More stories

DDMA gaat leden klaarstomen voor de komende Europese regelgeving

Brancheorganisatie DDMA gaat haar 275 leden met een voorlichtingsprogramma klaarstomen voor de komende Europese regelgeving. Het DDMA Privacy Waarborg dient daarbij als een finale toets.

Privacy

Wat zegt het nieuwe wetsvoorstel ePrivacy over marketing?

De Europese Commissie (EC) publiceerde vorige week het wetsvoorstel voor een nieuwe ePrivacy Verordening. Deze Verordening regelt (onder andere) de inzet van verschillende marketingkanalen zoals e-mail, cookies en telemarketing. De EC lijkt behoorlijk wat veranderingen teweeg te willen brengen. Duidelijk is dat alle marketing kanalen opt-in worden. Maar wat staat er nog meer op de planning?

Privacy

Vastgoedbroers vangen bot in privacyzaak Google

Vastgoedbroers Franklin en Fred Lugo hebben Google niet kunnen overhalen om verwijzingen in de zoekmachine naar krantenartikelen te wissen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp). Ook de rechtbank Rotterdam vindt het publieke belang van de vindbaarheid van de webpagina’s groter, zo blijkt uit een afgelopen week gepubliceerd vonnis.

Legal

WBP, TW, AVG: hoe zit privacywetgeving in elkaar?

Waarschijnlijk heb je het al gehoord: vanaf 25 mei 2018 moeten we ons houden aan nieuwe Europese privacywetgeving. Daarnaast komen er in de toekomst nieuwe Europese telecomregels. Wat is het verschil? En waarom is het relevant voor marketeers?

Privacy

Europees voorstel verwijdert irritante cookieschermen

De Europese Commissie doet een voorstel om de opt-in voor de reclame- en trackingcookies niet meer met een pop-up te regelen maar via de browserinstellingen. Dat zou opt-in moeten worden, dus standaard geeft de browser dan geen gebruikersgegevens door.

Online advertising

‘Reisboekingen zijn veel te makkelijk te hacken’

Reserveringssystemen waarin vliegtickets worden geboekt, zoals Travelport, Sabre en Amadeus, moeten hun beveiliging flink opschroeven. Dat is de conclusie van het Duitse hackerscollectief Security Research Labs.

Travel

Apps willen teveel weten

Wanneer is digitale dienstverlening prettig en wanneer wordt het griezelig? KPMG onderzocht het aan de hand van voorbeeldsituaties. Zo blijkt ongeveer de helft van de consumenten (45 procent) het geen probleem te vinden als een gratis fitnesstracker hen én hun werkgever maandelijks rapporteert over hun gezondheid.

Analytics

Autoriteit Persoonsgegevens kreeg dit jaar 5500 meldingen van datalekken

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft sinds 1 januari bijna 5500 meldingen ontvangen van datalekken. De toezichthouder is inmiddels met tientallen onderzoeken bezig.

Privacy

Overheid en zorg starten in 2017 met nieuwe manieren van inloggen

Vanaf 2017 kan men bij de Belastingdienst en enkele zorgorganisaties inloggen met een app, een identiteitsbewijs, of via de bank. Deze nieuwe inlogmethoden worden later ook mogelijk voor alle andere diensten van overheidsinstellingen. Dat wordt geregeld in de Wet generieke digitale infrastructuur (GDI). De wet is vandaag in consultatie gegaan.

Privacy

EU: Facebook misleidde bij overname WhatsApp

De Europese Commissie beschuldigt Facebook ervan misleidende informatie te hebben verstrekt omtrent de overname van WhatsApp. Een eventuele boete kan oplopen tot een procent van Facebooks jaaromzet.

Facebook

‘Waarom iedereen een adblocker moet installeren’

Het online advertentiesysteem brengt te grote risico’s met zich mee voor websitebezoekers, vindt onderzoeksjournalist Maurits Martijn van De Correspondent, die daarom een groot voorstander van adblockers is. In gesprek met Hans Voorn legt hij tijdens Performance 2016 zijn bezwaren uit.

Online advertising

Nieuwe Europese telecomregels uitgelekt, grote impact bedrijfsleven

Een deze week uitgelekte conceptversie van de e-Privacy verordening, de Europese Telecommunicatiewet, laat ingrijpende veranderingen zien ten opzichte van de huidige wet. Diensten als WhatsApp, Skype en Facebook vallen nu ook onder de regulering, terwijl de veelbesproken cookiebanner lijkt te vervallen. Het juridische team van DDMA, brancheorganisatie voor data en marketing, zet de meest ingrijpende wijzigingen op een rij.

Privacy

Marco Derksen nieuw lid DDMA Privacy Autoriteit

Marketingexpert Marco Derksen is samen met UvA-hoofddocent Marketingcommunicatie Guda van Noort toegetreden tot de DDMA Privacy Autoriteit.

Online marketing

UvA en MIT bundelen onderzoek privacybescherming

Het Instituut voor Informatierecht (IViR) van de UvA en het Internet Policy Research Initiative (IPRI) van het Massachusetts Institute of Technology (MIT) ontvangen een subsidie voor gezamenlijk onderzoek naar privacy en smartphones.

Legal

Snowden tegen bedrijven: stel privacy voorop

Edward Snowden raadt opkomende technologiebedrijven aan om de privacy van hun gebruikers tot een unique selling point te maken. In een wereld vol luistervinken wil men ook graag veilige zones.

Legal