Hoofdredacteur NRC wordt uitgever Euractiv
René Moerland stopt als hoofdredacteur van dagblad NRC en wordt uitgever bij de Europese online nieuwsdienst Euractiv.
René Moerland stopt als hoofdredacteur van dagblad NRC en wordt uitgever bij de Europese online nieuwsdienst Euractiv.
Podcastproducent Tonny Media wil zijn werkterrein uitbreiden naar de tv-wereld.
Nepnieuws, AI en afhankelijkheid van Big Tech staan hoog op de agenda bij adverteerders en uitgevers. Beiden moeten anticiperen op veranderingen.
De publieke omroepen nemen een nieuwe versie van NPO Start in gebruik om techniek en verwachte gedragingen van het publiek te testen.
De Netflix van sterrenchefs, het Nederlandse Cheflix, heeft in een nieuwe kapitaalronde een miljoen euro opgehaald bij diverse investeerders. Onder hen de oprichters van Creative Fabrica en Studocu.
Zeventien procent van de Nederlanders betaalt om online nieuws te kunnen lezen. Van de groep die niet betaalt, zegt de helft dat ook zeker nooit te zullen doen.
AD.nl zendt komende week nog alle wedstrijden van de Nederlandse ploeg live uit voor abonnees op zijn website.
Amazon wil de overlast van AI gegenereerde boeken aanpakken op het Kindle Direct Publishing platform. Hier mogen auteurs eigen boeken online publiceren voor een groter publiek.
RTL Nederland experimenteert druk met de inzet van generatieve AI in zijn bedrijfsprocessen. Geautomatiseerde ondertiteling en reclamecreatie zijn het dichtst bij implementatie.
Het eigendom van The Next Web komt volledig in Britse handen en de leiding ook. CEO Myrthe van Erve verlaat het mediabedrijf tegen het einde van dit jaar.
De Noorse mediagroep Schibsted heeft een belang van 10,1 procent verworven in het geplaagde Zweedse Viaplay.
Grote nieuwsuitgevers in Amerika, Australië en Engeland houden de deur dicht voor de indexeringsbots van OpenAI. Ze willen de AI-machine niet voeden met nieuwe, actuele kennis en inzichten.
Spellenuitgever en -exploitant Azerion boekt een omzet van 122 miljoen euro in het tweede kwartaal (+17%). Het verlies blijft gelijk om tien miljoen euro.
De Nederlandse Apple-site One More Thing houdt op te bestaan en gaat op in WANT.nl, ook een titel van eigenaar Mediahuis.
Gepersonaliseerd adverteren is het nieuwe doel. Op TV was dat altijd lastig, maar op streamingdiensten met een advertentiemodel wordt steeds meer mogelijk.