More stories

Succes in de Social Commerce revolutie

Social Commerce is het digitale commerce landschap aan het herdefiniëren. Wat in Azië begon als nieuwe manier van content & […]

E-commerce

Adyen: sterke commerciële groei en stabiele marges (update)

Betaalverwerker Adyen heeft in de eerste helft van 2025 naar eigen zeggen een veerkrachtige prestatie geleverd. De netto-omzet steeg met 20 procent ten opzichte van vorig jaar naar ruim 1 miljard, of 21 procent op basis van constante valuta, ondanks hinder van Amerikaanse invoertarieven en een zwakkere Amerikaanse dollar.

Payment

HelloFresh verlaagt winstverwachting door sterke euro, scherpt omzetprognose aan

Maaltijdbezorger HelloFresh heeft haar winstverwachting voor het boekjaar 2025 neerwaarts bijgesteld vanwege ongunstige wisselkoersontwikkelingen. Het bedrijf voorziet nu een aangepaste EBITDA van tussen de 415 en 465 miljoen euro, waar eerder nog 450 tot 500 miljoen euro werd verwacht.

Food

Webshop Van Lier uit de lucht

De webshop van schoenenmerk Van Lier is offline gehaald en meerdere dochtervennootschappen zijn failliet verklaard. Het gaat om Van Lier b.v., Van Lier Amsterdam b.v. en Van Lier Shoes b.v.

Fashion
Premium

Engeland: 7% online bestellingen bezorgd bij pakketkluis

Twintig procent van de Engelse consumenten laat zijn online bestelling liever bij een pakketkluis of afhaalpunt bezorgen. Dat getal is in lijn met Nederlandse cijfers.

E-commerce

Sterke online groei MediaMarkt, kwart omzet is digitaal

De online verkopen van MediaMarkt en Saturn stegen afgelopen kwartaal met 12 procent naar 1,1 miljard euro. Daarmee is een kwart van de 4,8 miljard omzet afkomstig van web en app.

Retail

Ruim 80% webshops misleidt consument met collageenclaims

Verkopers prijzen collageensupplementen vaak aan als middel tegen darmklachten en ter ondersteuning van het kraakbeen, maar die claims zijn misleidend. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) onderzocht dertig online verkooppunten om te controleren of verkopers zich aan de wettelijke regels houden. Op 25 websites werden gezondheidsclaims of medische claims gemaakt. Omdat het gebruik van collageensupplementen geen enkel wetenschappelijk bewezen effect heeft, zijn deze claims verboden. De NVWA heeft hiervoor boetes opgelegd en verkopers moeten hun website aanpassen.

Health

Belgische app G4U claimt radicale prijstransparantie supermarkten

In een tijd waarin supermarktprijzen voortdurend lijken te stijgen en promoties elkaar razendsnel opvolgen, brengt een nieuwe Belgische app naar eigen zeggen eindelijk duidelijkheid. De app heet G4U – kort voor Grocery for You – en werd begin deze maand gelanceerd met een duidelijke missie: een ‘radicale prijstransparantie’ in de supermarktwereld brengen.

Food

Sterke groei voor bpost

In het tweede kwartaal van 2025 realiseerde bpostgroup een sterke groei in de groepsomzet, die uitkwam op ruim 1 miljard euro, een stijging van 10,5 procent ten opzichte van vorig jaar. Deze groei werd mede mogelijk gemaakt door de bijdrage van Staci, die 195,3 miljoen euro bijdroeg. De aangepaste EBIT van de groep bedroeg 58,3 miljoen euro, wat neerkomt op een marge van 5,3 procent. De gerapporteerde EBIT lag iets lager op 48,2 miljoen euro.

Logistics

Aandeel Expedia schiet 15% omhoog dankzij B2B-impuls

Online reisbureau Expedia Group overtrof in het tweede kwartaal de verwachtingen: de omzet bedroeg 3,8 miljard dolar, een stijging van 6 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar, en de aangepaste nettowinst kwam uit op 546 miljoen. Nabeurs steeg het aandeel met meer dan 15 procent.

Travel
Premium

Deliveroo boekt verlies ondanks groei, overname DoorDash als oorzaak

Maaltijdbezorger Deliveroo is in de eerste helft van 2025 opnieuw in de min geëindigd, ondanks een stijgende omzet en meer bestellingen. De terugval in winst wordt vooral toegeschreven aan de kosten die gepaard gaan met de geplande overname door de Amerikaanse bezorgreus DoorDash.

E-commerce

Emerce Fashion krijgt nieuwe opzet in informele setting

Emerce Fashion wordt volgende maand in een nieuwe informele setting gehouden. Niet langer in Pakhuis de Zwijger, maar in Woudschoten Hotel en Conferentiecentrum bij Zeist.

Fashion

Airbnb voorspelt zwakkere groei

Airbnb heeft woensdag een zwakkere groei voorspeld voor de rest van het jaar. Vorig jaar hadden sterke boekingen in Azië […]

Travel

Online omzet Ahold groeit stevig door, voor het eerst winstgevend

De online omzet van Ahold Delhaize groeide stevig door en bereikte in het tweede kwartaal 2,5 miljard euro, een toename van 14,4 procent. Daarbij wist het concern voor het eerst ook winstgevendheid te realiseren in e-commerce, mede dankzij technologische innovaties zoals AI-ondersteunde winkelassistenten en geautomatiseerde fulfilmentprocessen.

Food
Premium

Zalando boekt sterke groei en winst

Modehuis Zalando realiseerde een sterke groei en een stijging van de winst in het tweede kwartaal van 2025. Na de overname van ABOUT YOU, onderstreept het bedrijf de ambitie om een groter deel van de Europese modemarkt van 450 miljard euro te veroveren.

E-commerce