More stories

PostNL voorkeur wijze pakketontvangst verandert

Shoppers staan er niet meer op hun pakketjes thuis te ontvangen, merkt PostNL. In vergelijking met 2024 groeit de voorkeur om het pakket buitenshuis te ontvangen met veertig procent.

Logistics

Utrechtse consument is Europa’s actiefste in e-commerce

De regio Utrecht heeft het hoogste aandeel mensen dat goederen of diensten via internet koopt: 91,5%. Flevoland (89,5%) had het op één na hoogste aandeel, gevolgd door de Ierse regio Noord- en West-Ierland (88,3%).

E-commerce
Premium

FNV wil bindende arbo-regels voor de koerierssector

Terwijl consumenten uitkijken naar koopjes op Black Friday, luidt FNV de noodklok over de gevolgen voor duizenden pakketbezorgers en koeriers. In een nieuw gelanceerde campagne stelt de vakbond dat de dagen rond Black Friday voor veel medewerkers in de sector geen feest zijn — maar juist een periode van extreem zware en onveilige arbeid. 

Logistics

Online bijna 5 procent meer omgezet in oktober

In oktober 2025 was de onlineomzet 4,8 procent hoger dan in oktober 2024. Webwinkels (als hoofdactiviteit verkoop via internet) hebben 4,7 procent meer omgezet dan in dezelfde maand een jaar eerder. De onlineomzet van winkels, waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multichannelers), was meer dan 5 procent hoger.

Retail
Premium

AI zorgt voor recordbestedingen op Black Friday

AI heeft geleid tot record online bestedingen op Black Friday: Amerikanen gaven vrijdag 11,8 miljard dollar uit, aldus Adobe Analytics.

E-commerce

Dinsdag grootste bestelpiek van deze Black Week

Afgelopen dinsdag 25 november vonden er 18,4 procent meer betalingen plaats met iDEAL dan een jaar geleden.

E-commerce

‘Plein.nl is best presterende e-commercebedrijf van Nederland’

Online drogist Plein is op zowel financiële als e-commercemetrics zo goed bezig dat het de nummer 1-positie krijgt in een Top 25 best presterende e-commercebedrijven.

E-commerce

AI-agents worden nieuwe doelgroep voor CMO’s

CMO’s krijgen er een nieuwe type publieksgroep bij met wie ze rekening moeten houden in hun communicatie: shoppingbots.

E-commerce

DPD koppelt met netwerk Budbee-pakketkluizen

Wie een pakketje via DPD krijgt opgestuurd kan dat binnenkort ook gaan afhalen bij een Albert Heijn, via diens hofleverancier van wandkluizen Budbee.

E-commerce

Magazijnen verwerken deze Cyber Monday 454% meer orders

Aanstaande maandag, Cyber Monday, verwerken magazijnen van webwinkels 454 procent meer orders verwerken dan op een normale dag. Dit blijkt uit de jaarlijkse analyse van logistiek SaaS-platform Wuunder. Deze piek ontstaat doordat de orders vanaf vrijdagavond tot en met maandag allemaal op deze dag samenkomen.

E-commerce

PostNL: ‘Voorbereid op dagelijks 3+ miljoen pakketjes’

PostNL is naar eigen zeggen ruim voorbereid op de komende piekdagen in de aanloop naar Black Friday en Sinterklaas.

E-commerce

Tweakers: Black Friday barstte al los op 10 november

Teruggekeken begon Black Friday 2025 op maandag 10 november, een week eerder dan vorig jaar. Bol is in Tweakers’ Pricewatch de nummer één, gevolgd door Amazon en dan Coolblue.

E-commerce

‘Grote groei Shein en Temu voorbij’

Jaren achter elkaar groeiden de handelsvolumes op Shein en Temu met 75 procent. Nieuwe cijfers laten zien dat in 2026 richting nul gaat.

Marketplaces

‘Kleine webwinkels verwachten weinig van Black Friday’

Eenmanszaken en kleine webwinkels hebben het minste vertrouwen in Black Friday. Zij verwachten bescheiden resultaten.

E-commerce

Monta: 32% meer bestellingen webwinkels in november

De maand van Black Friday is nu al 32 procent drukker dan een jaar geleden. Maandag 24 november was de tweede drukste dag ooit bij Monta qua binnengekomen orders, aldus de fulfillmentspecialist.

E-commerce