More stories

Zalando wil geen winkel meer zijn

Over vijf jaar moeten derde partijen, zoals merkfabfrikanten, veertig procent van de consumentenomzet realiseren op Zalando. Dat is nu tien procent. Het management zet vol in op een marktplaatsstrategie.

Marketplaces

CEO-toppanel op Emerce Update Marketplaces

De CEO’s van Funda, Tweakers, Springest en Markplaats.nl bespreken op 12 maart de wereld en impact van online marktplaatsen en rondom Nederland.

Marketplaces

Hoe moeilijk is het betrouwbaar meten van online bestedingen?

De recente resultaten van het Koopstromenonderzoek Randstad 2018 geven eens te meer aan hoe lastig is het om een goed beeld van de online bestedingen te krijgen. Het totale online aandeel werd becijferd op 14% (dagelijks 3,1 % en niet-dagelijks 24,2%). Dit totaal aandeel wijkt nogal af van wat Thuiswinkel.org (10%) en Strabo (9%) hebben berekend. Waarin zitten de verschillen? 

Strategy

Winkelen in 2019: zo creëer je headless commerce

Een wendbaar, schaalbaar en toekomstvast e-commerce platform is dé belangrijkste trend is voor 2019: Headless Commerce. Maar wat heb je aan headless e-commerce als marketingafdeling of business development? Wat zijn de businessvoordelen van een headless architectuur? 

E-commerce platforms

De zeventien belangrijkste trends binnen retail anno 2019

Tim Bosch (Head of Online Retail and Marketing) en Hugh Fletcher (Global Head of Consultancy and Innovation) van Wunderman Commerce delen in dit trendrapport hun visie op de toekomst van retail. In totaal bevat dit trendrapport zeventien macrotrends die de toekomst van retail en e-commerce gaan beïnvloeden.

E-commerce

Uit het oog, uit het hart – het gezichtloze merk en zijn impact op de brand equity

Het wordt steeds minder vanzelfsprekend dat de consument je producten of diensten koopt in je eigen kanalen, laat staan via een scherm. Blijft je merk overeind als je de visuele component van je identiteit weghaalt? Er zijn drie ontwikkelingen die deze vraag actueel maken voor alle e-commerce merken en bedrijven: ZERO-UI, marktplaatsen en Programmatic Commerce.

Customer Engagement

Oprichter Uber revancheert met dark kitchens

De oprichter van Uber, Travis Kalanick, wil ook in Europa en Azië gaan investeren in zogeheten dark kitchens. Dat soort restaurants-zonder-tafels richt zich op horeca-ondernemers die louter handelen via platformen als UberEats, Deliveroo en Thuisbezorgd.

Venture

IKEA overweegt eigen marktplaats

IKEA overweegt een verkoopplatform te lanceren waar ook concurrenten meubels kunnen aanbieden. Dat zegt Ikea-topman Torbjorn Loof in een interview met Financial Times.

Marketplaces

Topman bol.com: ‘We zijn nu platform first’

“We waren een netwerk maar we zijn nu een open platform”. Dit jaar staat bij bol.com in het teken van de transformatie naar een platform first-strategie.

Marketplaces

Amazing Amazon of good old Google?

Misschien moeten we stoppen met speculeren over wanneer Amazon naar Nederland komt, maar bedenken wát de invloed zal zijn van een eventuele entree van Amazon in Nederland. Want waar velen denken aan de gevolgen voor e-commercepartijen zoals bol.com en Coolblue, moet de impact op Google ook niet worden onderschat.

E-commerce platforms

Bol.com verbetert search advertising

Bol.com verbetert in de loop van dit jaar zijn search advertising, reclame in de zoekresultaten van het warenhuis. Hiermee worden intern nu de eerste proeven gedaan.

Online advertising

Leaseplan wil Carnext.com verkopen

Autoverhuurder Leaseplan sondeert de financiële markt over de verkoop van zijn onderdeel Carnext.com, een marktplaats voor tweedehands auto’s.

Venture

Foot Locker stopt 100 miljoen in sneakershop

Sportwinkelketen Foot Locker koopt voor honderd miljoen dollar een strategisch minderheidsbelang in GOAT Group, eigenaar van de gelijknamige marktplaats voor handel in exclusief sneakers.

Venture

Tesla opent fanshop op Amazon

Tesla heeft een fanshop geopend op Amazon. Daarin ligt een selectie van de merchandise die de autofabrikant via zijn eigen webshop aanbiedt.

Marketplaces

bol.com verliest twee leiders in retailmedia aan start-up

Michelle Theeuwen en Martine Kevelham verlaten hun positie als hoofd Retail Media bij bol.com en stappen over naar Maze-One uit Amsterdam. Daar gaan ze de activiteiten rondom media-exploitatie van online marktplaatsen optuigen.

Marketing