More stories

De nieuwe EU/VS-privacyregels, hoe zien ze eruit?

Op 12 juli 2016 heeft de Europese Commissie een zogenoemde adequacy-beschikking afgegeven waardoor er – wederom – een wettelijk basis bestaat voor de intercontinentale datadoorgifte van persoonsgegevens tussen de Europese Unie en de Verenigde Staten. Hoe ziet dat zogenaamde Privacy Shield er op hoofdlijnen uit?

Legal

Privacy shield komt langzaam maar zeker op gang

Per 1 augustus dit jaar kunnen Amerikaanse bedrijven zich certificeren voor Privacy Shield, de vervanger van Safe Harbor, die het mogelijk maakt om rechtmatig persoonsgegevens vanuit de Europese Unie naar de Verenigde Staten door te geven. Inmiddels zijn er ongeveer 60 succesvolle certificeringen, waaronder bijvoorbeeld Microsoft. Er zijn nog ongeveer 200 aanvragen in behandeling bij de Department of Commerce.

Legal

Klant staat centraal in privacy kwesties

Bedrijven hebben de waarde van Big Data ontdekt en verzamelen en masse, vaak privacygevoelige, informatie die hun klanten zelf delen. Veel mensen weten wel dat het niet verstandig is om allerlei informatie klakkeloos te delen, maar de grote innovatieve organisaties laten klanten vaak geen keuze. Ik ben ervan overtuigd dat klanten centraler staan dan ooit. Bedrijven die niet transparant zijn over welke informatie zij met welk doel verzamelen over hun klanten, zijn ten dode opgeschreven.

Customer Experience

Moet de privacy discussie anders worden gevoerd?

“Privacy is afwijkend en openheid is de norm” Deze uitspraak werd in 2013 gedaan door Google’s Chief Internet Evangelist Vincent Cerf op een FTC Event. De uitspraak deed internationaal veel stof opwaaien. De privacy van vroeger bestaat volgens Cerf eigenlijk niet meer, in feite wordt privacy momenteel gedreven door technologie. In zijn optiek zouden we moeten leren leven met een maatschappij waarin openheid de norm is en privacy niet bestaat.

Legal