More stories

Hoe je dankzij achteraf betalen online het vertrouwen van je klanten terugwint

Waar in de traditionele B2B-markt kopen op factuur al decennialang de standaard is, is dat online nog niet het geval. De belangrijkste oorzaak hiervan is een vertrouwenskloof tussen verkopers en kopers. Dankzij achteraf betalen kun je deze kloof dichten en de focus leggen op het groeien van je bedrijf.

Payment

Nieuwe investeringsronde voor Loyyo

Loyyo, de Nederlandse ontwikkelaar van betaalsoftware voor fysieke retailers, heeft een nieuwe investeringsronde afgerond met haar bestaande investeerders. In totaal heeft het bedrijf sinds de oprichting in 2021 ruim 1 miljoen euro aan groeikapitaal opgehaald.

Payment

Fiserv neemt CCV over

Fiserv heeft CCV heeft overgenomen, aanbieder van betalingsoplossingen in Nederland, België en Duitsland. De overname stelt Fiserv in staat om de uitrol van het Clover-platform en -besturingssysteem in Europa te versnellen en tegelijkertijd verbeterde mogelijkheden en innovatie te bieden aan een uitgebreid, gecombineerd winkeliers- en partnerbestand. De financiële voorwaarden van de transactie zijn niet bekendgemaakt.

Payment

Onderzoek: hoe het staat met de rol van contant geld in Nederland?

In een rangschikking van de tien grootste economieën van de eurozone neemt Nederland de eerste plaats in als het gaat om cash-onafhankelijkheid. Kort gevolgd door Finland maar met grote afstand tot de andere landen.

Payment

Infographic: iDEAL-jaaromzet nadert omzet met pinbetalingen

Terwijl de pinuitgaven aan de toonbank in 2024 met 2,8 procent stegen ten opzichte van 2023, namen de online iDEAL-uitgaven toe met maar liefst 13 procent. De jaaromzet met iDEAL is nu bijna net zo hoog als met pinbetalingen, zo blijkt uit de ‘Factsheet betalingsverkeer 2024’ van Betaalvereniging Nederland.

Payment
Premium

Aziatische webshops blijven populair in Nederland

De Nederlandse consument winkelt graag en veel bij Aziatische webshops. Gen Z is daar het enthousiastst mee, aldus een nieuwe peiling van Visa.

E-commerce

Tikkie krijgt meer reclameopties

Komend voorjaar krijgen adverteerders meer ruimte om hun aanbiedingen te tonen aan gebruikers van Tikkie.

Online advertising

Klarna blijft doorgaan met achteraf betalen in winkels

Betaalbedrijf Klarna gaat door met de uitbreiding naar fysieke winkels, waardoor klanten ook daar achteraf kunnen betalen. Dat vertelde het Zweedse bedrijf in gesprek met de Tweede Kamer.

Payment

X lanceert X Money

X, het socialemediaplatform van Elon Musk, gaat samenwerken met Visa om financiële diensten via de app aan te bieden. Naast online betalingen gaat het om aankopen in fysieke winkels of om overschrijvingen tussen traditionele bankrekeningen.

Payment

Cash nog steeds populair in Europa, maar gebruik neemt verder af

Digitale betalingen zijn in het eurogebied in opmars, maar contant geld is in 2024 nog steeds het meest gebruikte betaalmiddel aan de kassa. Meer dan de helft (52%) van alle betalingen werd in 2024 contant afgerekend. In Nederland ligt dat met ongeveer één op de vijf aanmerkelijk lager. Dit blijkt uit een grootschalig, tweejaarlijks onderzoek van de Europese Centrale Bank (ECB) naar het betaalgedrag in het eurogebied.

Payment

Recharge.com met 45 miljoen op overnamepad

Het Nederlandse bedrijf Recharge.com, gespecialiseerd in de handel in prepaidkaarten, krijgt van ABN AMRO 45 miljoen euro groeigeld om een M&A-strategie uit te voeren.

Venture

Klearly haalt zes miljoen euro groeikapitaal op

De Amsterdamse fintech Klearly heeft zes miljoen euro extra groeikapitaal opgehaald. Global PayTech Ventures, Antler Elevate en Shapers maken deel uit van de investeringsronde, alsook de voormalig voorzitter van MasterCard Europa, de voormalig CEO van Mollie en de voormalig COO van Adyen. De Nederlandse betaaldienst gaat de investering gebruiken om verder uit te breiden in Europa.

Venture

Adyen lanceert betaaloplossing die elke transactie optimaliseert met AI

Adyen lanceert nieuw product Uplift: de betaaloplossing die elke transactie optimaliseert met AI

Payment

Recordbedrag van 7,4 miljard euro betaald via Tikkie in 2024

De populariteit van Tikkie blijft toenemen; met 157 miljoen Tikkies is in 2024 in totaal 7,4 miljard euro verrekend, een recordaantal betaalverzoeken en recordbedrag in euro’s. Met een stijging van 8 procent is het record van vorig jaar van 6,6 miljard euro wederom verbroken. Het totale bedrag dat sinds de start van Tikkie in 2016 met de betaalapp van ABN AMRO is betaald, komt hiermee op ruim 32,6 miljard euro.

Payment

eBay Europa krijgt Klarna als betaaloptie

Nederlanders die shoppen op eBay kunnen hun nieuwe aanschaf ook weken later pas afrekenen.

Payment