzondering naar standaard

Een headless architectuur is in korte tijd de nieuwe standaard geworden. Vier trends in e-commerce drijven die omslag aan en maken headless onvermijdelijk.

CMS

Online uitgaven voor vroege feestdagen stijgen in VS met 5 procent

Amerikaanse consumenten hebben in eerste 20 dagen van november 63,2 miljard dollar online uitgegeven, een sterke start van de feestdagen, concludeert Adobe op basis van eigen gegevens.

E-commerce

Wereldwijde stakingen bij Amazon: ‘Make Amazon Pay’

Aan de vooravond van Black Friday heeft de Duitse vakbond Verdi opgeroepen tot een waarschuwingsstaking in vijf Amazon-locaties in Duitsland. De staking begon van donderdag tot vrijdag in de vijf logistieke centra in Koblenz, Leipzig, Rheinberg bij Duisburg, Dortmund en Bad Hersfeld. Amazon zegt dat klanten ondanks de staking kunnen vertrouwen op punctuele leveringen.

Fulfillment

(Emerce TV) Groothandel Megagroup migreerde in zes maanden naar Shopware 6

MegaGroup is een groothandelaar in watertechniek die installateurs, producenten en professionele eindgebruikers in Noordwest-Europa bedient in vijf markten: irrigatie, zwembaden, bouw, veeteelt en industrie. Vanwege klimaatregels neemt de vraag naar slimmere en efficiëntere oplossingen voor hergebruik van water toe. Na corona is het web enorm belangrijk geworden voor groothandels, zegt Gabrielle de Weer in de videocollectie Digital Wholesale.

B2B Digital

Invallen bij Europese maaltijdbezorger

De toezichthouder van de Europese Commissie heeft invallen gedaan bij Delivery Hero in Berlijn en diens Glovo in Barcelona. Ze worden onderzocht op oneerlijke marktpraktijken.

Food