More stories

Premium

Drupal stopt nieuw, laagdrempelig CMS vol met AI

Een van ’s werelds meestgebruikte publicatiesystemen, Drupal, brengt 15 januari 2025 een nieuwe, zeer laagdrempelige versie uit die onmerkbaar tjokvol AI zit.

CMS

Prijs YouTube Premium +17 procent

YouTube schroeft de prijs van zijn Premium-product met twee euro op tot veertien euro per maand. Gezinnen betalen vanaf november 26 euro per maand (+44%), waarmee het de duurste streamingsdienst zou zijn.

Media
Premium

Axel Springer verkoopt classifieds aan investeerders

Uitgeverij Axel Springer verkoopt de tak met online rubrieksadvertenties, zoals Immoweb, Stepstone, AWIN en SeLoger, aan noord-Amerikaanse investeerders KKR en CPP Investments.

Media
Premium

‘Reclame-omzet Spotify naar 1,9 miljard’

De reclametak van Spotify groeit dit jaar met dertien procent naar een kleine twee miljard euro, aldus marktonderzoeker WARC Media uit Engeland.

Online advertising

IAB Europe publiceert standaarden in-store retailmedia

Een internationaal samenwerkingsverband van media- en retailspecialisten publiceert een aanzet tot standaarden voor in-store reclamecampagnes bij retailmedia.

Retailmedia

‘Mannen kijken meer lineaire tv’

Mannen kijken meer lineaire tv, vanwege de sportuitzendingen die daar zijn, dan vrouwen. Naarmate meer sportrechten naar connecties tv verschuiven, verdwijnt dat verschil.

Media

Televisie niet meer dominant voor nieuwshongerige Engelsen

Zeventig procent van de Engelsen krijgt zijn dagelijks nieuws via televisie, maar 71 procent haalt dat van internet. Voor het eerst zijn digitale kanalen dominant.

Publishing

Tumblr migreert 500 miljoen blogs naar WordPress

Social- en blogplatform Tumblr vervangt de backend van zijn dienst voor die van Wordpress. Dat betreft de migratie van meer dan een half miljard blogs.

CMS
Premium

Deense media weigeren Googles AI-bot: ‘Tot hier!’

Google mag geen van de producties van Deense mediabedrijven gebruiken om zijn nieuwe dienst AI Answers mee te voeden. De Denen laten in ondubbelzinnige bewoording weten dat ze het niet tolereren dat hij kopij illegaal wordt afgegraasd.

Publishing
Premium

Nederland kijkt niet mínder live televisie

In absolute zin in de Nederlandse consument minder tv gaan kijken. Verhoudingsgewijs staat de teller al bijna een jaar op 45 procent live kijktijd versus 55 procent on demand.

Media
Premium

Franke Media lanceert internationale kortingssite Couponplus

De uitgever van onder meer Acties.nl, Deals.be en Angebote.at wil sneller een groot netwerk van kortingssites kunnen exploiteren. Daartoe lanceert het de nieuwe titel Couponplus, die stevig op GenAI leunt.

Publishing
Premium

Autoblog.nl tekent bij uitgeverij PXR

Autoblog.nl, de grootste Nederlandse nieuwssite op het gebied van auto’s, wordt onderdeel van uitgeverij PXR.

Publishing
Premium

On demand kijktijd daalt 13% in Olympische tv-week

De Nederlandse mediaconsument keek vorige week dertien procent minder on demand video dan een maand geleden.

Media

RTL groeit door Videoland, streamer is winstgevend

De omzet van RTL Nederland groeide afgelopen kwartaal met 4,5 procent naar 301 miljoen euro, voornamelijk door de nu winstgevende streamingdienst Videoland.

Media

NY Times: minder news-only abo’s, meer abo-bundels

Een opmerkelijke trend bij de NY Times: de krant verloor afgelopen kwartaal 210.000 online abonnees die louter het nieuwsproduct afnamen. Abonnees kopen liever bundels, pakketten met meerdere mediaproducten.

Publishing