More stories

‘Iedere club of bedrijf zijn eigen Netflix’

Twee Nederlandse videobedrijven combineren hun platformen waardoor iedereen zijn eigen betaalzender, Netflix of internet-tv kan beginnen. Van eenpitter tot corporate.

Publishing

Quintin Schevernels nieuwe CEO van Impala Studios

Quintin Schevernels wordt de nieuwe algemeen directeur van de mobiele uitgever Impala Studios.

Venture

Onderzoek: Bijna niemand gebruikt AI

Een onderzoek van Reuters Institute en Oxford University laat zien dat heel weinig mensen AI-tools gebruiken. De groep tieners en twintigers vormt daar een uitzondering op.

Artificial Intelligence

Niet tech maar jeugd drijft mediarevolutie

Niet technologische ontwikkelingen bepalen de vorm van media in de toekomst, maar de wensen en het gedrag van de jeugd.

Publishing

Protest Engelse uitgevers tegen Apples nieuwe reclameblocker

Engelse uitgevers vrezen honderden miljoenen euro’s reclamegeld mis te lopen als Apple binnenkort iOS updatet. De nieuwe versie van het OS bevat  vermoedelijk een radicale adblocker.

Media

AI geeft nieuwssamenvattingen aan abonnees Twitter

Betalende gebruikers van Twitter/X krijgen een nieuwe functie in hun app. Onder het tabblad ‘For You’ vinden ze samenvattingen van het nieuws, gegenereerd door een AI.

Artificial Intelligence

Viaplay deze zomer met reclame-abonnement

Viaplay krijgt vanaf komende zomer een goedkoper abonnement waarbij de kijker dan wel reclame krijgt voorgeschoteld. Dat moet de groei in abonnee-aantallen, nu: -3%, terugbrengen.

Media

NMO: 7 miljoen podcastdownloads per week

Er worden in Nederland zeker zeven miljoen podcasts gedownload bij de grote uitgevers die zijn aangesloten op het Nationaal Media Onderzoek.

Media

Mediahuis: 72 miljoen winst, zwijgt over digitale resultaten

Uitgeverij Mediahuis zag de nettowinst in 2023 met zeven procent stijgen tot 72 miljoen euro. Hoe de digitale activiteiten het deden, houden de Belgen ongewis voor de buitenwereld.

Media

‘Podcasts positiever beoordeeld dan andere branded content’

Advertenties in podcasts hebben, volgens een onderzoek van Kantar, de meeste impact sorteren bij het vergroten van advertentie- en merkbekendheid en propositiebekendheid.

Online advertising

Digitale omzet DPG Media groeit 9 procent

Uitgeefconcern DPG Media zag de digitale omzet naar 523 miljoen euro. CEO Erik Roddenhof: “De focus van onze strategie ligt op de creatie van meer digitale waarde.”

Publishing

Amper groei internationale gamingmarkt

Nieuw onderzoek van het Amsterdamse bureau Newzoo laat zien dat de gamingmarkt in 2023 met 2,6 procent groeide. Gamers spelen vooral titels die al jaren meegaan. Nieuwelingen liggen links.

Entertainment

Google stopt vandaag met podcast-app

Vandaag gaat de stekker uit Google Podcast, de mobiele app die eigenlijk nooit een serieus alternatief werd voor Spotify en Apple. Een zeldzame flop voor de techreus.

Publishing

Viaplay krijgt vanaf vrijdag sportzender bij Talpa/SBS

SBS9 wordt vanaf aanstaande vrijdag omgedoopt tot Viaplay TV. De Zweedse streamingpartij krijgt een positie op het open net. Het verzorgt voor Talpa een sportzender.

Sport

Spotify stapt in e-learning

Spotify stapt in een nieuwe tak van sport: e-learning. Het bedrijf begint de eerste testen in Engeland.

Publishing