More stories

EDAY: een volledig door AI gegenereerde krant

De Geïllustreerde Kunstmatige Intelligentie (DGKI), de eerste volledig door AI gegenereerde krant, is het jongste project van internet pionier Merien ten Houten. De krant bevat nieuwsverhalen en artikelen die volledig door kunstmatige intelligentie zijn gemaakt, zonder enige menselijke bewerking.

Media

EDAY: De opkomst van AI-influencers: een vage grens tussen realiteit en fictie

Trendwatcher Sander Duivestein vertelt op EDAY over AI-influencers op sociale media platforms. Deze digitale creaties, vaak opvallend realistisch, nemen snel de online wereld over.

Influencer marketing

EDAY: De kracht van geluid in Roblox

Sinds begin dit jaar werkt audiofabrikant JBL samen met Roblox. In de virtuele omgeving JBL land kunnen spelers zichzelf uitdrukken door middel van muziek. Je hoort er meer over van Antonina Felonenko van JBL op DAY.

Entertainment

EDAY: ‘AI kan een ramp zijn voor HR’

Dat de AI Revolutie niet alleen maar zegeningen biedt, vertelt onderzoeksjournalist Hilke Schellmann, auteur van ‘The Algorithm: How AI Decides Who Gets Hired, Monitored, Promoted, and Fired, And Why We Need To Fight Back’, op EDAY. Zij stelt dat hooggekwalificeerde kandidaten door AI worden buitengesloten.

Recruitment

EDAY: Hoe het Ministerie van Defensie datawetenschap gebruikt om uitdagingen het hoofd te bieden

De grote storing bij de Nederlandse overheidsdiensten die onder meer resulteerde in de tijdelijke sluiting van Vliegveld Eindhoven, was het resultaat van een softwarefout op een van de IT-netwerken van Defensie. Het maakt nog eens duidelijk dat we steeds vaker zijn aangewezen op kritieke digitale infrastructuur. Het zal ongetwijfeld ter sprake komen tijdens de presentatie van Sofie Berns, Hoofd Datalab van het Ministerie van Defensie, op EDAY begin oktober.

Security

EDAY: ‘Als de Rook Om Je Hoofd Is Verdwenen’

Hij zou dit jaar spreken op The Next Web, maar moest vanwege een fietsongeluk afzeggen. Op Emerce DAY is hij alsnog present: bestsellerauteur David Allen. De Amerikaan woont al tien jaar in Amsterdam.

Van zijn boek Getting Things Done (GTD) zijn 3 miljoen exemplaren verkocht en de David Allen Company liet licentiehouders over de hele wereld massa’s mensen trainen in de methode voor time management.

‘Ik ben geen onderzoeker, ik ben street smart en zocht een manier om mijn hoofd op orde te houden. En wat voor mij werkte, bleek ook voor anderen te werken,’ vertelde hij recent aan MT/Sprout.

Getting Things Done is één van de eerste en bekendste zelfhulpboeken op het gebied van plannen en organiseren. De eerste versie kwam uit in 2001. Sinds eind 2019 is er een nieuwe variant van het boek: het Getting Things Done Werkboek.

Getting Things Done is volgens experts de ultieme methode om productiever te zijn. Hij stelt je in staat om snel informatie te filteren en wat relevant is verder uit te lichten. Dit zorgt ervoor dat alle op dit moment niet-relevante informatie uit je zicht verdwijnt en op het juiste moment weer op je radar komt.

Belangrijk is dat alles wat je in je hoofd hebt zitten, alle taken, voornemens en klussen, moet opschrijven. Allen noemt dit capturing: verzamel alles wat je aandacht opeist en je schept de rust en ruimte in je hoofd die je productiever maakt. ‘Je hoofd is een waardeloos kantoor,’ pleegt Allen te zeggen.

Venture

Dit jaar opnieuw het Scale-up Café tijdens EDAY

Na een aantal geslaagde edities opent ook dit jaar het Scale-up Café weer de deuren voor veelbelovende scale-ups.

Scale-ups